MANAGER IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ANTAGONIST OR COOPERATOR OF TEACHING WORK
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v9i1.3910Keywords:
School management; early childhood education; democratic leadership.Abstract
School management in early childhood education seeks the integral development of children, focusing on their physical, emotional, social and cognitive development. However, the role of the school manager is still often associated with bureaucratic practices and distanced from the daily pedagogical reality. This scenario proved to be challenging when analyzing the role of the manager in articulating with teachers and in conducting pedagogical projects in early childhood education. The topic in question was limited to the analysis of the role of the school manager in this segment, questioning whether his/her stance is cooperative or antagonistic in relation to teaching practices. This research shows the ͏importance of active leadership, ͏sensitive to the particularities of childhood and committed to the work of teachers. It ends with the idea that overcoming the difficulties ͏faced in early childhood education depends on school management ͏promoting dialogue, active listening, and ͏engagement with the collective during the practical and meaningful construction for the development of children.
References
BARROSO, Fabiana Pinheiro. Por um estatuto epistemológico da coordenação pedagógica na educação infantil. In: CONGRESSO NACIONAL EM EDUCAÇÃO, 4., 2021, Diamantina-MG. Anais [...]. Diamantina: [s.n.], 2021.
CARVALHO, Vanessa. A importância da gestão escolar na relação entre família e escola na educação infantil. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Gestão Educacional) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Gestão democrática da educação: exigências e desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, v. 18, n. 2, 2002.
FERNANDES, Fabiana Silva; CAMPOS, Maria Malta. Gestão da educação infantil: um balanço de literatura. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 156, p. 20-43, jan./mar. 2015.
JANUÁRIO, Samara de Oliveira; JANUÁRIO, Samila de Oliveira; MARTINS, Edivânia Santana dos Santos. A função do coordenador dentro da gestão democrática. In: EDUCAÇÃO E FORMAÇÃO CONTINUADA NA CONTEMPORANEIDADE. Anais [...]. Natal (RN): Amplamente Cursos, 2019. Evento on-line.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5 ed. rev. ampl. Goiânia: Editora Alternativa, 2004.
MACHADO, Jéssica Mayara Nascimento; SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. As rotinas na educação infantil e suas interfaces com o desenvolvimento integral das crianças. In: CONGRESSO NACIONAL EM EDUCAÇÃO, 4., 2021, Diamantina-MG. Anais [...]. Diamantina: [s.n.], 2021.
MORAES, Marizane Medianeira de. Desafios e perspectivas da gestão escolar na educação infantil. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
OLIVEIRA, Ivana Campos; VASQUES-MENEZES, Ione. Revisão de literatura: o conceito de gestão escolar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. 169, p. 472-489, maio/ago. 2018.
SILVA, Claudionor Renato. Coordenação pedagógica na educação infantil: alguns apontamentos gerais. REINPG, Goiânia, v. 2, n. 1, p. 22-36, jan./jul. 2019.
SILVEIRA, Núbia Alves da. Trabalho de gestão na educação infantil. 2018. Monografia (Graduação em Pedagogia) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.