PLAYFUL PROPOSAL FOR TEACHING EXPERIMENTAL CHEMISTRY: USE OF A CARD GAME ON THE NOMENCLATURE AND USABILITY OF GLASS
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v5i1.2441Keywords:
cards game, teaching strategy, chemistry gameAbstract
Experimental classes provide a more scientific view of the changes that occur in matter. Despite this, many students face obstacles when carrying out experiments due to lack of knowledge of the equipment and glassware used in experimental activities. Therefore, it is necessary to develop techniques that stimulate and promote student learning. Games are fun activities that can help develop the content of the Chemistry subject. The research aimed to evaluate the playful nature of the proposal for a card game called Deck of Glassware, created to assist students in the 1st period of the Chemistry Degree in the identification, use and application of basic glassware used in the laboratory during experimental classes. In the first semester of 2024, an action took place involving 10 students from the first period of the Chemistry Degree Course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins – IFTO, on the Paraíso do Tocantins campus. The game was created using ninety-two (92) prints of the names, uses and images of glass and porcelain utensils, as well as rectangular cutouts (9 cm x 6 cm) of cardboard paper and the participation of two to four participants, who They will initially receive 9 cards. After the playful activity, an evaluation questionnaire was administered with four closed questions and one open question. The Glassware Deck game, evaluated by students from the 1st Period of the Chemistry Degree Course, had satisfactory results, where all evaluated items had values equal to or greater than 70% approval. The game created and applied helped with retention, helping to understand the content about the recognition and function of glassware used in experimental Chemistry activities, providing a pleasant and fun learning environment.
References
FERREIRA, J.F.; SANTOS, J.C.O.; FERREIRA, B.N.; FONSECA, L.L.S.A.; DANTAS, T.R.; AZEVEDO, A.S.; CARDOSO, M.L.M.S.; GARCIA, J.D.R.; ARAÚJO, J.V.S.; SANTOS, D. Utilização de jogos didáticos no ensino de funções orgânicas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUIMICA, 59., 2019, João Pessoa. Anais Eletrônicos [...]. João Pessoa, 2019. Disponível em: http://www.abq.org.br /cbq/2019/trabalhos/5/956-27759.html. Acesso em: 21 mar. 2024.
LIMA, S. L. C.; TAVARES, A. J.; REINALDO, S. M. A. S.; FERNANDES P. R. N. Conhecendo vidrarias: uma atividade lúdica para alunos de química. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTIFICA DO IFRN 9., 2013, Natal. Anais Eletrônicos [...]. Natal, 2013. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ocs/index.php/congic/ix/papper/viewFile/8
/125. Acesso em: 11 maio. 2024.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. Antônio Carlos Gil. - 6. ed. - São Paulo: Atlas,2008.
GOMES MARIN, N; DA SILVA PULGARIN, M. G.; RIBEIRO DA SILVA, J.; GUIMARÃES BRANDÃO, E. Memorizando vidrarias: uma atividade para ensino de química. In: CONGRESO INTERNACIONAL DE FORMACIÓN DE PROFESORES DE CIENCIAS, 8, 2018, Bogotá. Revista Tecné, Episteme y Didaxis. Bogotá, 2018. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/ index.php/TED/article/view/8900
/6680. Acesso em: 5 de maio. 2024.
GONÇALVES, A.C.C.; DE SOUSA, A.C.A.; CUNHA, J.N.F.; PATRÍCIO, J.C.; SCHWINGEL, J.F.; ESGALHA, S.P.V. Aplicação do jogo didático inclusivo missão orgânica no Instituto Federal de Mato Grosso. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUIMICA, 59., 2019, João Pessoa. Anais Eletrônicos [...]. João Pessoa, 2019. Disponível em: https://www.abq.org.br/cbq/2019/trabalhos/6/99927912.html. Acesso em: 21 ago. 2023.
GUIZZO, M. A. R.; PEREIRA, E. G.; NICOLETE, P. C. KUYVEN; N. Neiva L.; BEHAR, P. A. Construção de Objetos de Aprendizagem para o Ensino de Química. Química Nova na Escola. v. 41, n. 2, p. 133-138, 2019. http://dx.doi.org/10.21577/
-8899.20160152. Acesso em 21 fev. 2024
LEÃO, M.F.; FANTINELL JÚNIOR, M.; COSTA, A.N.S.; ALVES, A.C.T. Jogos didáticos no ensino de ciências: maneira diferenciada de ensinar e aprender sobre poluição. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUIMICA, 59., 2019, João Pessoa. Anais Eletrônicos [...]. João Pessoa, 2019. Disponível em: http://www.abq.org.br /cbq/2019/trabalhos/5/956-27759. html. Acesso em: 10 mar. 2024.
OLIVEIRA, P. D.; BARROSO, G, R.; CARVALHO, N, F.; RIBEIRO, dos S. K.; DONZA, S. M. V.; DE BRITO, V. M.; PANTOJA, C. M. Estudo de ligações químicas: aplicação de um jogo didático e sua importância para o ensino de química em um cursinho popular de Belém do Pará. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUIMICA, 59., 2019, João Pessoa. Anais Eletrônicos [...]. João Pessoa, 2019. Disponível em: https://www.abq.org.br/cbq/2019/trabalhos/6/455-27262.html. Acesso em: 11 abr. 2023
SANTANA, E. M. A Influência de atividades lúdicas na aprendizagem de conceitos químicos. In: SENEPT, 2008, Belo Horizonte. Anais... São Paulo: Universidade de São Paulo, Instituto de Física - Programa de Pós-Graduação, 2008. Disponível em: https://docplayer.com.br/15580648-A-influencia-de-atividades-ludicas-na-aprendizagem
-de-conceitos-quimicos.html Acesso em 2 ago. 2023
SOUSA, V.M.; SOARES, G. B; SILVA, F.P.; VIROLI, S.L.M. Conhecimento e utilização das vidrarias pelos ingressantes no curso de licenciatura em química do IFTO: campus paraíso do Tocantins. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUIMICA, 57., 2017, Gramado. Anais Eletrônicos [...]. Gramado, 2017. Disponível em: http://www.abq.org.br/cbq/2017/trabalhos/6/1162723264.html. Acesso em: 21 ago. 2023.
WARTHA, E. J.; KIOURANIS, N. M. M.; VIEIRA, R. M. Jogos educativos e o desenvolvimento de capacidade de pensamento crítico. In: CLEOPHAS, M.; SOARES, M. H. F. B. Didatização Lúdica no Ensino de Química Ciências. São Paulo: Livraria da Física, 65-77. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.