“MASTER OF CHEMISTRY"
A PLAYFUL STRATEGY FOR TEACHING AND LEARNING ANALYTICAL CHEMISTRY
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3765Keywords:
Active methodologies, higher education, teaching resourcesAbstract
Mediated learning is a teaching model in which a mediator acts between the student and the stimuli in the environment, helping in the interpretation and assimilation of knowledge. This method can be applied in several ways, one of which is through playful activities, such as educational games. This study presents the proposal for the development of a didactic game called "Master of Chemistry", which aims to serve as a complementary tool in the teaching and learning process of analytical chemistry in higher education courses, especially in introductory disciplines. In its creation, accessible and low-cost materials were used in order to make the application more feasible. The game consists of cards with multiple-choice questions, true or false questions, discursive questions, as well as cards, a board and markers for the participants. In this way, a board game was obtained that favors the retention of content in a light and interactive way, making the teaching of chemistry more dynamic and less monotonous for the students, who begin to play a more active role in the learning process.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base, Brasília: MEC, 2018.
BARROS, E. E. de S.; CUNHA, J. O. S.; OLIVEIRA, P. M. de; CAVALCANTI, J. W. B.; ARAÚJO, M. C. da R.; PEDROSA, R. E. N. B.; ANJOS, J. A. L. dos. Atividade Lúdica no Ensino de Química: “Trilhando a Geometria Molecular”. In: XVIII ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMI-CA, 2016, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2016.
CAILLOIS, R.. Os jogos e os homens. Lisboa: Cotovia, 1990.
DE FÁTIMA RODRIGUES, A.; CARRETTA, A. S. J.; GENTIL, V. K.. O lúdico como estratégia do processo de ensino-aprendizagem. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 82-87, 2021.
DOS SANTOS, T. P. A.; ARAÚJO, Y. R. S.; CARVALHO DE SOUZA, E. C.; SILVA, A, DOS S. S.. ROLETA QUÍMICA : O USO DE ATIVIDADES LÚDICAS PARA O ENSINO DA TABELA PERIÓDICA. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 3, n. 3, 2024. DOI: 10.61164/rmnm.v3i3.2214. Disponível em: https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/2214. Acesso em: 19 mar. 2025.
HUIZINGA, J.. Homo Ludens: o jogo como elemento de cultura(4a ed.). São Paulo, SP: Perspectiva, 2000.
MASSA, de S. M.. Ludicidade: da etimologia da palavra à complexidade do conceito. Aprender-Caderno de filosofia e psicologia da educação, n. 15, 2015.
MARRIEL, N. B. et al. O lúdico no ensino de biologia celular: possibilidades no ensino superior. Elo, v. 10, 2021.
MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. Ii. UFPG, PROEX, 2015.
PINHEIRO, A.; CARDOSO, S. P.. O lúdico no ensino de ciências: uma revisão na Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 1, p. 57-76, 2020.
RAMINHO, E. G.; GONÇALVES , M. C; da S.; SÍVERES , L.. A RELEVÂNCIA DA INTERATIVIDADE PELO LÚDICO NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM DA LEITURA. Revista Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 20–33, 2023. DOI: 10.36732/riep.v5i2.283. Disponível em: http://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/283. Acesso em: 22 mar. 2025.
SANTOS, A. P. B.; MICHEL, R. C. Vamos jogar uma Sue Química? Química Nova na Escola, v. 31, n. 3, p. 179-183, 2009.
SOARES, M. H. F. B.. Jogos e atividades lúdicas no ensino de química: uma discussão teórica necessária para novos avanços. Revista debates em Ensino de Química, v. 2, n. 2, p. 5-13, 2016.
SANTOS, F. dos R.; FERREIRA, G. L.. O lúdico na formação inicial dos professores de ciências e química das instituições federais do estado de Goiás. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, [S. l.], v. 6, n. Continuo, 2022. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/relus/article/view/3011. Acesso em: 22 mar. 2025.
VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.