RELATO DE EXPERIÊNCIA: ACOMPANHAMENTO DE UM ALUNO AUTISTA EM SALA DE AULA DA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Stephany Rochelle da Silva de Oliveira Instituto Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v8i1.3856

Keywords:

Autism; experience report; school inclusion

Abstract

This article reports the experience of monitoring a 6-year-old student with Autism Spectrum Disorder (ASD) in Early Childhood Education, highlighting the challenges and progress observed. The research is qualitative, it was carried out in a private school in the city of São Luís-MA. Through playful activities, such as music, thematic projects and English classes, the student showed advances in motor, social and language skills, in addition to standing out as collaborative and friendly. However, they still face difficulties in dealing with losses in games and participating in social activities, such as dancing. The tutor, when seeking knowledge about ASD, adapted teaching strategies to create a welcoming environment, highlighting the importance of continuous support and inclusion. Experience has shown that, with appropriate approaches, it is possible to promote the student's integral development and facilitate their social integration.

References

APA. American Psychiatric Association. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais [recurso eletrônico] : DSM-5.; tradução: Maria Inês Corrêa Nascimento ... et al.] ; revisão técnica: Aristides Volpato Cordioli ... [et al.]. – 5. ed. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre : Artmed, 2014.

BARBOSA JUNIOR, N. C; RIBEIRO, P. A. L. Intervenções pedagógicas no processo de inclusão de crianças autistas. Revista Minerva, Magazine of Science, v.1, n 12, 2024.

CUNHA, E. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. Digitaliza Conteudo, 2020.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Summus Editorial, 2015.

MASSALAI, R; COUTINHO, D. J. G. ESTRATÉGIAS EDUCACIONAIS DA ANÁLISE DO COMPORTAMENTO APLICADA PARA ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 5, p. 1886-1915, 2024.

MATTOS, J. C. Alterações sensoriais no Transtorno do Espectro Autista (TEA): implicações no desenvolvimento e na aprendizagem. Revista Psicopedagogia, v. 36, n. 109, p. 87-95, 2019.

SANTOS, C. L. A; ANJOS JUNIOR, C.; MILAN, D.; CAMPOS, F. L. M. Práticas de inclusão de alunos autistas na Educação Infantil: do lúdico ao uso de softwares. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 7, p. 344–366, 2023.

Published

2025-04-30

How to Cite

Rochelle da Silva de Oliveira, S. (2025). RELATO DE EXPERIÊNCIA: ACOMPANHAMENTO DE UM ALUNO AUTISTA EM SALA DE AULA DA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 8(1), 1–16. https://doi.org/10.61164/rmnm.v8i1.3856