UNDERSTANDING AND DIFFICULTIES OF MATHEMATICAL CONTENT TEACHED IN BASIC EDUCATION IN A STATE PUBLIC SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF PIUM-TO

Authors

  • Lucas do Carmo Gonçalo Instituto Federal do Tocantins
  • Sérgio Luis Melo Viroli Instituto Federal do Tocantins https://orcid.org/0000-0003-3982-1183
  • Gustavo Lopes Alves Instituto Federal do Tocantins
  • Marcos Barbosa Nunes Silva Instituto Federal do Tocantins
  • Mateus Barbosa Nunes Silva Instituto Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v5i1.2392

Keywords:

learning difficulty, mathematics teaching, high school

Abstract

Students have difficulty understanding the mathematical content taught by teachers. A lack of teaching infrastructure, trauma from previous grades and psychological factors are some of the reasons for these difficulties. Given the preceding, the investigation was initiated to comprehend the difficulties encountered in comprehending the mathematical concepts taught to first-year high school students in a public state school situated in the municipality of Pium–TO. June 2023 saw the research carried out in a quantitative manner, quantifying and transforming the research findings into numbers and percentages. The location investigated was a high school in the city of Pium, state of Tocantins, with 300 students enrolled, having access to textbooks and the internet, and having permanent instructors. Data was collected using a semi-structured questionnaire consisting of open and closed questions. 50 students in the first year of high school were interviewed for the questionnaire. 40% of people enjoy studying mathematics, with 52% dedicating less than 1 hour to studying and 70% considering it to be difficult to understand. The study revealed that 76 percent of learners cited the teacher's use of explanation as a teaching technique, and 80% claimed that the teacher doesn't employ any materials during classes. 56% of people don't know what mathematics is or what it's for, 72% don't understand and relate mathematical concepts, 80% have difficulty interpreting questions, and 88% don't have calculation skills. It is necessary to develop teaching strategies that help students understand when teaching mathematical content in the classroom, motivating and awakening students interest in the subject of Mathematics so that it becomes less abstract.

References

AVILA, L.A.B.; LIMA, ROSÁRIO, V.M.; LARA, I.C.M. Intervenções psicopedagógicas e discalculia do desenvolvimento: uma revisão sistemática da literatura. Revista Educação Especial, Santa Maria, p. e80/ 1-21, set. 2019. Disponível em: https://hdl.han

dle.net/10923/18952. Acesso em 20 set. 2023

AZEVEDO L. da S. A educação matemática na percepção dos alunos no contexto da gestão escolar. Monografia (especialização Lato Sensu em Gestão Educacional). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS. 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/1056/Azevedo_Luciana_

da_Silva.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 10. ago. 2023

BARROS, J. de. Dificuldades de aprendizagem. In: Brasil Escola, 2019.

BERNARDES, A. O.; LIMA, A. de S.; GIRALDO, V. A percepção dos alunos de Ensino Médio de uma escola pública sobre o ensino de Matemática. Revista Educação Pública, v. 20, nº 28, 28 de julho de 2020. Disponível em: https://educacaopu

blica.cecierj.edu.br/artigos/20/28/a-percepcao-dos-alunos-de-ensino-medio-de-uma-

escola-publica-sobre-o-ensino-de-matematica. Acesso em 11 ago. 2023

BRUM, W. P. Crise no ensino de matemática: amplificadores que potencializam o fracasso da aprendizagem. São Paulo: Clube dos Autores, 2013.

CARNEIRO, L. de N. S. Aprendizagem da matemática: Dificuldades para aprender

conteúdos matemáticos por estudantes do Ensino Médio. TCC (Trabalho de conclusão de Curso em Licenciatura em Matemática). Universidade Federal do Pará, Castanhal, PA. 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/bitstream/prefix

/603/6/TCC_AprendizagemMatematicaDificuldades.pdf Acesso em 10 set. 2023.

GUEDES, D.F.; BLANCO, M.B.; NETO, J.C. Discalculia: Uma revisão sistemática de literatura nas produções brasileiras. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view

/29947. Acesso em 10 .2024

GOMES, J. A. de J.; SABIÃO, R. M. Discalculia: Dificuldades no Ensino e Aprendizagem

da Matemática. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 03, ed. 02, v. 02, pp. 80-97, 2018. ISSN: 2448-0959. Disponível em: https://www.

nucleodoconhecimento.com.br/wp-content/uploads/artigo-cientifico/discalculia.pdf. Acesso em 2 set. 2023.

HOLANDA, M. D. M. de; FREITAS, I. B.; RODRIGUES, A. C. da S. Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas. Revista de Iniciação à Docência, v. 5, n. 2, 2020. https://doi.org/10.22481/

rid-uesb.v5i2.7160.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisas em educação: uma abordagem qualitativa (2ª ed). Rio de Janeiro, RJ: Editora Pedagógica e Universitária. 2013.

MANZINI, E. J. Entrevista semiestrutura: análise de objetivos e roteiros. 2004. Disponível em: http://www.sepq.org.br/IIsipeq/anais/pdf/gt3/04.pdf. Acesso em: 1 set. 2023.

MASOLA, W. de J.; ALLEVATO, N. Dificuldades de aprendizagem matemática de alunos ingressantes na educação superior. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 2, n. 1, p. 64-74, jun./mar. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.2411

/emd.v3n7a03.

MASOLA, W. de J.; VIEIRA, G; ALLEVATO, Norma. Ingressantes na Educação superior e suas Dificuldades em Matemática: uma Análise das Pesquisas Publicadas nos Anais dos X e XI ENEMs. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, SÃO Paulo. Anais do XII ENEM: Educação Matemática na Contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo: SBEM/SBEM-SP, 2016, p. 1-13. Disponível em: https://doi.org/10.18256/2447-3944/rebes.v2n1p64-74.

MENEZ, M. P. M. de; LIMA, T. A. M. As dificuldades de aprendizagem da Matemática na Educação Básica e seus reflexos no Curso de Licenciatura em Física do IFCE – Campus Tianguá. Revista Eletrônica da Matemática, v. 7, n. 2, p. e2001, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.35819/remat2021v7i2id4560.

OLIVEIRA, E. A. de C.; OLIVEIRA, M de F. A. de. Dificuldades apresentadas por alunos do Ensino Fundamental na disciplina de Matemática. Revista Práxis v. 3 n. 5. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.25119/praxis-3-5-973.

PACHECO, M. B.; ANDREIS, G. da S. L. Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio.

Revista Principia - Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, n. 38, p. 105-119. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18265/1517-03062015v1n38p105-119.

PONTE, J. P. A didática da matemática e o trabalho do professor. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 3, n. 3, 2020. DOI: 10.5335/rbecm.v3i3.11831. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/ rbecm/arti

cle/view/11831. Acesso em: 28 ago. 2023.

PREDIGER, J; BERWANGER, L.; MÖRS, M. F. Relação entre aluno e matemática: reflexões sobre o desinteresse dos estudantes pela aprendizagem desta disciplina. Re

vista Destaques Acadêmicos, [S. l.], v. 1, n. 4, 2009. Disponível em: https://univates.

br/revistas/index.php/destaques/article/view/39. Acesso em: 4 set.2023.

RESENDE, G.; MESQUITA, M. G. Principais dificuldades percebidas no processo ensino-aprendizagem de Matemática em escolas do município de Divinópolis /MG. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 15, nº 1, p.199-222, 2013. Disponível

em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/9841. Acesso em: 10 set. 2023.

ROMERO, C. S. Recursos Tecnológicos nas Instituições de Ensino: Planejar aulas de matemática utilizando softwares Educacionais. UNIMESP – Centro Universitário Metropolitano de São Paulo. Novembro/2006. Disponível em: http://www.fig.br/fignovo/graduação.html. Acesso em:15 ago.2023.

SILVA, J. F. B. da; COUTINHO, D. J. G. Alfabetização matemática de crianças com discalculia. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 5, n. 12, p. 29714–29730, 2019. DOI: 10.34117/bjdv5n12-117.

SILVA, W. C. Discalculia: uma abordagem à luz da Educação Matemática. Relatório Final para concretização do Projeto de Iniciação Cientifica, PIBIC, Universidade de Guarulhos, Guarulhos, 2008. Disponível em: http://www.educadores.

diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/MATEMATICA/Monografia_Silva.pdf. Acesso em: 25 ago.2023.

TATTO, F.; SCAPIN, I. J. Matemática: por que o nível elevado de rejeição? Revista de Ciências Humanas, v. 5, n. 5, p. 1-14, 2004. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br /index.ph p/revista dech/article/view/245. Acesso em: 19 ago.2023.

Published

2024-05-29

How to Cite

do Carmo Gonçalo, L., Melo Viroli, S. L., Lopes Alves, G., Barbosa Nunes Silva , M. ., & Barbosa Nunes Silva, M. . (2024). UNDERSTANDING AND DIFFICULTIES OF MATHEMATICAL CONTENT TEACHED IN BASIC EDUCATION IN A STATE PUBLIC SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF PIUM-TO. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 5(1). https://doi.org/10.61164/rmnm.v5i1.2392