ETHYLENE GAS ACTION: SCIENTIFIC ANALYSIS IN THE MATURATION OF CLIMATE FRUITS BY 3RD YEAR STUDENTS AT A PUBLIC SCHOOL IN PARAÍSO DO TOCANTINS-TO
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v5i1.2326Keywords:
experimentation, ; apple and lemon, alkeneAbstract
Experimental classes encourage student learning, observation, investigation of nature and solution of proposed or observed problems. Observation and experimental practice provide, in addition to the understanding of procedures and concepts, the improvement of various cognitive abilities and the understanding of the essence of science. The purpose of the study was to analyze the ripening of fruits without and with plastic and paper packaging, at temperatures of 18 °C and 25 ºC for 16 days, and relate ripening to the production of ethylene gas. The scientific investigation was carried out in two stages, the first stage was carried out addressing the topic hydrocarbons, subtopic alkenes, taught in Organic Chemistry, and the influence of ethylene gas on fruit ripening. In the second stage after the explanation, there was experimentation. Lemons, apples and bananas were used. The fruits at room temperature (control) and at 18 °C were kept at these temperatures for 16 days packed in plastic and paper. After carrying out the experiment, the students filled out a questionnaire about the experiment. Scientific research helps to understand the contents of the Chemistry curriculum and encourages the search for knowledge, awakening interest in the topic, helping to develop new concepts and solutions to problems. Based on the phenomenon and experience, the students were protagonists in the experiment and developed their own conclusions. Scientific research associated common sense and scientific knowledge, producing a scientific explanation and demonstrating the connection between the contents studied in the Chemistry discipline and everyday life.
References
ALVES, A. C. T.; LEÃO, M. F. Instrumentação no ensino de química. 1. ed. Uberlândia-MG: Edibrás, 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/19834071.2013.23065
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Média e Tecnológica. (SEMTEC). PCN+ ensino médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC/SEMTEC, 2002.
CARVALHO, A. M. P., VANNUCCHI, A. I., GONCALVES, M. E. R., REY, R. C. Ciências no Ensino Fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 199p, 2005.
FRANCISCO JR, W. E.; FERREIRA, L. H.; HARTWIG, D. R. Experimentação Problematizadora: Fundamentos Teóricos e Práticos para a Aplicação em Salas de Aula de Ciências. Química Nova. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc30
/07-PEQ-4708.pdf. Acesso em 20 ago. 2023.
GUIMARÃES, C. C. Experimentação no Ensino de Química: Caminhos e Descaminhos Rumo à Aprendizagem Significativa. Química Nova na Escola, 2009. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/ online/ qnesc31_3/08-RSA-4107.pdf. Acesso em 25 set. 2023
LEÃO, M. F.; OLIVEIRA, E. C.; PINO, J. C. Formação de professores voltada para promover aprendizagens com significado por meio de um ensino dinâmico. Revista Pedagogia em Foco, v. 10, p. 04-18, 2015. Disponível em: https://revista. facfama.
edu.br/index.php/PedF/article/view/148/126. Acesso em: 23 set. 2023.
LÔBO, S. F. O trabalho experimental no ensino de química. Química Nova, v. 35, n. 2, p. 430–434, 2012. https://doi.org/10.1590/S0100-40422012000200035 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422012000200035
NANNI, R. Natureza do conhecimento científico e a experimentação no ensino de ciências. Revista eletrônica de ciências, São Carlos – SP, n. 24, 26 mai., 2004. Disponível em: http://cdcc.sc.usp.br/ciencia/artigos/art_26/natureza.html. Acesso em: 02 mar., 2022.
NUNES, J. B.; BERNARDO, R. R. Uma discussão sobre as propostas de experimentação em Cinética Química nos livros didáticos do PNLD no triênio 2019-2021. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e021010, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/ index.php cef/article/view/151
Acesso em: 14 out. 2023.
OLIVEIRA, J. R. S. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, Canoas, v.12, n.1, p. 139- 153, jan./jun. 2010
RODRIGUEZ, V. F.de S. O ensino de conceitos científicos em espaços não formais de educação: uma experiência em um centro de educação ambiental. Dissertação em Ensino de Ciências. Universidade Federal do Pampa, Bagé, 2016. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/jspui/handle/riu/1251. Acesso em 23 ago. 2023.
SANTANA, R.O.; SILVA, R.C.; VIANA, C.C.; JOSAPHAT, E.; RAMOS, L.P.; CHERMONT, J.N.M.; QUEIROZ, F.A.; SANTOS, L.J.S. A experimentação como ferramenta pedagógica na amostra de química: socializando saberes com produções de estudantes do ensino médio. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUIMICA, 58., 2019, João Pessoa. Anais Eletrônicos [...]. João Pessoa, 2019. Disponível em: http://www.abq.org.br/ cbq/2018/traba
lhos/6/1982-23566.html. Acesso em: 25 ago. 2023
SERT, M. A.; KERN, K. A. P.; CORTEZ, E. M. Experimento para observação da ação do etileno sobre o amadurecimento de frutos climatéricos. Arquivos do Mudi, v. 11, n. 1, p. 32-34, 3 mar. 2013.
SILVA, G. O. B. da. Experimentação no ensino de Química: uma proposta para o ensino utilizando o tema alimentos. Trabalho de Conclusão de Curso Licenciatura em Química Universidade. de Brasília, Brasília, 2015. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/12708/1/2015_GustavoOliveiraBarbosaDaSilva.pdf. Acesso em: 20 set. 2023.
SILVA, R. R.; MACHADO, P. F. L.; TUNES, E. Experimentar sem medo de errar. In: SANTOS, W. L. P. e MALDANER, O. A. (Org.). Ensino de Química em Foco. Ijuí: Editora Unijuí, 2011, p. 231-262
SOUZA, V de F.; MARASCHIN, A. de A.; HARTMANN, A. M.; MARTINS, M. M. Experimentação em espaços não formais de educação: o ensino de conceitos científicos em um centro de educação ambiental. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 10, n. 2, 2021. https://doi.org/10.35819/tear.v10. DOI: https://doi.org/10.35819/tear.v10.n2.a5349
n2.a5214. Acesso em: 29 out. 2023.
ZÔMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 13, n. 3, p. 67–80, set. 2011 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172011130305
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.