SCHOOL FOOD IN THE DISCOURSE OF FOOD HANDLERS IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v8i1.3876

Keywords:

school meals, qualitative research, health policy

Abstract

This study aims to present narratives given by food handlers about school meals in Brazilian municipalities. This is a qualitative study. Fifty-seven food handlers (lunch ladies) from public schools in the capitals and municipalities in the interior of the five geographic regions of Brazil took part in the research. To collect the statements, individual interviews were used, with the help of a semi-structured questionnaire. In each school participating in the research, a lunch lady was randomly selected to be interviewed. For the analyses, the Collective Subject Discourse technique was used. The main aspects expressed in the speeches revealed that, for the lunch ladies, school meals are “a complement to home meals”, “contribute to the student's performance and learning”; It is also perceived as “a student’s right”, and “a form of education and encouragement for adequate and healthy eating”. The study concluded that for food handlers, the food served at school goes beyond the nutritional and biological dimension. Such understandings contribute to the recognition of these professionals beyond their technical multitasking, as they perceive school feeding as an element of enforcing and maintaining rights, and as a fundamental practice for education and learning.

Author Biographies

Ingryd Garcia de Oliveira, Instituto Federal Goiano

Nutricionista pela Faculdade de Nutrição da Universidade Federal de Goiás, mestra em Nutrição e Saúde pela mesma instituição. Professora no Instituto Federal Goiano Campus Urutaí. Atualmente é doutoranda do Programa de Pós-Graduação Nutrição e Saúde da Universidade Federal de Goiás. Pesquisadora em Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional, com ênfase no Ambiente Alimentar.

Karine Anusca Martins, Faculdade de Nutrição, Universidade Federal de Goiás

Atua como Professora Associada IV da Faculdade de Nutrição da Universidade Federal de Goiás (FANUT/UFG), professora efetiva do Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Nutrição e Saúde da FANUT/UFG e do Mestrado Profissional em Ensino na Saúde (MEPES) da Faculdade de Medicina (FM/UFG). Possui Graduação em Nutrição pela FANUT/UFG (2000), com iniciação científica PIBIC (1999/2000); especialização em Nutrição Clínica pela Universidade São Camilo-SP (2002); mestrado em Ciências da Saúde pelo convênio UFG, UNB e UFMS (2006); especialização em Saúde da Família (Convênio FANUT/UFG, OPAS, SMS/Goiânia) (2008); doutorado em Ciências da Saúde pela FM/UFG (2010); especialização em Docência e pesquisa para a área da saúde pelo Instituto Pedagógico IPEMIG/FBMG (2019) e especialização em Neurociência, Psicologia positiva e Mindfulness pela Pontifícia Universidade do Paraná, PUC-PR (2024). Atua na coordenação de alguns produtos do Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar (CECANE UFG) desde 2010 e integrou a equipe de coordenação dos planos de trabalho de 2017 a 2020. Esteve como vice-diretora (biênio 2018-2019), coordenadora de curso da graduação da FANUT/UFG (quadriênio 2018-2021) e vice-coordenadora da graduação (Agosto a dezembro/2017 e de Janeiro a maio/2022). Participa do Núcleo Docente Estruturante (NDE) da FANUT UFG desde 2017.Tem experiência na área de Nutrição em Saúde Coletiva e Docência Universitária (desde 2001), com atuação profissional em Saúde Pública (nutricionista servidora pública concursada da Secretaria Municipal de Saúde de Goiânia entre 2005 e 2010) e em Nutrição Clínica (nutricionista na área hospitalar, ambulatório, enfermaria e UTI, entre 2002 e 2009) e alimentação escolar (CECANE UFG desde 2010). Linhas de pesquisa: Segurança Alimentar e Nutricional; Câncer de Mama; Alimentação Escolar; Avaliação de PPC; Comportamento alimentar; Nutrição e Gestação.

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Published

2025-04-30

How to Cite

Garcia de Oliveira, I., & Martins, K. A. (2025). SCHOOL FOOD IN THE DISCOURSE OF FOOD HANDLERS IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 8(1), 1–22. https://doi.org/10.61164/rmnm.v8i1.3876

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