A UTILIZAÇÃO DA CRIPTOGRAFIA NO ENSINO DE FUNÇÕES NA EDUCAÇÃO BÁSICA
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v9i1.3894Keywords:
Funções; Ensino contextualizado; Criptografia.Abstract
Cryptography has been present since ancient times with the aim of sending messages that only the sender and the recipient could understand. To this end, cryptography has evolved, from Caesar's cipher to the present day with computers. Thus, this work primarily aims to approach mathematics in a contextualized way in the study of functions through the use of cryptography concepts. In this sense, the research has as its general objective to carry out a study on the implementation of cryptography in the teaching of functions and to verify the possible results. The field research scenario will take place at IFPI on the São João do Piauí campus with students in the 3rd year of technical courses integrated with high school in administration. For this purpose, a questionnaire containing questions about domain, image, zero of the function was applied. Subsequently, a pedagogical proposal of such contents was made through cryptography in order to analyze the possible results. With such a proposal, an improvement in the teaching-learning process in mathematics classes in the contents of functions was expected.
References
BRAGA, Guilherme Inácio Lemos. A CRIPTOGRAFIA COMO RECURSO DIDÁTICO NO ENSINO MÉDIO. 2020. Disponível em: <https://www.locus.ufv.br/handle/123456789/27731> . Acesso em: 16 maio. 2024.
BRASIL, Parâmetros curriculares nacionais: Matemática: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais, Brasília: MEC/SEF, 1998
OLIVEIRA, D.; KRIPKA, R. M. L. O Uso da Criptografia no Ensino de Matemática. 2011. Disponível em: < https://docplayer.com.br/5004244-O-uso-da-criptografia-no ensino-de-matematica.html >. Acesso em: 09 maio. 2024.
ROSSETO, Cintia Kohori. Criptografia como Recurso Didático: Uma Proposta Metodológica aos Professores de Matemática. UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA “JÚLIO DE MESQUITA FILHO” Campus de Presidente Prudente Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT). Presidente Prudente 2018.
SBC HORIZONTES. Alan Turing e a Enigma. Disponível em: <
http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2016/11/alan-turing-e-a-enigma/ > . Acesso em: 15 maio. 2024.
TAMAROZZI, Antônio Carlos. Codificando e decifrando mensagens. In Revista do Professor de Matemática 45, São Paulo: Sociedade Brasileira de Matemática, 2001.Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/veiculos_de_comunicac ao/RPM/RPM45/RPM45_08.PDF>. Acesso em: 08 maio. 2024.
SILVA, A. A. Números, Relações e Criptografia. Departamento de Matemática - UFPB, Paraíba, 2000.
SINGH, Simon. O livro dos códigos / Simon Singh; tradução de Jorge Calife. - Rio de Janeiro: Record, 2001.
SUETÔNIO. A Vida dos Doze Césares. trad. Sady-Garibaldi. 2 ed. São Paulo.
Ediouro. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.