EDUCAR COM OS PÉS NO CHÃO E O CORAÇÃO ABERTO

A ESCUTA SENSÍVEL COMO PRÁTICA INCLUSIVA NO COTIDIANO ESCOLAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v11i1.4155

Keywords:

escuta sensível, inclusão escolar, pedagogia da presença, afetividade

Abstract

This article analyzes sensitive listening as a fundamental pedagogical practice for achieving inclusive and humanizing education in contemporary school contexts. Based on a qualitative approach and supported by a critical literature review, it discusses how listening, understood not merely as an auditory act but as an ethical and political stance, can serve as a structuring axis for more affective, democratic, and welcoming educational processes. Drawing on the theoretical contributions of Paulo Freire, Bell Hooks, Carlos Skliar, Maria Teresa Mantoan, Cristiane Guimarães, and Lev Vygotsky, the article highlights the potential of listening to foster meaningful pedagogical bonds and to value diversity as a formative principle. It argues that sensitive listening is closely linked to the pedagogy of presence and to the development of affective relationships that promote the recognition of students' subjectivities. The study contends that educational practices based on active listening contribute to overcoming historical silencing, fostering belonging and protagonism among those traditionally marginalized within school settings. The final considerations underscore the urgency of public policies and training processes that elevate listening as a central pedagogical dimension, reaffirming schools as spaces of life, encounter, and social transformation.

References

ARROYO, Miguel. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 5 jun. 2025.

D’AMBROSIO, Beatriz. Educação e afetividade: práticas de escuta e vínculos pedagógicos. Campinas: Papirus, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GUIMARÃES, Cristiane Tavares. Pedagogia da presença: educar na contemporaneidade. Petrópolis: Vozes, 2017.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Ana Luiza Libânio. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? 7. ed. São Paulo: Moderna, 2006.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vigotski: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 2021.

SKLIAR, Carlos. A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2003.

UNESCO. Educação inclusiva: o direito de todos. Brasília, DF: UNESCO, 2009. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org. Acesso em: 5 jun. 2025.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José Cipolla Neto et al. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZEICHNER, Kenneth M. Repensando as conexões entre formação de professores e práticas escolares. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 25–48, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br. Acesso em: 5 jun. 2025.

Published

2025-06-13

How to Cite

Ferreira, F. R. S., Da Silva, D. G. ., Bezerra, S. A. da S. ., & Silva , M. A. L. B. . (2025). EDUCAR COM OS PÉS NO CHÃO E O CORAÇÃO ABERTO: A ESCUTA SENSÍVEL COMO PRÁTICA INCLUSIVA NO COTIDIANO ESCOLAR. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.61164/rmnm.v11i1.4155

Most read articles by the same author(s)