GAME “WHO AM I?” AS A TEACHING STRATEGY FOR TEACHING PHYSICS IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3755Keywords:
Playful activity, Didactic strategies, Higher educationAbstract
Physics is considered a very difficult subject to understand, especially in higher education, where it is more technically rigorous. Educational activities with playful characteristics are generally efficient in transforming difficult and boring subjects into enjoyable learning moments. The objective of this study was to develop a didactic game to be implemented in classes of the subject Bases of Physics and Chemistry Applied to Pharmacy (BQF), part of the undergraduate course in Pharmacy. The results of testing the game in a classroom of a class of the subject showed that the game developed was accepted by the class and that the students learned physics concepts while having fun.
References
BATISTA, C. Um Jogo de Tabuleiro como Recurso Didático para o Ensino de Luz e Cores no Ensino Médio. Fortaleza: UFC, 2023.
BERNARDES, A. O.; SILVA, A. P. M. da. Jogo didático para o ensino de Física com alunos portadores de deficiência intelectual. Revista Educação Pública, v. 19, nº 27, 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/27/utilizando-jogo-didatico-para-o-ensino-de-fisica-no-contexto-da-deficiencia-intelectual
COSTA, M. Jogos educativos no ensino da Física: estratégias para engajamento. São Paulo: Editora Acadêmica, 2022.
LEANDRO, J. F. M. et al.. USO DO LÚDICO PARA O ENSINO E APRENDIZADO DE FÍSICA (HIDROSTÁTICA) NO ENSINO SUPERIOR. In: Revolutionizing Learning: Innovative Approaches in Educational Sciences, Seven Editora, 2024. DOI: https://doi.org/10.56238/sevened2024.033-010.
LIMA, A. P.; ALMEIDA, M. F. O uso de questionários em pesquisa-ação: vantagens e limitações. Pesquisa e Prática Educacional, v. 30, n. 2, p. 56-72, 2021.
LOZZA, R.; RINALDI, G. P. O USO DOS JOGOS PARA A APRENDIZAGEM NO ENSINO SUPERIOR. Caderno PAIC, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 575–592, 2017. Disponível em: https://cadernopaic.fae.edu/cadernopaic/article/view/264. Acesso em: 14 mar. 2025.
MARTINS, J. P. Experimentação e ludicidade na Física: uma abordagem prática. Rio de Janeiro: Ciência Press, 2023.
MEROTO, M. B. N. et al. JOGANDO PARA APRENDER: COMO A GAMIFICAÇÃO ESTÁ MUDANDO A EDUCAÇÃO. Revista Foco, Curitiba (PR), v.17, n.1, e4122, p.01-18, 2024. DOI: 10.54751/revistafoco.v17n1-058.
OLIVEIRA, R. Aprendizagem ativa e ludicidade: o impacto no ensino da Física. Belo Horizonte: EdUFMG, 2020.
PEREIRA, T. O uso de jogos de tabuleiro na educação científica. Porto Alegre: Edipucrs, 2021.
SILVA, A. O brincar e o aprender: a importância da ludicidade no ensino. Recife: UFPE, 2021.
SILVA, J. S. A pesquisa-ação como ferramenta de transformação social: um estudo de caso. São Paulo: Editora Pioneira, 2021.
SOUZA, L. Motivação no ensino da Física: uma abordagem lúdica. Brasília: UnB, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.