LUDO IN RADIATION EXPOSURE

THE USE OF GAMES AS AN ACTIVE METHODOLOGY FOR TEACHING PHYSICS IN UNDERGRADUATE PHARMACY

Authors

  • Agnes Vitória Freitas Bittencourt Tavares Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Maria Alice Ferreira Lima Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Lauriane Clarindo Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Yagho Dirceu da Conceição das Neves Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Antonio dos Santos Silva Universidade Federal do Pará (UFPA) https://orcid.org/0000-0001-8567-2815

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3759

Keywords:

active learning, gamefication, meaningful learning, science education, pedagogical interaction

Abstract

Teaching Physics in Pharmacy undergraduate programs faces challenges due to its perceived complexity and lack of direct applicability in the pharmaceutical field. In this context, active methodologies, such as games, emerge as an alternative to making learning more dynamic and accessible. This article explores the development and application of an educational board game to teach radiation concepts, promoting greater student engagement and understanding. The playful activity allows for the contextualization of theoretical content with practical situations in the profession, encouraging active participation and knowledge retention. Furthermore, student interaction fosters collaborative learning, making the process more effective. The results obtained demonstrate that the use of games in Physics education can significantly contribute to the training of future pharmacists, better preparing them to deal with radiation-related topics in their professional practice.

Author Biographies

Agnes Vitória Freitas Bittencourt Tavares, Universidade Federal do Pará - UFPA

Discente do curso de farmácia da UFPA.

Maria Alice Ferreira Lima, Universidade Federal do Pará - UFPA

Discente do curso de bacharelado em farmácia da UFPA.

Lauriane Clarindo, Universidade Federal do Pará - UFPA

Discente do curso de bacharelado em Farmácia da UFPA.

Yagho Dirceu da Conceição das Neves, Universidade Federal do Pará - UFPA

Discente do curso de farmácia da UFPA.

Antonio dos Santos Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Graduado em Física (bacharelado: 1996; licenciatura: 1997); Química (licenciatura: 2002; industrial: 2010) e Estatística (bacharelado: 2019); Mestre em Física (1999) e em Química (2010); Doutor em Química (2020) pela UFPA. Trabalhou na educação básica (SEDUC-PA) de 2000 a 2011. Atuamente é Professor Adjunto IV da Faculdade de Farmácia da UFPA, desde 2011, onde leciona Matemática, Bioestatística, Física Geral, Química Geral, Análise Farmacêutica, entre outras disciplinas. Coordenador do Laboratório de Física Aplicada à Farmácia (LAFFA) da UFPA.

References

ALMEIDA, M. D.; LIMA, F. J.; COSTA, S. M. Jogos digitais como ferramenta de ensino em cursos superiores: Possibilidades e desafios. Revista de Educação e Tecnologia, v.11, n.2, 45-p.56, 2018.

ANDERSON, C. A.; RAINIE, L. O futuro dos jogos e da aprendizagem. Pew Research Center. 2018.

DOS SANTOS, A. R.. O lúdico no ensino superior: atividades interativas em equipes–rompendo paradigmas: The ludic in higher education: interactive activities in teams-breaking paradigms. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 9, p. 63840-63850, 2022.

FERREIRA, F. A. E.; SOUZA, R. A.. Ensino de física para farmacêuticos: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.39, n.1, p.1-7, 2017.

FILGUEIRA, S. S. O lúdico no ensino de física: elaboração e desenvolvimento de um minicongresso com temas de física moderna no ensino médio. 2009. 104 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.

Gil, A. C.. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª edição. São Paulo: Atlas S. A., 2008.

LOZZA, R.; RINALDI, G. P. O USO DOS JOGOS PARA A APRENDIZAGEM NO ENSINO SUPERIOR. Caderno PAIC, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 575–592, 2017. Disponível em: https://cadernopaic.fae.edu/cadernopaic/article/view/264. Acesso em: 19 mar. 2025.

MACEDO, A. S.; SILVA, T. R.; LIMA, A. M.. Metodologias ativas: Aplicações no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Ciências, v.12, n.3, p.210-222, 2018.

PEREIRA, M. H.; SANTOS, A. M.; ROCHA, G. M.. Jogos educacionais e sua aplicação no

ensino superior: Estudo de caso na área da saúde. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologias, v.15, n.1, p.99-108, 2019.

SOUSA, A. L.; SILVA, T. S.. O uso de jogos e simuladores no ensino superior de ciências. Caderno de Ensino Superior, v.12, n.3, p.233-246, 2020.

Published

2025-04-15

How to Cite

Freitas Bittencourt Tavares, A. V. ., Ferreira Lima, M. A., Clarindo, L., da Conceição das Neves, Y. D. ., & dos Santos Silva, A. (2025). LUDO IN RADIATION EXPOSURE: THE USE OF GAMES AS AN ACTIVE METHODOLOGY FOR TEACHING PHYSICS IN UNDERGRADUATE PHARMACY. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 7(1), 1–18. https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3759

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>