SUPERVISED INTERNSHIP IN CLINICAL NUTRITION: WHAT IS THE PRECEPTOR'S PERSPECTIVE?

Authors

  • Nayanne Duarte Madeira Carvalho Universidade Federal de Goiás
  • Andrea Sugai Mortoza Universidade Federal de Goiás
  • Maria Luiza Ferreira Stringhini Universidade Federal de Goiás
  • Ida Helena Carvalho Francescantonio Menezes Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3764

Keywords:

Preceptorship, Training Support, Nutritionists

Abstract

The Supervised Internship in Clinical Nutrition is a mandatory item for higher education in Nutrition. In this context, the role of the preceptor stands out, as an important and indispensable actor for the development of this curricular component. Studies that address preceptorship in health areas are common in the literature, but there are few studies that evaluate this theme in the area of ​​nutrition. The objective of this study was to understand the perception of the preceptor in the internship in Clinical Nutrition of the Nutrition course of a public federal higher education university, carried out in two public hospitals. The research was exploratory in nature, using a qualitative approach. First, a questionnaire was applied to the preceptors who accompanied the internship and, subsequently, two focus groups were held. The thematic synthesis generated four comprehensive analytical themes: (1) a lack of clarity was observed in the conceptualization and delegation of the functions of the preceptor and the professor; (2) the relationship and dialogue between them were evaluated negatively; (3) the lack of training in preceptorship was pointed out as a limiting factor for the preceptor's performance during the internship, and (4) the presence of the intern in the workplace was considered an agent of positive change. It is believed that joint actions of continuing education and training between the service and the educational institution are important for the adequate development of the internship and in the training of future professionals.

References

ASSIS, R. L. M.; ROSADO, I. V. M.; A unidade teoria-prática e o papel da supervisão de estágio nessa construção. Revista Katál, v. 15, n. 2, p. 203-211, 2012.

AUTONOMO, F. R. O. M.; HORTALE, V. A.; SANTOS, G, B.; BOTTI, S. H. O. A preceptoria na formação médica e multiprofissional com ênfase na atenção primária - Análise das publicações brasileiras. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 39, n. 2, p. 316-327, 2015.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo, SP. Edições 70, 1979.

BREHMER, L. C. F.; RAMOS, F. R. S. Experiências de integração ensino-serviço no processo de formação profissional em saúde: revisão integrativa. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 16, n. 1, p. 228-237, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5216/ree.v16i1.20132.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: https:www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/70320/65.pdf>. Acesso em: 01 jun. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 11.788, de 25 de setembro de 2008. Brasília, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm>. Acesso em: 18 de jun. 2017.

BRASIL. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Dispõe sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, DF, 2012.

CÂNDIDO, C. M.; ASSIS, M. R.; FERREIRA, N. T.; SOUZA, M. A. A representação social do “bom professor” no ensino superior. Psicologia & Sociedade, v. 26, n. 2, p. 356-365, 2014.

CHRIGUER, R. S.; AVEIRO, M. C..; BATISTA, S. H. S. S.; GARBUS, R. B. S. C. O PET-Saúde Interprofissionalidade e as ações em tempos de pandemia: perspectivas docentes. Interface, v. 25, Supl. 1, e210153, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/interface.210153

CONSELHO FEDERAL DE NUTRICIONISTAS. Resolução nº 418 de 18 de março de 2008. Brasília, 2008. Disponível em: < http://www.cfn.org.br/novosite/pdf/res/2008/res418.pdf>. Acesso em: 26 de mar. 2025.

CONSELHO FEDERAL DE NUTRICIONISTAS. Resolução nº 698 de 11 de agosto de 2021. Brasília, 2021. Disponível em: < http://sisnormas.cfn.org.br:8081/viewPage.html?id=698. Acesso em: 26 de mar. 2025.

EVANGELISTA, D. L.; IVO, PEREIRA, O. P. Contribuições do estágio supervisionado para a formação do profissional de enfermagem: expectativas e desafios. Revista Enfermagem Contemporânea, v. 3, n. 2, 2014. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/enfermagem/article/view/391. Acesso em: 26 mar. 2025.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra; 2011.

FERREIRA, F. C.; DANTAS, F. C.; VALENTE, G. S. C. Saberes e competências do enfermeiro para preceptoria em unidade básica de saúde. Revista Brasileira de Enfermagem [Internet], v. 71, Suppl. 4, p. 1657-65, 2018.

LACERDA, L. C. A.; TELES, R. B. A.; OMENA, C. M. B. Estágio supervisionado: percepção do preceptor sobre o processo de ensino-aprendizagem em um hospital de ensino. Revista e-Curriculum, v.17, n.2, p. 574-591, 2019.

MALHEIROS, B. T. Metodologia da Pesquisa em Educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011. p. 217.

MASETTO, M. T.; GAETA, C. Os desafios para a formação de professores do ensino superior. Revista Triângulo, v. 8, n. 2, p. 4-13, 2016.

MINAYO, M. C. DE S.; COSTA, A. P. Técnicas que fazem o uso da palavra, do olhar e da empatia: Pesquisa Qualitativa em Ação. In: Técnicas que fazem o uso da palavra, do olhar e da empatia: Pesquisa Qualitativa em Ação. 2019. 63 p.

PAULA, G. B.; TOASSI, R. F. C. Papel e atribuições do preceptor na formação dos profissionais da saúde em cenários de aprendizagem do Sistema Único de Saúde. Saberes Plurais: Educ. Saúde, v. 5, n. 2, p. 125-142, 2021.

PIMENTEL, E. C. et al. Ensino e aprendizagem em estágio supervisionado: estágio integrado em saúde. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 39, n. 3, p. 352-358, 2015.

RIBEIRO, K. R. B.; PRADO, M. L. A prática educativa dos preceptores nas residências em saúde: um estudo de reflexão. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 34, n. 4, p. 161-165, 2014.

SILVA, C. C.; SILVA, A. T. M. C.; BRAGA, J. E. F. Revisitando a formação de recursos humanos de saúde no Brasil. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, v.13, n. 3, p.23-30, 2009.

STRINGHINI, M. L. F. et al. Validação e aplicação de questionário de avaliação do Projeto Pedagógico do Curso de Nutrição de uma universidade pública na percepção dos estudantes, estagiários, preceptores e professores. Research, Society and Development, v. 10, n. 16, e56101623035, 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Regulamento geral dos estágios curriculares da Faculdade de Nutrição, 2015. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/128/o/regulamento-estagio-bach-nutricao-ufg.pdf

VENDRUSCOLO, C.; PRADO do, M. L.; KLEBA, M. E. Formação de recursos humanos em saúde no Brasil: uma revisão integrativa. Educação em Revista, v. 30, n. 1, p. 215-244, 2014.

VENDRUSCOLO, C. et al. Preceptoria como potencializadora da integração ensino-serviço na formação em Enfermagem. Enfermagem em Foco, v. 12, n. 7, Supl.1, p.8-14, 2021.

Published

2025-04-15

How to Cite

Duarte Madeira Carvalho, N. ., Sugai Mortoza , A., Ferreira Stringhini, M. L., & Carvalho Francescantonio Menezes , I. H. . (2025). SUPERVISED INTERNSHIP IN CLINICAL NUTRITION: WHAT IS THE PRECEPTOR’S PERSPECTIVE?. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 7(1), 1–21. https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3764

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.