OS IMPACTOS DO USO EXCESSIVO DE TELAS NO DESENVOLVIMENTO INFANTIL DE 3 A 6 ANOS
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v8i1.3893Keywords:
Desenvolvimento Infantil; Dispositivos Eletrônicos; Tecnologia; Infância.Abstract
It is often observed that the number of children using technologies has increased daily. However, overexposure to screens duringdevelopment can be harmful, requiring limits on their use. The general objective of this work is to present the damage that theexcessive use of screens can cause in the cognitive and social development of children in second childhood, aiming to provideinformation and guidance for educators and guardians. The specific objectives were: to explore scientific studies and empiricalresearch that address the impacts of excessive screen use on the cognitive development of preschool and school-age children;analyze the cognitive and psychosocial damage that the excessive use of screens such as cell phones, tablets and television cancause in children during their development; Examine the psychosocial implications of prolonged screen use on children'sinterpersonal relationships, social skills, and emotional well-being during their developmental phase. The concern about the negativeimpacts of technological devices on child development has grown, driving studies such as this one, which adopts a qualitativemethodological approach through bibliographic research. The amount of time children spend on technology is alarming, highlightingthe importance of considering the context of use of these devices to avoid a disconnection from the real world. With this, we seek tobring knowledge to the general population about the damage obtained by excessive exposure to screens, favoring the understandingthat these losses will be marked both in childhood and throughout life.
References
ALMUAIGEL, Doaa; ALANAZI, Abrar; ALMUAIGEL, Mohammed; ALSHAMRANI, Foziah; ALSHEIKH, Mona; ALMUHANA, Nora; ZEESHAN, Mohammad; ALSHUREM, Mohammed; ALSHAMMARI, Alaa; MANSI, Kamel. Impact of Technology Use on Behavior and Sleep Scores in Preschool Children in Saudi Arabia. Frontiers in Psychiatry, 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34093270/ Acesso em: 15 mar. 2024.
ANDRADE, Bianca Mendonça; BARRETO, Amanda Santos Meneses; CAMPOS, Andrey Melo; CARRANZA, Brenda Louise Prado; SANTANA, Laura Marina Ceciliano Bomfim Souto; DE ALMEIDA, Luciana Montalvão Gois Figueiredo; RIBEIRO, Marisa Couto; MENDONÇA, Natalia Palazoni Viegas; MENDONÇA, Natalia Palazoni Viegas; SOARES, Ana Celia Goes Melo. Os fatores associados à relação entre tempo de tela e aumento de ansiedade em crianças e adolescentes durante a pandemia de COVID-19: uma revisão integrativa. Research, society and development, v. 11, n. 8, p. e8511830515-e8511830515, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/30515 Acesso em: 15 mar. 2024.
ARANHA, Mauricleide Leandro. A importância da ludicidade e da psicomotricidade para a educação infantil. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal da Paraíba (Centro de Educação), João Pessoa 2016.
BARTOSZECK, Amauri Betini; BARTOSZECK, Flavio Kulevicz. Neurociência dos seis primeiros anos: implicações educacionais. EDUCAÇÃOTEMAS E PROBLEMAS, v. 9, p. 59-71, 2012. Disponível em: https://www.geocities.ws/flaviookb/neuro6anos.pdf Acesso em: 23 fev. 2024.
BARRETO, Michelle De Jesus; AZEVEDO, Rebeca Soares; ALENCAR, Carla; LIMA, Alcione Assunção Correia. OS IMPACTOS DO TEMPO DE TELA NO DESENVOLVIMENTO INFANTIL. Revista SaúdeUNIFAN, v. 3, n. 1, p. 58-66, 2023. Disponível em: https://www.studocu.com/pt-br/document/universidade-regional-do-cariri/psicologia-da-educacao/os-impactos-do-tempo-de-tela-no-desenvolvimento-infantil/124317962 Acesso em: 02 fev. 2024.
BORBA, A. M. O brincar como um modo de ser e estar no mundo. In: Brasil, MEC/SEB Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade/ organização Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Rangel, Aricélia Ribeiro do Nascimento – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
BRANT, Angela M.; MUNUKATA, Yuko; BOOMSMA, Dorret I.; DEFRIES, John C., HAWORTH, Claire M. A.; KELLER, Matthew C.; MARTIN, Nicholas G.; MCGUE, Matthew, PETRILL, Stephen A.; PLOMIN, Robert; WADSWORTH, Sally J.; WRIGHT, Margaret J.; HEWITT, John K. The nature and nurture of high IQ: an extended sensitive period for intellectual development. Psychological science, v. 24, n. 8, p. 1487-1495, 2013. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23818653/ Acesso em: 23 fev. 2024.
CÂMARA, Hortência Veloso; PEREIRA, Myreya Lina Sardinha; DO COUTO, Giullia Bianca Ferraciolli; DIAS, Adriana Keila; MARKUS, Glaucya Wanderley Santos; LOURENÇO, Lécia Kristine; PEREIRA, Reobbe Aguiar. Principais prejuízos biopsicossociais no uso abusivo da tecnologia na infância: percepção dos pais. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, Guaraí – TO, vol. 14, n. 51, julho, p. 366-379, 2020.
CONFORTO, Edivandro Carlos; AMARAL, Daniel Capaldo; DA SILVA, SL . Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. Trabalho apresentado, v. 8, p. 1-12, 2011.
COSTA, Igor Martins; RIBEIRO, Eleusa Gomes Muniz; FERNANDES, Giovanna de Souza; LUIZ, Larissa Wanderley Santos; DE MIRANDA, Laura Carvalho; TEIXEIRA, Nathalia de Souza; SILVA, Raissa Maia; CARPI, Tais Simoes. Impacto das Telas no Desenvolvimento Neuropsicomotor Infantil: uma revisão narrativa Impact of Screens on Child Neuropsychomotor Development: a narrative review. Brazilian Journal of Health Review, v. 4, n. 5, p. 21060-21071, 2021.
DE AMORIM, Márcia Camila Souza; NAVARRO, Elaine Cristina. Afetividade na educação infantil. Revista Eletrônica Interdisciplinar, v. 1, n. 7, 2012.
DOS SANTOS, Regiane Oliveira et al. Tempo de tela dos nativos digitais na pandemia do coronavírus. Revista Expressão Católica, v. 11, n. 1, p. 73-81, 2022.
FREITAS, Mirian Javed; DE SOUZA, Rafaela dos Santos Bezerra; RODRIGUES, Patrícia Tomaz Mattão. A IMPORTÂNCIA DO BRINCAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL (PEDAGOGIA). Repositório Institucional, v. 2, n. 2, 2024.
GARLICK, Dennis. Integrating brain science research with intelligence research. Current Directions in Psychological Science, v. 12, n. 5, p. 185-189, 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/241616167_Integrating_Brain_Science_Research_With_Intelligence_Research Acesso em: 29 mar. 2024.
GÓMEZ-ROBLES, Aida; HOPKINS, William D.; SHERWOOD, Chet C. Increased morphological asymmetry, evolvability and plasticity in human brain evolution. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, v. 280, n. 1761, p. 20130575, 2013. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23615289/ Acesso em: 15 mar. 2024.
HOROWITZ‐KRAUS, Tzipi; HUTTON, John S. Brain connectivity in children is increased by the time they spend reading books and decreased by the length of exposure to screen‐based media. Acta paediatrica, v. 107, n. 4, p. 685-693, 2018. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29215151/ Acesso em: 15 mar. 2024.
JOHN, Jijo Joseph; JOSEPH, Reny; DAVID, Alice; BEJOY, Ann; GEORGE, Kalyan Varghese; GEORGE, Lisa. Association of screen time with parent-reported cognitive delay in preschool children of Kerala, India. BMC Pediatrics, 2021. Disponível em: https://bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12887-021-02545-y Acesso em: 30 mar. 2024.
LENT, Roberto. Cem Bilhões de Neurônios?.: Conceitos fundamentais de neurociências. 2 ed, Atheneu: São Paulo, 2010.
LOPES, Vítor Pires; STODDEN, David, F. ; BIANCHI, Mafalda M; MAIA, Jose A. R.; RODRIGUES, Luis P. Motor coordination as predictor of physical activity in childhood. Scandinavian journal of medicine & science in sports, v. 21, n. 5, p. 663-669, 2011. Disponível em:
MACHADO, Yara Líbia. Sedentarismo e suas Consequências em Crianças e Adolescentes. Orientador: Prof. Dr. Wellington Roberto G. de Carvalho. 50f. TCC Graduação do Curso de Educação Física, Sul de Minas–Campus Muzambinho, 2011.
MARIANO, Gabriella de Oliveira; PENNA, Katia de Medeiros. As consequências das telas no desenvolvimento infantil. Centro Universitário Mario Palmerio 2023.
MINAYO, Maria C.S.(org). Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. 31.ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
MOREIRA dos Reis, Janice Gorete; DA MOTA, Rafael Silveira; VIEIRA, Mauricio Aires. A contribuição da brincadeira na educação infantil: uma das ferramentas utilizadas como forma de desenvolvimento cognitivo e motor. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, p. 159-174, 2021.
MUSTONEN, Riikka; TORPPA, Ritva; STOLT, Suvi. screen time of preschool-aged children and their mothers, and children’s language development. Children, v. 9, n. 10, p. 1577, 2022.
PAPALIA, Diane E.; MARTORELL, Gabriela. Desenvolvimento Humano. 14° ed. Porto Alegre: AMGH Editora LTDA., 2022.
PETRI, Ivonilda Soares; DE LIMA RODRIGUES, Raquel Flores. Um olhar sobre a importância do brincar e a repercussão do uso da tecnologia nas relações e brincadeiras na infância. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. e326997368-e326997368, 2020.
POZAS, Denise. Criança que brinca mais aprende mais: a importância da atividade lúdica para o desenvolvimento cognitivo infantil. Editora Senac: Rio de Janeiro, 2020.
SANTOS, Thais Alauane Silva; REZENDE, Katia Terezinha Alves; SANTOS, Ione Ferreira; TONHOM, Silvia Franco da Rocha. A influência da tecnologia no desenvolvimento da criança pré-escolar e escolar. New Trends in Qualitative Research, v. 3, n. 5, p. 592-608, 2020.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Recomendações sobre saúde de crianças e adolescentes na era digital. SBP, 2020.
SOUSA, Lucas Lopes; DE CARVALHO, José Bégue Moreira. Uso abusivo de telas na infância e suas consequências. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 23, n. 2, p. e11594-e11594, 2023.
VANDORPE, Barbara; VANDENDRIESSCHE, Joric; VAEYENS, Roel; PION, Johan; MATTHYS, Stijn; LEFEVRE, Johan; PHILIPPAERTS, Renaat; LENOIR, Matthieu. Relationship between sports participation and the level of motor coordination in childhood: A longitudinal approach. Journal of Science and Medicine in Sport, v. 15, n. 3, p. 220-225, 2012. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22047725/ Acesso: 05 Abr. 2024.
WILLIAMS, Elizabeth Matilda Oliveira; PEIXOTO, Amanda Ribeiro; DENUCCI, Moniki Aguiar Mozzer; RODRIGUES, Ilma Alessandra Lima Cabral; MOREIRA, Leonard Barreto. Mídias digitais e atraso de fala: uma nova visão acerca da era digital Digital media and speech retardation: a new vision about the digital age. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 7, p. 73835-73850, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/33397 Acesso em: 23 fev. 2024.
Barros, R. E., Pires, F. M., Arantes, A. P. F., Toledo, L. A. P. de, Barbosa, L. V., & Toledo, R. C. D. de. (2023). ATENDIMENTO ODONTOLÓGICO EM CRIANÇAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 3(1). Recuperado de https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/1288
Moraes, A. S., & Ferreira, T. V. (2023). ATUAÇÃO DA ENFERMAGEM FRENTE AO AUTISMO INFANTIL. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 1(1). Recuperado de https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/875
Santana da Costa, J., Sales, A. M. L. L. ., De Oliveira, Z. N., & Valadão, E. B. . (2025). O APRENDENTE COM AUTISMO: AS MULTIPLAS INTELIGÊNCIAS E APLICATIVOS MÓVEIS. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 7(1), 1–20. https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3716
de Moura Alves, D., Soares da Silva, A. F. ., & Nunes Ruy Seibert, T. . (2024). O IMPACTO DA TRÍADE FAMÍLIA-ESCOLA-TERAPIA NO DESENVOLVIMENTO DE CRIANÇAS AUTISTAS: UM ESTUDO DE CASO EM LINHARES-ES. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 6(1). https://doi.org/10.61164/rmnm.v6i1.2487
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.