UNDERSTANDING MULTIPLE INTELLIGENCES PRESENT IN THE SCHOOL ENVIRONMENT ACCORDING TO GARDNER'S THEORY

Authors

  • Márcia Rossi Vidal Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis, SME-PMF
  • Alessandro Bueno Felipe Centro Estadual de Educação de Jovens e Adultos de Vilhena-Ro, Brasil
  • Clarinda Figueiredo Dos Santos CMAEI São Judas Tadeu, Brasil
  • Kamila Castilho Silva Escola infantil Peixinho Dourado
  • Kelma Rocha Cândido Alcântara Escola Municipal Airton Senna, Brasil
  • Leon de Assis Silva Secretaria municipal de Educação - SME Jataí, Brasil
  • Leni Rodrigues Machado Dos Reis Escola Estadual Antonia Moura Muniz, Brasil
  • Lucinete Dias Ferraz E. E. E. F. M. Buriti, Brasil
  • Marcelo Gomes Do Nascimento Diretoria Regional de Educação de Juína, Brasil
  • Tarscila Duarte Dos Santos Colégio Cívico Militar Almirante Tamandaré, Brasil
  • Telma Ferreira Novaes Escola Sebastião Granja, Brasil
  • Wagner Mendes Da Silva Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologia de Mato Grosso, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3808

Keywords:

School Environment; Education; Multiple Intelligences; Gardner's Theory.

Abstract

The present research aimed to review and analyze, in a narrative way, studies and publications that address the different multiple intelligences identified in the school environment, with the aim of understanding the types of intelligences. To this end, a bibliographic research of the narrative review type was developed, with a qualitative approach through the study of scientific articles and other academic works found on the search platform “Google Scholar” using the terms “Theory of Multiple Intelligences”. The analysis was carried out in an interpretative way. As a result, it was found that the theory of multiple intelligences argues that human intelligence is composed of different abilities, and not by a single general capacity. Among these are linguistic, logical-mathematical, spatial and musical. Also noteworthy are the corporal-kinesthetic, interpersonal and intrapersonal. Each corresponds to different ways of learning, acting and expressing oneself. Naturalistic intelligence completes the group, focusing on the connection with nature. It is considered that studying multiple intelligences allows recognizing the individualities of students and expanding their ways of learning. With this, the school can offer a more intentional and comprehensive education.

References

ALBINO, Letícia Moreira de Souza; BARROS, Sarah Gonçalves. A teoria das inteligências múltiplas de Gardner e sua contribuição para a educação. Revista Acadêmica Educação e Cultura em Debate, v. 7, n. 1, p. 148-168, 2021. Disponível em: https://unifan.edu.br/revistas/index.php/RevistaISE/article/view/683. Acesso em: 10 jan. 2025.

CASARIN, Sidnéia Tessmer. et al. Tipos de revisão de literatura: considerações das editoras do Journal of Nursing and Health. Journal of Nursing and Health, v. 10, n. 5, 2020.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Mini Aurélio: o dicionário da língua portuguesa. 8. ed. Curitiba: Positivo, 2010.

GARDNER, Howard. Inteligências Múltiplas: a teoria na Prática. Porto Alegre: Artmed, 1995.

JUNIOR, Jonas Bach; MARTINS, Tiago Caetano. Inteligências múltiplas na prática escolar: a teoria e as suas primeiras aplicações na educação. EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação, v. 9, p. 1–29, 2022. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5942. Acesso em: 10 jan. 2025.

LOPES, Nathalie Carril Pontes. As contribuições da teoria das inteligências múltiplas na Educação Infantil. 27f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus-AM, 2024. Disponível em: https://riu.ufam.edu.br/bitstream/prefix/8619/2/TCC_NathalieLopes.pdf. Acesso em: 15 fev. 2025.

SOUZA, Gleyson Miranda de; SITKO, Camila Maria. A Teoria das Inteligências Múltiplas no processo de ensino e aprendizagem e a atividade criativa. Scientia Plena, v. 18, n. 8, 2022. Disponível em: https://scientiaplena.org.br/sp/article/view/6416. Acesso em: 5 jan. 2025.

ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paul Enferm., v. 20, n. 02, p. 1-2, 2007.

TRAVASSOS, Luiz Carlos Panisset. Inteligências Múltiplas. Revista de Biologia e Ciências da Terra, v. 1, n. 2, 2001. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/500/50010205.pdf. Acesso em: 04 fev. 2025.

Published

2025-04-15

How to Cite

Rossi Vidal, M., Felipe, A. B. ., Dos Santos, C. F. ., Silva, K. C. ., Alcântara, K. R. C. ., Silva, L. de A. ., Dos Reis, L. R. M. ., Ferraz , L. D. ., Do Nascimento, M. G. ., Dos Santos, T. D. ., Novaes, T. F. ., & Da Silva, W. M. . (2025). UNDERSTANDING MULTIPLE INTELLIGENCES PRESENT IN THE SCHOOL ENVIRONMENT ACCORDING TO GARDNER’S THEORY. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 7(1), 1–18. https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3808

Most read articles by the same author(s)