A PLAYFUL PROPOSAL FOR TEACHING AND LEARNING ANALYTICAL CHEMISTRY

Authors

  • Fabíola Beatriz Oliveira Lopes Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Giselle Patrícia de Oliveira Andrade Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Izadora Rodrigues Bezerra Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Maria Izabel do Egito Costa Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Antonio dos Santos Silva Universidade Federal do Pará (UFPA) https://orcid.org/0000-0001-8567-2815

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3741

Keywords:

Active methodologies, higher education, Gamification in teaching

Abstract

Mediated learning is a pedagogical approach in which a facilitator acts as a bridge between the studentand the content, helping to achieve a deeper and more meaningful understanding of the content. Among the various forms of mediation, playful activities stand out as an effective strategy to engage students and make learning more playful and dynamic. In this context, the presented work proposes the creation of a didactic game entitled "Precipitation Volumetry: The Chemical Challenge", developed to assist in teaching this subject in higher education courses. The game was designed using low-cost materials, making it easier to implement. It consists of a board, a set of cards with questions of different levels of difficulty, dice and player pawns. The proposal aims to make the assimilation of Analytical Chemistry concepts more interactive, reducing students' resistance to the subject and encouraging more active participation in the learning process.

Author Biographies

Fabíola Beatriz Oliveira Lopes, Universidade Federal do Pará - UFPA

Gtraduanda em farmácia pela UFPA.

Giselle Patrícia de Oliveira Andrade, Universidade Federal do Pará - UFPA

Gtraduanda em farmácia pela UFPA.

Izadora Rodrigues Bezerra, Universidade Federal do Pará - UFPA

Graduanda de farmácia da UFPA.

Maria Izabel do Egito Costa, Universidade Federal do Pará - UFPA

Graduanda de farmácia da UFPA.

Antonio dos Santos Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Graduado em Física (bacharelado: 1996; licenciatura: 1997); Química (licenciatura: 2002; industrial: 2010) e Estatística (bacharelado: 2019); Mestre em Física (1999) e em Química (2010); Doutor em Química (2020) pela UFPA. Trabalhou na educação básica (SEDUC-PA) de 2000 a 2011. Atuamente é Professor Adjunto IV da Faculdade de Farmácia da UFPA, desde 2011, onde leciona Matemática, Bioestatística, Física Geral, Química Geral, Análise Farmacêutica, entre outras disciplinas. Coordenador do Laboratório de Física Aplicada à Farmácia (LAFFA) da UFPA.

References

ALMEIDA, A. Ludicidade como instrumento pedagógico. Cooperativa do Fitness, Belo Horizonte, jan. 2009. Seção Publicação de Trabalhos.

BETTELHEIM, B. Uma vida para seu filho: pais bons o bastante. Rio de Janeiro: Campus, 1988.

CHASSOT, A.. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 5. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011

CUNHA, M. B. da. Jogos no Ensino de Química: Considerações Teóricas para sua Utilização em Sala de Aula. Revista Química Nova na Escola. v. 34, n. 2, 2012.

FEUERSTEIN, R. (1997). Mediated Learning Experience: Theoretical, Psychosocial, and Learning Implications. International Academy for Research in Learning Disabilities.

FREIRE, P.. Pedagogia do Oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GROSSI, M. G. R. O lúdico na aprendizagem de alunos de cursos técnico, graduação e mestrado: relatos de experiências. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 3, p. 1689–1709, 2017.

HOPPE, L.; KROEFF, A. M. S. Lúdica Educação no Cenário do Ensino Superior. Revista Veras, v.4, n.2, p.164-181, 2014. DOI: 10.14212/veras.vol4.n2, 2014.art175.

HUIZINGA, J.. Homo Ludens: O jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2020.

KAPP, K. M.. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. Wiley, 2012.

LOZZA, R.; RINALDI, G. P. O uso dos jogos para a aprendizagem no ensino superior. Caderno PAIC, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 575–592, 2017. Disponível em: https://cadernopaic.fae.edu/cadernopaic/article/view/264.

MACEDO, L. de. Os Jogos e sua importância na escola. São Paulo, 1995.

MORAES, R.; MANCUSO, R.. Educação em Ciências: pesquisa e ensino. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem Significativa: A Teoria de David Ausubel. São Paulo/SP: Ed. Centauro, 2006.

NOVAK, J. D.. Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept Maps as Facilitative Tools in Schools and Corporations. Routledge, 2020.

NÓVOA, A.. Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1991.

SALEN, K.; ZIMMERMANN, E. Regras do design de do jogo: fundamentos jogos. São Paulo: Blucher, 2012.

SANTOS, W. L. P. dos. Educação em química: compromisso com a cidadania.3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2008.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

VYGOTSKY, L. S.. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press, 1978.

Published

2025-04-15

How to Cite

Oliveira Lopes, F. B., de Oliveira Andrade, G. P. ., Rodrigues Bezerra, I., do Egito Costa, M. I., & dos Santos Silva, A. (2025). A PLAYFUL PROPOSAL FOR TEACHING AND LEARNING ANALYTICAL CHEMISTRY. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 7(1), 1–22. https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3741

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>