A BRINQUEDOTECA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM ESPAÇO LÚDICO PARA O DESENVOLVIMENTO PEDAGÓGICO
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3751Keywords:
Brinquedoteca, formação de professores, lúdico.Abstract
The toy library is an essential space in the training of future teachers, as it enables the understanding of play as a pedagogical practice. This study stems from a research project that investigates the significance of the toy library in the education of undergraduate pedagogy students, promoting meaningful experiences related to playfulness and child development. Our theoretical framework is based on authors such as Luckesi (2004), Cória-Sabini (2004), Santos (1997), and Kishimoto (2000), among others. The literature highlights the importance of the toy library in higher education, as it provides pedagogy students with playful experiences, allowing for a more reflective and practical training process. Thus, the toy library becomes an essential tool in preparing educators committed to meaningful and humanized pedagogical practices. The methodology adopted in this study combines both qualitative and quantitative approaches, employing bibliographic research techniques. A systematic literature review was conducted to examine how "toy libraries in universities" are addressed in theses and dissertations. For this purpose, the CAPES thesis and dissertation catalog was used, covering studies published between 1997 and 2023. Therefore, this study aims to describe and reflect on the relevance of the toy library in higher education and its influence on the training of future teachers.
References
ALVES, Rubem. A gestação do futuro. Campinas: Papirus, 1987
BELO, T. G. dos S. Por uma práxis ludo-pedagógica para a Educação Infantil do município de Carpina-PE, no contexto da Brinquedoteca Universitária da UPE - Campus Mata Norte. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte, Mestrado Profissional em Educação, Nazaré da Mata, 137 f. 2021.
BITTENCOURT, A. L. É onde vivem os brinquedos : contribuições de uma brinquedoteca universitária de Rondonópolis para a formação de profissionais da educação infantil. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 138 f. 2020 .
BROUGÈRE, G. O jogo e suas implicações para a pedagogia. trad. B. P. Silva. Porto Alegre: Artmed. 2006.
CÓRIA-SABINI, M. A.; LUCENA, R. F. de. Jogos e Brincadeiras na educa infantil. Campinas: Papirus, 2004.
CUNHA, N. H. S. Brinquedoteca: um mergulho no brincar. São Paulo: Aquariana, 2007.
DENYER, D.;TRANFIELD, D. Producing a systematic review. In BUCHANAN, D. A; BRYMAN, A. (Eds). The sage handbooks of Organizational research Methodos. London: Sage Publications, p. 671 – 689, 2009.
DORNELLES, L.V. Na escola infantil todo mundo brinca se você brinca. IN: Craidy, C; Kaercher. G.E. Educação Infantil: Pra que te quero? Porto Alegre: ArtMed,2001.
FANTIN, M. Jogo, brincadeira e cultura na educação infantil. Florianópolis, 1996. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina.
FARENZENA, R. C.; LAUER, C. L., COUTO, J. da S.; TEIXEIRA, G. B. Brinquedoteca Universitária: cotidianos lúdicos do território acadêmico ao comunitário. Expressa Extensão. v. 23, n. 3, p. 66-79, set-dez, 2018.
FEIJO, O. G. O corpo e movimento: Uma psicologia para o esporte. Rio de Janeiro: Shape, 1992.
FRIEDMANN, A. A evolução do brincar. In: ________ . O direito de brincar: a brinquedoteca. 4. ed. São Paulo: Abrinq, 1998. p. 25-35.
JORGE, B. F. Brincar e formação docente: um estudo a respeito de Brinquedotecas universitárias brasileiras (1984 a 2022). Dissertação (Mestrado). 282 f. Universidade Federal de São Carlos. 2023.
LUCKESI, C. Estados de consciência e atividades lúdicas. In: PORTO, Bernadete. Educação e ludicidade. Ensaios 3. Salvador: UFBA, 2004.
KISHIMOTO, T. M. Jogo e Educação: A importância do lúdico para o desenvolvimento da criança. São Paulo: Cortez Editora. 2000.
KISHIMOTO, T. M.; ONO, A. T. Brinquedo, gênero e educação na brinquedoteca. Pro-posições, v. 19, 2008.
LEITE, D.; ESTEVES, A. Pedagogia do brincar : jogos, brinquedos e brincadeiras da cultura lúdica infantil. 2. ed. Salvador : Arte Contemporânea, 1995.
LEONTIEV, A. N. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKY, L. S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988.
MACARINI, S. M.; VIEIRA, M. L. O brincar de crianças escolares na brinquedoteca. Journal of Human Growth and Development, v. 16, n. 1, p. 49-60, 2006.
MOLL, L. C. Vygotsky e a educação: implicações pedagógicas da psicologia sócio- histórica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996
NEGRINE, A. Brinquedoteca: teoria e prática. In: SANTOS, S. M. P. dos. Brinquedoteca: o lúdico em diferentes contextos. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
RAU, M. C. T. D. Formação lúdica dos professores pedagogos por meio da criação de brinquedoteca: Uma possibilidade de transformação da prática pedagógica com o lúdico. Tese (doutorado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba. 230 f. 2021
SANTOS, S. M. P. dos. Brinquedoteca de universidade. In: Brinquedoteca o lúdico em diferentes contextos. Rio de Janeiro: Vozes, 1997.
SANTOS, T. R. L. Crianças, brincadeiras, brinquedos e brinquedoteca: possibilidades de (trans?)formação com estudantes de Pedagogia. Tese (Doutorado) Universidade Federal de Uberlândia, 257 f. 2022.
SILVA, J. C. da. A brinquedoteca universitária e o lúdico nos processos formacionais na contemporaneidade. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – Universidade do Estado da Bahia Salvador, 119 f. 2023.
TEIXEIRA, C. E. J. A Ludicidade na escola. São Paulo: Loyola, 1995.
VECTORE, C.; KISHIMOTO, T. M. Por trás do imaginário infantil: explorando a brinquedoteca. Psicologia Escolar e Educacional, v. 5, p. 59-65, 2001.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Editora Martins Fontes. 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.