WHAT ARE ACTIVE METHODOLOGIES AND HOW DID THEY ARISE?

Authors

  • Mayara Rossi Instituto Federal de Educação, Ciência e tecnologia de Mato Grosso (IFMT), Campus Juína
  • Risoleta Alves Messias C. M. E. B. Professora Laurita Martins de Sousa
  • Wagner Mendes da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v12i4.3392

Keywords:

Active learning, Current education, Active methods, Innovative methodology

Abstract

Most students have shown significant disinterest in the classroom, presenting low participation and difficulties in the learning process. This phenomenon can be attributed, in large part, to the quality of the education provided. When students are exposed to ineffective education, characterized by the absence of innovative methods and by repetitive and monotonous classes, it is understandable that their interest in learning and participating becomes scarce. In this context, the so-called active methodologies emerge, which are the object of study of this article, and its objective is to clarify the definition of active methodologies and briefly examine their historical trajectory, that is, to understand how they emerged. Thus, the research question is: What is the definition of active methodologies and how did they emerge? Regarding the methodology, this work is classified as a narrative review research, with a qualitative approach and basic nature. Data collection was carried out through material already prepared and published on the subject. The data were analyzed in an interpretative manner. The results show that these methodologies emerged a long time ago and are configured as pedagogical approaches in which the student assumes the role of protagonist of his/her own learning. These methodologies aim not only to engage students in a more dynamic and meaningful way, but also to foster an educational environment that values ​​interaction and reflection, essential for the construction of solid and lasting knowledge.

Author Biographies

Mayara Rossi, Instituto Federal de Educação, Ciência e tecnologia de Mato Grosso (IFMT), Campus Juína

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Goiás (IFG). Mestra em Ensino pelo Instituto Federal do Mato Grosso (IFMT). Especialista em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática pelo Instituto Federal do Mato Grasso (IFMT). Especialista em Psicopedagogia Escolar e em Gestão Escolar, ambas pela Faculdade Venda Nova do Imigrante. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL). Graduanda em Ciências Biológicas pela Faculdade Venda Nova do Imigrante. Trabalhou como professora da Educação Básica em cargo efetivo pelo governo do Estado de Mato Grosso (SEDUC-MT) entre 2018 até 2023. Atualmente trabalha no cargo de Pedagoga em caráter efetivo pelo Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT). Atua como revisora de vários periódicos científicos e como consultora de trabalhos acadêmicos em geral. Desenvolve pesquisas principalmente nas temáticas: Ensino Tradicional; Metodologias Ativas; Abordagem STEAM (Ciências, Tecnologia, Engenharia, Artes e Matemática); Ensino de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental; Aprendizagem Significativa e Criativa; Tecnologias Educacionais; Processo de Ensino e Aprendizagem. Participa dos grupos de pesquisa STEAM (IFMT) e GEPEC (IFG).

Risoleta Alves Messias, C. M. E. B. Professora Laurita Martins de Sousa

Graduação em Pedagogia pela Unopar (2018) em Barra
do garças MT. Especialista em Alfabetização multidisciplinar da Educação Infantil e Anos Iniciais pela Faculdades Cathedral (2017). Educadora da rede pública nos anos iniciais na C.M.E.B. Professora Laurita Martins de Sousa.

Wagner Mendes da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Mestrando em Ensino Cientifico e Tecnológico pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI) desde início de 2024. Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, docente do Instituto Federal De Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso e professor titular do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. , atuando principalmente nos seguintes temas: metodologias ativas, ensino, educação, protagonismo e tecnologias.

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Published

2024-12-13

How to Cite

Rossi, M., Alves Messias, R. ., & Mendes da Silva, W. (2024). WHAT ARE ACTIVE METHODOLOGIES AND HOW DID THEY ARISE?. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 12(4), 1–11. https://doi.org/10.61164/rmnm.v12i4.3392

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