DECIFRANDO TRAJETÓRIAS

LANÇAMENTO OBLÍQUO E FUNÇÕES QUADRÁTICAS COMO PONTES QUE LIGAM A MATEMÁTICA E FÍSICA NO ENSINO MÉDIO

Authors

  • Marlus Conceição Rodrigues Unidade Escolar Professor João Calado
  • Reis José da Silva Filho Unidade Escolar José Martins
  • Vanessa Araujo Sales Instituto Federal do Piauí – IFPI
  • Ezequias Matos Esteves Instituto Federal do Piauí – IFPI
  • Ronaldo Campelo da Costa Instituto Federal do Piauí – IFPI

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v11i1.4160

Keywords:

Modelagem matemática, Ensino de Física, Interdisciplinaridade, Função polinomial do segundo grau

Abstract

This literature review article investigates the relationship between oblique launch, free fall motion, and quadratic polynomial functions, highlighting their importance in the teaching-learning process in high school. The work begins by investigating modeling within kinematics, addressing the motion of projectiles, with an emphasis on how the vector decomposition of velocity and the equations of motion result in the representation of a trajectory in the shape of a parabola. The study addresses the properties of the parabola and its direct implications on physical concepts, such as maximum height and horizontal range. The research discusses the importance of interdisciplinarity between Mathematics and Physics, creating a bridge between these curricular components, and emphasizes that during the teaching process, the understanding of physical phenomena must transcend the mere application of mathematical formulas. To this end, it sheds light on Mathematical Modeling and the use of digital resources, such as GeoGebra and Tracker, which are presented as instruments that promote conceptual understanding, student engagement, and reinforce the connection between theory and practice. The approaches described aim to make teaching more dynamic and attractive, in order to allow students to construct meanings and apply knowledge in everyday situations.

References

BRASIL, Ministério da Educação. BNCC - Base Nacional Comum Curricular. Brasília: [s. n.], 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 6 jun. 2025.

ENGELBRECHT, J.; BORBA, M. C. The role of digital technology in connecting mathematics and physics in secondary education. ZDM – Mathematics Education, v. 56, p. 79–93, 2024.

FERREIRA, A. M.; LOURENÇÃO, V.; SILVA, J. C. T. Teoria e prática: A interdisciplinaridade a partir de uma análise investigativa no lançamento de dardo. Educação Matemática em Revista, [S. l.], v. 27, n. 74, p. 34–49, 2022. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2886. Acesso em: 7 jun. 2025.

FERREIRA, Ciro Thadeu Tomazela. Linguagem da natureza, linguagem do homem: a matematicação do movimento por Galileu em contexto / Ciro Thadeu Tomazela Ferreira; orientadora Cibele Celestino Silva. Dissertação (Mestrado – Programa de Pós-Graduação em Física Teórica e Experimental) – Instituto de Físia de São Carlos, Universidade de São Paulo, 2022.

KARJANTO, N. Mathematical modeling and sustainability: interdisciplinary teaching strategies in science classrooms. International Journal of Science and Mathematics Education, v. 23, p. 112–130, 2023.

LAHME, S. et al. Data literacy and physics modeling: engaging students through technology-enhanced inquiry. Physical Review Physics Education Research, v. 19, n. 2, 2023.

MARTINS, Mariel. Uma proposta de ensino do movimento oblíquo no ensino médio. 2019. 85 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Campo Mourão, Campo Mourão, 2019.

NUSSENZVEIG, H. M. Curso de física básica: Mecânica. 4. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 2002. v. 1.

SILVA, Álison Pereira da. A interdisciplinaridade no ensino de funções e cinemática: um relato de experiência de uma sequência didática. Rev. Nova Paideia – Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa. Brasília/DF, v.6 n.1 p.178-193, 2024. Disponível em: https://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/369. Acesso em: 5 jun. 2025.

SOARES, Maria Rosana. MODELAGEM MATEMÁTICA NA SALA DE AULA: UMA ABORDAGEM INTERDISCIPLINAR NO ENSINO DE FÍSICA. Revista Dynamis, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 79–103, 2016. DOI: 10.7867/1982-4866.2016v22n2p79-103. Disponível em: https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/dynamis/article/view/6234. Acesso em: 7 jun. 2025.

VIDAK, M. et al. Integrating augmented reality into physics education: improving engagement and conceptual understanding. Journal of Educational Technology & Society, v. 26, n. 1, p. 45–58, 2023.

YOUNG, H. D.; FREEDMAN, R. A. Física I: Mecânica. 14. ed. São Paulo: Pearson, 2016.

Published

2025-06-13

How to Cite

Conceição Rodrigues, M., da Silva Filho, R. J., Araujo Sales, V., Matos Esteves, E., & Campelo da Costa, R. (2025). DECIFRANDO TRAJETÓRIAS: LANÇAMENTO OBLÍQUO E FUNÇÕES QUADRÁTICAS COMO PONTES QUE LIGAM A MATEMÁTICA E FÍSICA NO ENSINO MÉDIO. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 11(1), 1–14. https://doi.org/10.61164/rmnm.v11i1.4160