OS DESAFIOS DA INCLUSÃO DE CRIANÇAS COM AUTISMO NO CONTEXTO EDUCACIONAL

Authors

  • Aline Pinheiro Lima Camargo UNIVC
  • Cezar Augusto Pereira Alves UNIVC
  • Jaysla Guedes Carminate UNIVC
  • JEMIMA XAVIER CHAVES UNIVC
  • KAMYLLA LIMA GALVÃO UNIVC
  • LETÍCIA SUPRANI SILVA UNIVC
  • SHEILA EVANGELISTA PRATES UNIVC
  • MONIELE NASCIMENTO SOUSA UNIVC
  • Christiane Andrade Gomes Schemes Andrade Gomes Schemes UNIVC
  • Gabriel Meira de Souza UNIVC

DOI:

https://doi.org/10.61164/rjnm.v11i1.2913

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) has become increasingly visible, particularly in the educational context, where the inclusion of children with this disorder is a highly relevant topic. Inclusive education, which aims to serve all students regardless of their differences, is a right enshrined in national and international legislation. However, its implementation faces numerous challenges, especially for children with ASD who often present characteristics such as difficulties in communication and social interaction, restricted interests, and varied behaviors, which can complicate their integration into the school environment. An appropriate educational approach is essential for providing a better quality of life for these students, but the inclusion process is fraught with difficulties for educators and families. The need for flexible and adapted pedagogical practices is fundamental, although the educational system is often not prepared for these adaptations. Public inclusion policies, although existing, frequently do not reflect in everyday practice, leading to issues such as the lack of specific training for teachers and institutional barriers that directly impact the learning of children with autism. This study aims to identify the main obstacles to the inclusion of children with autism in schools and propose solutions to overcome these challenges. The research focuses on analyzing the barriers faced, the role of teachers, and developing recommendations to improve pedagogical practices, with the goal of contributing to the development of strategies that ensure more effective school inclusion, promoting a fairer and more accessible education for all children.

References

ADAMS, R., & COLLINS, J. Professional Development for Educators in Autism Education. Journal of Special Education Training, 2022.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-III: Manual Diagnóstico e estatístico de transtorno mentais. Porto Alegre: Artes Médicas, 1980.

ARAUJO, Maria Elizabeth da Costa. Autismo e Constituição do Sujeito. Rio de Janeiro. 2006. Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp056058.pdf. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

Associação Brasileira de Autismo. Estatuto da Abra. Disponível em: https://www.autismo.org.br/site/voce-e-a-abra/downloads.html. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

Biblioteca Online da Unesco. Autismo. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139394. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

BOSA, Cleonice. Atenção compartilhada e identificação precoce do autismo. Psicologia: Reflexão e Crítica. Brasil, vol.15, no.1, p. 77-86, 2002. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

BRASIL. Constituição Federal da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

BRASIL. Lei n° 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 27 dez. 2012. Disponível em: Disponível em: camara.leg.br/legin/fed/lei/2012/lei-12764-27-dezembro-2012-774838- publicacaooriginal-138466-pl.html. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

_____, Presidência da República. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista e altera o § 3o do art. 98 da Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (Lei nº 9.394). Brasília: 1996. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

BROWN, T., WILLIAMS, K., & SMITH, A. (2023). Resource Allocation and Support for Inclusive Education: Addressing the Needs of Students with Autism. Educational Resources Journal, 2023.

CAMARGOS Jr, Walter et.al. Autismo Infantil -Sinais Sintomas. In: Transtornos Invasivos do Desenvolvimento. Brasília: Corde, 2002.

CARVALHO, R.E. Educação Inclusiva: com os pingos nos “is”.9ª ed. Porto Alegre: Mediação de 2013.

CASSALES, Lisiane Weigert; LOVATO, Miriane Alves; SIQUEIRA, Aline Cardoso. A inclusão de alunos especiais e suas famílias no ensino regular na perspectiva dos professores. In: IV Jornada de Pesquisa em Psicologia, Santa Cruz do Sul, 2011. Disponível em: unisc.br/anais/jornada_pesquisa_psicologia/2011/arquivos/A03.pdf. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

CÉSAR, Mirian. Autismo afeta 1% da população. Disponível em: www.saude.mg.gov.br. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

CUNHA, Eugênio. Autismo e Inclusão. Psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. 3 ed. Rio de Janeiro. Wak editora, 2012

CUNHA, EUGÊNIO. Autismo na escola: um jeito diferente de aprender, um jeito diferente de ensinar – ideias e práticas pedagógicas. 4 ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2016.

DINI, Aline. Autismo: 1 em cada 59 crianças está dentro do transtorno do espectro. Disponível em: revistacrescer.globo.com/2018/04/autismo-1-em-cada-59- criancas-estao-dentro-do-espectro-autista.html. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

FERRÃO, R.G.; FERRÃO, L.M.V. Metodologia Científica para iniciantes em pesquisa. 4. Edição. Vitória, ES: Incaper, 2007.

FIAMENGHI, J.; MESSA, A.A. Pais, filhos e deficiência: estudos sobre as relações familiares. Psicologia ciência e profissão. Brasília, v. 27, n. 2, p. 236-245, jun. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414- 98932007000200006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

GAMA, I.; RODRIGUES, P. Vamos brincar do quê? Um guia de jogos e brincadeiras para qualquer idade e ocasião. São Paulo: A Girafa Editora, 2004.

GARCIA, J., & GREEN, L. Curricular Adaptations for Students with Autism: Challenges and Opportunities. International Journal of Inclusive Education, 19(4), 211-229, 2022.

GARCIA, Rosalba Maria Cardoso; MICHELS, Maria Helena. A política de educação especial no Brasil (1991-2011): uma análise da produção do GT15 – educação especial da ANPED. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 17, p. 105-124, maio/ago. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbee/v17nspe1/09.pdf. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

GARCIAS, M., PEREZ, J., & FOSTER, L. Overcoming Communication Barriers in Autism Education: Effective Strategies and Practices. Autism Research and Practice. 2020.

GAUDERER, E. C. Autismo.3ed. Rio de Janeiro: Atheneu, 1993.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (organizadoras). Métodos de Pesquisa. 1ª Ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

HYPOLITTO, Dinéia. A equidade da educação básica: um desafio na prática. Integração, ano VIII, n. 28, p. 64-66, fev. 2002. Disponível em: http://www.usjt.br/proex/arquivos/produtos_academicos/64_28.pdf. Acesso em: 25 de agosto de 2024

JONES, R., & GREEN, L. Challenges in Curriculum Adaptation for Autism: A Case Study Approach. Journal of Educational Strategies, 16(2), 95-110, 2022.

KANNER, Leo. Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, v. 02, 1943.

LEE, C., KIM, Y., & PARK, J. Individualized Education Plans for Students with Autism: An Analysis of Current Practices. Special Education Review, 20(5), 345- 359, 2021.

MANTON, Maria Tereza Eglés. A integração de pessoas com deficiências. São Paulo: Memmon, 1997.

MANZINI, E.J. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semiestruturada. In: MARQUEZINE: M. C.; ALMEIDA, M. A.; OMOTE; S. (Orgs.) Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial. Londrina: eduel, 1990.

MANZINI, E.J. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semiestruturada. In: MARQUEZINE: M. C.; ALMEIDA, M. A.; OMOTE; S. (Orgs.) Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial. Londrina: eduel, 1990. Médicas Sul, 2000.

MILLER, A., & JOHNSON, S. The Role of Assistive Technology in Autism Education: Innovations and Outcomes. Technology and Special Education Journal, 11(3), 202-217, 2022.

Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: http://www.mec.gov.br. Acesso em: 16 de Jun. de 2015 LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012

PAPALIA, D. E.; OLDS, S. W. Desenvolvimento Humano. Porto Alegre: Artes

PEREIRA, Cíntia Bonfante. Linguagem, Funções Executivas e Teoria da Linguagem no Autismo sem déficit intelectual: estudo de caso. Porto Alegre, 2012.

PRATES, Jacqueline; LUDKE, Rocha. Autismo e inclusão na educação infantil: um estudo sobre as crenças dos educadores. Porto Alegre, 2011.

ROCHA, Denise Abigail Brito Freitas. Formação e Monitoramento de Juristas Leigos: a experiência de uma ONG com a Educação Popular na Região Sisaleira da Bahia. Disponível em: repositório.ufba/ri/bitstream. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

RODRIGUES, J. M. C.; SPENCER, E. A criança autista: um estudo psicopedagógico. Rio de janeiro: Wak, 2010.

SAMPAIO, Cristiane T.; SAMPAIO, Sônia Maria R. Educação inclusiva: o professor mediando para a vida – Sciello Livros. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso 25 de agosto de 2024.

SÁNCHEZ, Pilar Arnaiz. A Educação Inclusiva: um meio de construir escolas para todos no século XXI. In: Inclusão – Revista da Educação Especial. 2018. Rio de Janeiro.

SANTOS, Alex Reis dos; TELES, Margarida Maria. Declaração de Salamanca e Educação Inclusiva. In: 3º Simpósio Educação e Comunicação, set. 2012. p. 77-87. Disponível em: http://geces.com.br/simposio/anais/anais-2012/Anais-077-087.pdf. Acesso em: 25 de agosto de 2024.

SHAW, Willian. Transtornos Biológicos para autismo e PPD. São Paulo: Editora Atlantis, 2002

SILVA, A. B. B. & GAIATO, M. B. & REVELES, L. T. Mundo singular: entenda o autismo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

SILVA, M. O. E. Da Exclusão a Inclusão: Concepções e Práticas. Revista Lusófona de Educação, 13, 2009.

SMITH, J., BROWN, E., & ANDERSON, R. (2021). Visual and Structured Teaching Methods for Autism: Evidence-Based Practices. Autism Spectrum Educational Review, 14(1), 31-47, 2021.

STAINBACK, Susan; STAINACK, William. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999.

THOMPSON, H., & DAVIS, R. Alternative Communication Methods for Non-Verbal Students with Autism. Communication in Education Journal, 8(2), 58-72, 2019.

WILSON, P., MARTINEZ, A., & CLARK, N. Social Dynamics and Inclusion: Impact of Autism Integration in Schools. Journal of Social Inclusion Studies, 25(4), 189- 205, 2023

Published

2024-10-30

How to Cite

Pinheiro Lima Camargo, A., Augusto Pereira Alves, C., Guedes Carminate, J. ., XAVIER CHAVES, J. ., LIMA GALVÃO, K., SUPRANI SILVA, L., EVANGELISTA PRATES, S. ., NASCIMENTO SOUSA, M., Andrade Gomes Schemes, C. A. G. S., & Meira de Souza, G. . (2024). OS DESAFIOS DA INCLUSÃO DE CRIANÇAS COM AUTISMO NO CONTEXTO EDUCACIONAL. Revista Jurídica Do Nordeste Mineiro, 11(1). https://doi.org/10.61164/rjnm.v11i1.2913