EDUCAÇÃO FÍSICA E EDUCAÇÃO ESPECIAL

Authors

  • Jose Araujo Uniesp

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.2726

Keywords:

Student, Disabled, Accessibility, School, Inclusion

Abstract

Abstract: This article highlights the importance of special education in physical education. The role of the school is to include students with disabilities in the school environment and transform this educational moment into a joyful moment of interpersonal respect and solidarity. The role of the teacher is to ensure this meaningful inclusion. Identify the difficulties encountered for inclusion in the school environment, identify some of the barriers that need to be addressed, such as the accessibility necessary for inclusion in the school environment, and understand what actions can enable the inclusion of children with special needs in everyday school life. The role of the physical educator is to adapt students with disabilities to their world in the real classroom.

 

Keywords: Student, Disabled, Accessibility, School, Inclusion.

References

CARVALHO, R. E. Temas em educação especial. Rio de Janeiro: WVA, 1998.

GLAT, R.; KADLEC V. A criança e suas deficiências: métodos e técnicas de ação psicopedagógica. Rio de Janeiro: Agir, 1995.

BAPTISTA, Cláudio Roberto e ROSA, Cleonice (orgs). Reflexões e projetos de intervenção. Porto Alegre. Artmed, 2002.

BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. 2. Ed. Brasília: CORDE, 1997.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº9. 394/96, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Apresentação dos temas transversais e Ética. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CAMARGO, Jr. Walter. Transtornos invasivos do desenvolvimento: 3º milênio. Secretaria Especial dos direitos Humanos, Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, Brasília, 2005.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Referencial Curricular para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CAVALCANTE, Meire. A escola que é de todas as crianças. IN: Revista Nova Escola. São Paulo: Fundação Victor Civita, nº 183, 2005. P.40-45.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GUIMARÃES, Arthur. Inclusão que funciona. IN: Revista Nova Escola. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2003. P.43-47.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Ensinando a turma toda, Revista pátio, ano v, nº 20, fevereiro/abril 2005.

MORIN, E. Os sete saberes necessários á prática educativa. São Paulo: Cortez, 1999.

KISHIMOTO, Tisuko Morchida. Jogos Infantis: o jogo, a criança e a educação. Petrópolis: RJ: Vozes, 1993. Jogos infantis: O jogo a criança e a educação. 5 ed. Petrópolis,RJ:VOZES,1998.

WISE, Liz. Trabalhando com Hannah: Uma criança especial em uma escola comum. Trad. Ronaldo Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2024-08-20

How to Cite

Araujo, J. (2024). EDUCAÇÃO FÍSICA E EDUCAÇÃO ESPECIAL. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 7(1). https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.2726