GEOMETRIA PLANA NO PROCESSO DE LETRAMENTO MATEMÁTICO: PERSPECTIVAS DE UMA ESCOLA DA REDE PÚBLICA"

Authors

  • Edinho Ferreira Pires Secretaria Estadual de Educação-PI, Brasil
  • Ezequias Matos Esteves Instituto Federal do Piauí, Brasil
  • Douglas Enilson Cardoso Da Silva Instituto Federal do Ceara - IFCE – Brasil
  • Lúcio João Leal Barros Secretaria Estadual de Educação-PI, Brasil
  • Francisca Jayslane do Rego Meneses Secretaria Municipal de Educação de São Gonçalo do Piauí, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v9i1.3946

Keywords:

Plane Geometry; Mathematical Literacy; Mathematics Teaching; Basic Education; Public School; Mathematical Modeling; Concrete Materials.

Abstract

This article aims to analyze the role of teaching Plane Geometry in the development of mathematical literacy among 9th-grade students in a public school. The research adopted a qualitative approach, including a literature review and the implementation of pedagogical activities based on concrete materials and mathematical modeling. The study involved diagnostic and final tests, observations, and questionnaires to assess students' levels of mathematical literacy and their perceptions of Geometry instruction. The results indicate that pedagogical practices incorporating concrete resources and modeling strategies significantly contribute to students’ understanding and application of geometric concepts, leading to improved problem-solving performance. In conclusion, the study reinforces the importance of Geometry in the process of mathematical literacy and highlights the need for more contextualized and meaningful teaching methodologies.

References

ABRANTES, P. Geometria e desenvolvimento do pensamento matemático. In: OLIVEIRA, M. (Org.). Ensino de Matemática: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 08 maio 2024.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FONSECA, J. L. da. Letramento matemático: teoria e prática na sala de aula. São Paulo: Saraiva, 2004.

LORENZATO, S. O que é o ensino com pesquisa? Campinas: Autores Associados, 2006.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

ORTIGÃO, M. I. R.; SANTOS, S. R. dos; LIMA, R. N. de. O letramento matemático na perspectiva de Fonseca. Revista de Educação Matemática, v. 16, n. 2, p. 37–49, 2018.

PIZZANI, L. et al. Metodologia da pesquisa aplicada à educação. São Paulo: Atlas, 2012.

SCHMIDT, L. A.; RIBAS, C. R.; CARVALHO, S. D. O ensino e a construção do conhecimento. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 111–130, 1998.

Amador Salomão, P. E. ., & Teixeira Oliveira Santos, A. . (2025). EVOLUÇÃO E DESAFIOS NA AVALIAÇÃO CIENTÍFICA: DA CLASSIFICAÇÃO DE PERIÓDICOS À QUALIDADE INTRÍNSECA DOS ARTIGOS. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 1(1), 1–18. https://doi.org/10.61164/rmnm.v1i1.3481

SILVA, D. E. C. da et al. O uso de materiais concretos no ensino de matemática. Fortaleza: IFCE, 2020.

PISA – Programme for International Student Assessment. Matriz de Referência para o PISA 2012. Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE), 2012. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/. Acesso em: 08 maio 2024.

Published

2025-05-15

How to Cite

Pires, . E. F. ., Esteves, . E. M. ., Da Silva, D. E. C. ., Barros , . L. J. L. ., & Meneses, . F. J. do R. . (2025). GEOMETRIA PLANA NO PROCESSO DE LETRAMENTO MATEMÁTICO: PERSPECTIVAS DE UMA ESCOLA DA REDE PÚBLICA". Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 9(1), 1–17. https://doi.org/10.61164/rmnm.v9i1.3946