RADIOACTIVE RACE:
THE USE OF PLAYFUL ACTIVITIES FOR TEACHING RADIATION PHYSICS AND RADIOLOGICAL PROTECTION
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v8i1.3731Keywords:
Learning, Games, Teaching PhysicsAbstract
Teaching radiation physics faces challenges due to the complexity of concepts and the need to understand radiological protection measures, making it essential to adopt active methodologies, such as educational games, to promote more meaningful and engaging learning. In this context, this study presents an interactive board game developed to assist in the assimilation of concepts about ionizing radiation and safety standards, integrating challenges and events that encourage the practical application of theoretical knowledge. Through a literature review, the benefits of playful teaching are discussed, such as increased student engagement, facilitation of meaningful learning, and stimulation of cognitive and collaborative development.
References
BERQUO, F. R.; SANTOS, L. G. A. dos. Jogos didáticos digitais: recursos para estimular o ensino e a aprendizagem de Física. Revista Educação Pública, v. 20, nº 43, 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/43/jogos-didaticos-digitais-recursos-para-estimular-o-ensino-e-a-aprendizagem-de-fisica.
DE CASTRO, D. F.; DE MALTA TREDEZINI, A. L.. A importância do jogo/lúdico no processo de ensino-aprendizagem. Perquirere, v. 1, n. 11, p. 166-181, 2014.
DE LUCENA, E. A. et al. Radiação ionizante, energia nuclear e proteção radiológica para a escola. Brazilian Journal of Radiation Sciences, v.5, n.1, 2017. DOI: https://doi.org/10.15392/bjrs.v5i1.215
ESMERALDO, N. F. de A.; LIMA, F. M. J. S. .; CAVALCANTE NETO, P. E. . Jogos para o ensino de Física. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–18, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5337. Acesso em: 15 mar. 2025.
LEANDRO, J. F. M. et al.. USO DO LÚDICO PARA O ENSINO E APRENDIZADO DE FÍSICA (HIDROSTÁTICA) NO ENSINO SUPERIOR. In: Revolutionizing Learning: Innovative Approaches in Educational Sciences, Seven Editora, 2024. DOI: https://doi.org/10.56238/sevened2024.033-010.
LOZZA, R.; RINALDI, G. P. O USO DOS JOGOS PARA A APRENDIZAGEM NO ENSINO SUPERIOR. Caderno PAIC, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 575–592, 2017. Disponível em: https://cadernopaic.fae.edu/cadernopaic/article/view/264. Acesso em: 14 mar. 2025.
MACHADO, M. et al. Elaboração de um jogo didático de biofísica como ferramenta de aprendizado e motivação para acadêmicos . do curso de medicina. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, e20210101, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0101.
MARTINS, T. J. E.. Avaliação de jogo de tabuleiro para apoio ao ensino de redes de computadores. Trabalho de conclusão de curso, 2020.
MOREIRA, M. A.. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20200451, 2021.
OKUNO, E.; YOSHIMURA, E. M.. Física das radiações. São Paulo: Oficina de textos, 2016.
PEREIRA, R. F.; FUSINATO, P. A.; NEVES, M. C. D.. Desenvolvendo um jogo de tabuleiro para o ensino de física. Anais do VII ENPEC, p.1-12, 2009.
PETRI, G. et al. Benefícios dos Jogos Não-Digitais no Ensino de Computação. [S.l.], 2018. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/3481/3440. Acesso em: 12 fev. 2025.
RIGATTI, K.; CEMIN, A.. O papel do lúdico no ensino da matemática. Revista Conectus: tecnologia, gestão e conhecimento, v. 1, n. 1, p. 17-17, 2021.
RODRIGUES, A. de F.; CARRETTA, A. S. J.; GENTIL, V. K.. O lúdico como estratégia do processo de ensino-aprendizagem. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 82-87, 2021.
SILVA, K. de L.; FERNANDES, J. C. da C.. Metodologias Ativas e o Lúdico: possibilidades de práticas de leitura em salas de aula. Research, Society and Development, v.9, n.7, p.e122973694-e122973694, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3694.
VITOR, D. de M. et al. Utilização de jogos didáticos no ensino da física. Caderno Pedagógico, v. 21, n. 7, p. e5776-e5776, 2024. DOI: 10.54033/cadpedv21n7-139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.