RADIOACTIVE RACE:

THE USE OF PLAYFUL ACTIVITIES FOR TEACHING RADIATION PHYSICS AND RADIOLOGICAL PROTECTION

Authors

  • Stefany Cristini Campos Alves Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Vitória Giovana de Sousa Oliveira Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Ewerton Carvalho de Souza Universidade Federal Rural da Amazônia - UFRA
  • Antonio dos Santos Silva Universidade Federal do Pará (UFPA) https://orcid.org/0000-0001-8567-2815

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v8i1.3731

Keywords:

Learning, Games, Teaching Physics

Abstract

Teaching radiation physics faces challenges due to the complexity of concepts and the need to understand radiological protection measures, making it essential to adopt active methodologies, such as educational games, to promote more meaningful and engaging learning. In this context, this study presents an interactive board game developed to assist in the assimilation of concepts about ionizing radiation and safety standards, integrating challenges and events that encourage the practical application of theoretical knowledge. Through a literature review, the benefits of playful teaching are discussed, such as increased student engagement, facilitation of meaningful learning, and stimulation of cognitive and collaborative development.

Author Biographies

Stefany Cristini Campos Alves, Universidade Federal do Pará - UFPA

Gruanda em Farmácia da UFPA.

Vitória Giovana de Sousa Oliveira, Universidade Federal do Pará - UFPA

Graduanda do ciurso de Farmácia da UFPA.

Ewerton Carvalho de Souza, Universidade Federal Rural da Amazônia - UFRA

Professor doutor em química.

Antonio dos Santos Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Graduado em Física (bacharelado: 1996; licenciatura: 1997); Química (licenciatura: 2002; industrial: 2010) e Estatística (bacharelado: 2019); Mestre em Física (1999) e em Química (2010); Doutor em Química (2020) pela UFPA. Trabalhou na educação básica (SEDUC-PA) de 2000 a 2011. Atuamente é Professor Adjunto IV da Faculdade de Farmácia da UFPA, desde 2011, onde leciona Matemática, Bioestatística, Física Geral, Química Geral, Análise Farmacêutica, entre outras disciplinas. Coordenador do Laboratório de Física Aplicada à Farmácia (LAFFA) da UFPA.

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Published

2025-04-30

How to Cite

Campos Alves, S. C. ., de Sousa Oliveira, V. G. ., Carvalho de Souza, E. ., & dos Santos Silva, A. (2025). RADIOACTIVE RACE:: THE USE OF PLAYFUL ACTIVITIES FOR TEACHING RADIATION PHYSICS AND RADIOLOGICAL PROTECTION. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 8(1), 1–21. https://doi.org/10.61164/rmnm.v8i1.3731

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