O CÉREBRO SOB PRESSÃO E AS PÍLULAS DA INTELIGÊNCIA: USO DE DROGAS E MEDICAMENTOS PARA AUMENTO DO DESEMPENHO ACADÊMICO
DOI:
https://doi.org/10.61164/rsv.v2i2.3580Palabras clave:
Doping cognitivo. Neuroestimulantes. Ansiedade. Medicalização.Resumen
Currently, it is possible to notice the increasing use of psychoactive substances among young people, especially in the academic field, where the medications used produce a stimulating effect. Therefore, the present study aims to analyze the factors that promote the use of these medications and their impact on health. This is a qualitative, descriptive and exploratory literature review that used works published between the years 2020 and 2025 in the databases: Google Academic, Scielo, PubMed, scientific journals and university repositories. Through this research, it was observed that many students use psychostimulants, pointing out, among others, cognitive improvement as a reason for their use. It was identified that the use of pharmacological or natural stimulants can be used as a quick solution to academic issues, however, when considering the possible harm caused by excessive use, the harms seem to outweigh the benefits. It is important to highlight that the use of stimulants can cause several health risks, especially when used prolonged, so it is expected that the present study will contribute positively to the definition of strategies that contribute to the health of academics.
Citas
CARTON, Louise; BASTIEN, Axel; CHÉROT, Nathalie; et al. ). An overview of the use of psychoactive substances among students at the University of Lille during the COVID-19 health crisis: Results of the PETRA study. Dialogues in Clinical Neuroscience, v. 25, n. 1, p. 101-111, 2023. DOI: 10.1080/19585969.2023.2268063. Disponível em: https://doi.org/10.1080/19585969.2023.2268063. Acesso em: 27 jan. 2025.
FRANCISCO, Giovana Leandro. Sono, ansiedade e cafeína: uma análise da saúde dos estudantes universitários. 2024. 112 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2023. Disponível em: http://repositorio.unesc.net/bitstream/1/11465/1/Giovana%20Leandro%20Francisco.pdf. Acesso em: 27 jan. 2025.
GUNDIM, Vivian Andrade et al. Transtornos Mentais Comuns e rotina acadêmica na graduação em Enfermagem: impactos da pandemia de COVID-19. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, Porto , n. 27, p. 21-37, jun. 2022 Disponível em <http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-21602022000100021&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 20 jan. 2025. Epub 30-Jun-2022. https://doi.org/10.19131/rpesm.322.
JESUS Eugenia dias de; ROSA, Alexandre; RODRIGUES, Luiz Henrique; LOMBARDI, Marcos Antonio; MORALES, Pedro Jorge Cortes. Atividade física e desempenho acadêmico de universitários: uma revisão. Revista Multidisciplinar de Educação e Meio Ambiente, v. 3, n. 3, p. 34-45, 2021. DOI: https://doi.org/10.51189/rema/3550. Acesso em: 7 fev. 2025.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo, SP: Atlas 2003.
MIRANDA, Amanda. Final de semestre, excesso de atividades e tensão: saiba o que é o doping cognitivo. Notícias da UFSC, Florianópolis, 5 dez. 2022. Disponível em: https://noticias.ufsc.br/2022/12/final-de-semestre-excesso-de-atividades-e-tensao-saiba-o-que-e-o-doping-cognitivo/. Acesso em: 22 jan. 2025.
MOREIRA, Elizete Maria da Silva; MELO, Isabela Moreira . Pharmacological Cognitive Enhancement: Systematic review of its benefits and adverse effects. Research, Society and Development, [S. l.], v. 12, n. 9, p. e12912943316, 2023. DOI: 10.33448/rsd-v12i9.43316. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43316. Acesso em: 24 jan. 2025.
SAHÃO, Fernanda Torres.; KIENEN, Nádia. Adaptação e saúde mental do estudante universitário: revisão sistemática da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, v. 25, e224238, 2021. DOI: 10.1590/2175-35392021224238. Acesso em: 19 jan. 2025.
SHARIF, Safia; GUIRGUIS, Amira; FERGUS, Suzanne; SCHIFANO, Fabrizio. The use and impact Cognitive enhancers and their use among university students: a systematic review. Brain Sciences, v. 11, n. 3, p. 355, 2021. DOI: 10.3390/brainsci11030355. Disponível em: https://doi.org/10.3390/brainsci11030355. Acesso em: 27 jan. 2025.
SILVA, Thaynara Aparecida Galdino da. Análise do consumo de estimulantes cerebrais por universitários de instituições de ensino superior em Barra do Garças-MT. 2022. 63 f. Monografia (Graduação em Psicologia) – Universidade de Barra do Garças, Barra do Garças, 2022. Disponível em: https://repositorio.univar.edu.br/wp-content/uploads/tainacan-items/3353/12009/1798077115923543_ANALISE-DO-CONSUMO-DE-ESTIMULANTES-CEREBRAIS-POR-UNIVERSITARIOS-DE-ESTITUICOES-DE-ENSINO-SUPERIOR-EM-BARRA-DO-GARCAS-THAY1.pdf.
Acesso em: 27 jan. 2025.
SILVA, Camila Ribeiro da; SILVA, Iolete Ribeiro da; NEVES, André Luiz Machado das. Trajetórias turbinadas no ensino superior: aprimoramento cognitivo e desempenho acadêmico de estudantes de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 48, n. 4, p. e122, 2024. DOI: 10.1590/1981-5271v48.4-2023-0229. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/3GDSCnYB8kxcFQcR3NK6H8w/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 28 jan. 2025.
OLIVEIRA, G. A. de .; RUAS, C. S. L.; LACERDA, L. G.; COELHO, V. A. T.; NASCIMENTO, E. de S. ISOTRETINOÍNA NO TRATAMENTO DA ACNE:: RISCOS E BENEFÍCIOS. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 1, n. 1, 2023. Disponível em: http://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/759.
LINARTEVICHI, V. F.; PEREIRA, M. I. PERFIL CLÍNICO-EPIDEMIOLÓGICO DE CRIANÇAS E ADOLESCENTES ATENDIDOS POR SERVIÇO DE URGÊNCIA E EMERGÊNCIA EM UM MUNICÍPIO DO OESTE DO PARANÁ. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 12, n. 1, 2023. DOI: 10.61164/rmnm.v12i1.1713. Disponível em: https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/1713
NASCIMENTO E DIAS, A. K. M.; PEREIRA, N. A.; SANTOS, T. R. dos; ALMEIDA, V. J. de; SALOMÃO, P. E. A. O USO INDISCRIMINADO DO MEDICAMENTO OZEMPIC VISANDO O EMAGRECIMENTO. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 5, n. 1, 2023. Disponível em: http://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/1307
SOUSA, Barbara de Oliveira prado et al. Estudantes de enfermagem: uso de medicamentos psicoativos sem prescrição. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 73, n. 1, p. e20190003, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0003. Acesso em: 24 jan. 2025.
OLIVEIRA, Fabiana Souza; DUTRA, Hadassa Franca; FÓFANO, Gisele Aparecida. Consumo de psicoestimulantes por estudantes de medicina em um centro universitário privado. Revista Científica Escola Estadual Saúde Pública de Goiás Cândido Santiago, Goiânia, v. 9, p. 9f7, 2023. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2024/01/1526661/684-texto-do-artigo-1832-1-10-20231009.pdf. Acesso em: 27 jan. 2025.
TAVARES, Manoella Barrera et al. Estudantes de medicina consomem mais cafeína antes das provas para aumentar as horas de estudo. Revista de Medicina, v. 14, n. 3, 2021. DOI: 10.21727/rm.v14i3.3936. Disponível em: https://editora.univassouras.edu.br/index.php/RM/article/view/3936/2242. Acesso em: 22 jan. 2025.
VIANA, A. L.; GÓIS FILHO, C. H. S.; DOS SANTOS, A. C. F.; NOBRE, G. S. G.; DE MEDEIROS, M. F.; ROCHA, N. M.; SANTOS, V. L. Principais causas e impactos da ingestão excessiva de cafeína por estudantes de graduação: uma revisão integrativa de literatura. Observatório de la Economía Latinoamericana, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 1643–1655, 2024. DOI: 10.55905/oelv22n1-087. Disponível em: https://ojs.observatoriolatinoamericano.com/ojs/index.php/olel/article/view/2813. Acesso em: 29 jan. 2025.
WILLMANN, Sara Christina et al. Automedicação entre universitários da área de saúde. Research, Society and Development, v. 12, n. 6, p. e41814, 2023. DOI: 10.33448/rsd-v12i6.41814. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41814. Acesso em: 28 jan. 2025.