THE IMPORTANCE OF PHYSIOTHERAPY IN MOTOR DEVELOPMENT IN CHILDREN WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDER

Authors

  • Taissa Ferreira Soares UNIBRAS – CENTRO UNIVERSITÁRIO UNIBRAS DO SUDOESTE GOIANO
  • João Eduardo Viana Guimarães UNIBRAS – CENTRO UNIVERSITÁRIO UNIBRAS DO SUDOESTE GOIANO

DOI:

https://doi.org/10.61164/rsv.v3i1.2239

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Physiotherapy, Motor development, Quality of life.

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurological development disorder, characterized by difficulties in communication and social interaction and by the presence of repetitive or restricted behaviors and/or interests. It is believed that physiotherapy, in these patients, can contribute to motor development, activation of areas of concentration and social integration. Autistic spectrum disorders occur with motor alterations, such as impaired acquisition of praxic sequences, sensitivity and perception, balance, gross and fine motor coordination, muscle tone, muscular, cardiovascular, and cardiorespiratory endurance, consistency and uniformity motor performance and motor milestones in the first months of life. Therefore, the physiotherapist has a primordial role in the treatment of motor alterations in the autistic spectrum disorders and in the prevention of injuries in these people, positively interfering in the development and improvement of the  quality of life, allowing the individual to better adaptive responses to their environment.  

References

ALMEIDA, Paulo A.S; et al. Autismo infantil. Rev. Bras. Psiquiatra. São Paulo, v. 22, s. 2, 2018.

ARAÚJO, A. C., ASSIS, G., SOUZA, L., NICOLAU, L., & LACERDA, S. Efeitos da abordagem fisioterapêutica no desenvolvimento de crianças com Transtorno do Espectro Autista, 2023. DOI: https://doi.org/10.37885/230713900

AZEVEDO, A; GUSMÃO, M. A importância da fisioterapia motora no acompanhamento de crianças autistas. Rev. Eletrôn. Atualiza Saúde, Salvador, v. 2, n. 2, p. 76-83, 2016.

BARBOSA, A. D. Avaliação fisioterapêutica aquática. Paraná, 2017.

BATISTA, J. P., OLIVEIRA, J. R., & PEREIRA, R. G. B. Abordagem fisioterapeutica no tratamento de crianças com transtorno de espectro autista. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, 3(1), 2023. DOI: https://doi.org/10.51161/conbrasmo2023/27989

BORGES, A. P.; MARTINS, V. N. S.; TAVARES, V. B. A hidroterapia nas alterações físicas e cognitivas de crianças autistas: uma revisão sistemática. Pará, 2016. DOI: https://doi.org/10.22410/issn.1983-0882.v13i3a2016.1162

BRAGA, H. V. Efeito da fisioterapia aquática na força muscular respiratória de crianças e adolescentes com Síndrome de Down. Umuarama- PR, 2019. DOI: https://doi.org/10.25110/arqsaude.v23i1.2019.6392

CAROMANO, F. A. Ensino da hidroterapia na graduação estabelecendo objetivos. Fisioterapia Brasil, São Paulo, p. 237-241, 2019. DOI: https://doi.org/10.33233/fb.v3i4.2965

DE ARAÚJO M, L. G., COSTA, G. E. P., LIMA, P. E., DA SILVA, V. H. F., BEZERRA, A. B., OLIVEIRA, A. C. C., ... & DOS SANTOS, R. N. A importância da fisioterapia no atendimento de pessoas com Transtorno do Espectro Autista. Research, Society and Development, 10(5), e24410514952-e24410514952, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.14952

DE SOUZA GAIA, B. L; DE FREITAS, F. G. B. Atuação da fisioterapia em crianças com transtorno do espectro autista (TEA): uma revisão da literatura. Diálogos em Saúde, v. 5, n. 1, 2022. DOI: https://doi.org/10.29327/555828.1-3

DOS ANJOS, C. C., DE LIMA, J. S., DE OLIVEIRA ARAÚJO, R., DE MELO CALHEIROS, A. K., RODRIGUES, J. E., & ZIMPEL, S. A. Perfil psicomotor de crianças com Transtorno do Espectro Autista em Maceió/AL. [TESTE] Revista Portal: Saúde e Sociedade, 2(2), 395-410, 2017. DOI: https://doi.org/10.28998/2525-4200.2016v2n2.395-410

DUTRA, S. S. Tratamentos terapêuticos em crianças com o Transtorno do Espectro Autista (TEA): Revisão literária. Uberlândia- MG, 2018.

FERNANDES, P. F. A., & OLIVEIRA, V. R. T. D. Abordagem fisioterapêutica em pacientes com transtorno do espectro autista, 2022.

FERREIRA, H. Desenvolvimento neuro psicomotor em crianças de 0 a 5 anos no contexto do transtorno do espectro autista e a intervenção fisioterapêutica. Revista Cathedral, v. 5, n. 2, p. 64-71, 2023.

FERREIRA, J. T. C., MIRA, N. F., CARBONERO, F. C., & CAMPOS, D. Efeitos da fisioterapia em crianças autistas: estudo de séries de casos. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, 16(2), 2016. DOI: https://doi.org/10.5935/1809-4139.20160004

FONSECA, C., NASCIMENTO, G., SILVA, K., & MACIEL, D. Contribuição da Fisioterapia no desenvolvimento psicomotor da criança com transtorno do espectro autista: uma revisão bibliográfica. Revista Novos Desafios, 1(1), 31-43, 2021.

GOMES M. G. J. B.; SIMIONI, L. A terapia ocupacional aquática no tratamento de adolescente com síndrome de down e autismo associados. Caxias do Sul- RS, 2017.

GOMES, FELIPE P; et al. A equoterapia é um método educacional e terapêutico. São PAULO. v. 4, n. 2, p. 6-7, 2015.

GOMES, K. S. A interação social de crianças com transtorno do espectro autista em vivências aquáticas. Florianópolis- SC, 2018.

GONZAGA, C. N., DE OLIVEIRA, M. C. S., ANDRÉ, L. B., DE CARVALHO, A. C., & BOFI, T. C. Detecção e intervenção psicomotora em crianças com transtorno do espectro autista. In Colloquium Vitae. ISSN: 1984-6436 (Vol. 7, No. 3, pp. 71-79), 2015. DOI: https://doi.org/10.5747/cv.2015.v07.n3.v146

GUEDES, N. P. DA S.; TADA, I. N. C. A produção científica brasileira sobre autismo na psicologia e na educação. Psicologia: Teoria e Pesquisa. v.31, n. 3.p. 303-309, 2015 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-37722015032188303309

HOLANDA, M D. W; et al. Autismo pensando sobre crianças. Porto Alegre, 2013.

KLIN, A. Autismo e síndrome de Asperger: uma visão geral. Brazilian Journal ofPsychiatry.v.28. n.11. p.1-11. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-44462006000500002

KOVALSKI, B. F. Abordagens terapêuticas no desenvolvimento motor, cognitivo e de linguagem do paciente pediátrico com transtorno do espectro autista: Uma revisão integrativa, 2022.

LIMA, L. C. D. S., DA SILVA LOPES, Z. X., DE MELO, E. M., SOUZA, A. A., LACERDA, G. R., MARTINS, N. A. M., ... & QUEIROZ, G. T. Transtorno do espectro autista: a importância da fisioterapia infantil na pandemia. Mostra de Inovação e Tecnologia São Lucas (2763-5953), 2(1), 297-298, 2021.

MARTINS, K. C. D. A. D., & MEDEIROS, L. S. T. D. Atuação da fisioterapia no desenvolvimento motor de crianças com transtorno do espectro autista: revisão integrativa, 2022.

OLIVEIRA, C. A; SETIÉ, S, J.S. Transtorno do espectro do autismo. São Paulo, 2017.

OLIVEIRA, D. D; BARBOSA, N. R. Efeito da equoterapia no desempenho funcional de crianças e adolescentes com autismo. Revista de Terapia Ocupacional da USP, Brasil, v. 27, n. 3, p. 271-277, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i3p271-277

OLIVEIRA, É. M., GONÇALVES, F. T. D., MAGALHÃES, M. M., DO NASCIMENTO, H. M. S., DE CARVALHO, I. C. V., LEMOS, A. V. L., ... & CARNEIRO, M. S. O impacto da psicomotricidade no tratamento de crianças com transtorno do espectro autista: revisão integrativa. Revista Eletrônica Acervo Saúde, (34), e1369-e1369, 2019. DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e1369.2019

OPAS/OMS Brasil- Transtorno do Espectro Autista, 2017

PAULINO E. S. Medicina de Reabilitação: associação brasileira de medicina física e reabilitação academia brasileira de medicina de reabilitação. 4° Edição, Rio de Janeiro, Editora Guanabara Koogaan, 2015.

POGANSKI, S. K., & SOUZA, I. A. D. S. A Importância da equoterapia no desenvolvimento motor em criança com transtorno do espectro autista: uma revisão bibliográfica, 2020.

PONICK, C. Fisioterapia aquática em crianças com transtorno do espectro autista-TEA: estudo de caso. In: 15º Congresso Internacional da Rede Unida. 2022.

PRATES, A. C., DE OLIVEIRA BONIFÁCIO, D. W., MAGNANI, M. S., VICENTINI, C. R., DE MOURA MUNIZ, G. M., MACHADO, C. K., & ELIAS, S. M. Os benefícios da fisioterapia na independência funcional em crianças com transtorno do espectro autista. Corpo Editorial Conselho Diretivo, 2019.

RODRIGUES, J. A. L., & MONTEIRO, V. H. F. Atuação da fisioterapia no transtorno do espectro autista. Revista Científica Unilago, 1(1), 2020.

SANTANA, E. S., SILVA, G. D. J., SANTOS, L. K. C., & SANTOS, N. B. D. Importância da fisioterapia em crianças com Transtorno do Espectro Autista, 2022.

SANTOS, A. F. D. R. Aspectos do desenvolvimento do portador de transtorno do espectro autista e as contribuições da fisioterapia: revisão integrativa, 2021.

SANTOS, B. A. S; VIEIRA, F. W. Revisão bibliográfica dos benefícios que a equoterapia proporciona a praticantes com transtorno do espectro autista. Pesquisa e Extensão-SIEPE. 2017.

SILVA, J. E. S. A fisioterapia no desenvolvimento motor das crianças com transtorno do espectro autista (TEA), 2022. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.8772128094

VALOIS, B., ASSUMPÇÃO, E., LUZ, E. D. O., CHAGAS, S. S. D., AMARAL, C. S. D., & ARAÚJO, L. D. D. A psicomotricidade como abordagem fisioterapeutica no desenvolvimento motor de crianças com transtorno do espectro AUTISTA. Pesquisa & Educação A Distância, (26), 2022.

Published

2024-03-27

How to Cite

Taissa Ferreira Soares, & João Eduardo Viana Guimarães. (2024). THE IMPORTANCE OF PHYSIOTHERAPY IN MOTOR DEVELOPMENT IN CHILDREN WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDER. Revista Saúde Dos Vales, 3(1). https://doi.org/10.61164/rsv.v3i1.2239

Most read articles by the same author(s)