LETRAMENTO CORPORAL NO BRASIL: UMA REVISÃO DOS ESTUDOS ASSOCIADOS À EDUCAÇÃO FÍSICA
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v4i1.3601Keywords:
Educação Física, Produção científica, Ensino-aprendizagemAbstract
The main objective of this article is to analyze the scientific production in Brazil on body literacy, with a focus on its application in the field of physical education. This study is characterized as a Systematic Literature Review, applied to five national and international databases, with a temporal scope from 2001 to 2025. Among the main results, it was found that the studies involve children and adolescents, primarily at the elementary school level. It was also observed that the findings include both quantitative and qualitative characteristics, with a preference for reports of experience and intervention aimed at proposing pedagogical actions. Therefore, due to the scarcity of studies on the subject, it can be said that working with body literacy still presents a challenge for both the scientific community and physical education teachers. To overcome these challenges, investments in ongoing professional development, improvements in school infrastructure, the enhancement of physical education, and a curricular approach that fosters the holistic development of students through body literacy are needed.
References
BOOTH, F. W. et al. Lack of exercise is a major cause of chronic diseases. Comprehensive Physiology, Sports Medicine. v.2, n.2, p.1143-1211, 2012. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23798298/ Acesso em: 01 fev. 2025.
BRASIL. Ministério da Saúde. Guia de Atividade Física para a População Brasileira. Brasília, p. 54, 2021. Disponnível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/saps/ecv/publicacoes/guia-de-atividade-fisica-para-populacao-brasileira/view Acesso em: 20 dez. 2025.
CAIRNEY, J. et al. A 20th-century narrative on the origins of the physical literacy construct. Journal of Teaching in Physical Education, v. 38, n. 2, p. 79-83, 2019. Disponível em: https://journals.humankinetics.com/view/journals/jtpe/38/2/article-p79.xml Acesso em: 10 jan. 2025.
DIÉGUES, D. C. K. A Perspectiva Do Letramento Na Educação Física Escolar E Possibilidades Para Formação Docente. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 10, p. 158-168, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2282 Acesso em: 12 jan. 2025.
EDWARDS, L. C. et al. Definitions, foundations and associations of physical literacy: a systematic review. Sports medicine, v. 47, p. 113-126, 2017. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-016-0560-7. Acesso em: 12 jan. 2025.
ERTHAL, A. Letramento corporal na educação: relações entre a aprendizagem e desenvolvimento na educação infantil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/5185b433bc701680b60d49de9d0ac5b0/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2026366&diss=y Acesso em: 15 jan 2025.
GALVÃO, M. C. B., RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion, v.6, n.1, p.57-73, 2019. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835 Acesso em: 17 jan 2025.
GIUDICELLI, B. B., ASSIS, V.O., HENRIQUE, R. S., LUZ, L. G. O. Letramento corporal na educação física: debate, contribuição e intervenção. In: Jorge Olímpio Bento; Wagner Wey Moreira; Rafael Guimarães Botelho; Silvio Pedro José Saranga (Org.). Desporto e educação física: Identidade e missão. Editora Educar, 2021. p. 205-220. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8257657 Acesso em 01 out 2024.
JURBALA, P. What is physical literacy, really?. Quest, v. 67, n. 4, p. 367-383, 2015. Diponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00336297.2015.1084341?casa_token=9Gm38IxCsuMAAAAA:zN2YhWl1wjGuS8EpHCjyzSP2F4ZSgFpRLk25kMjDHp_bL6LKlOj7Ywnk7aaI97Vd53vKWGTJ-IB9Ot8 Acesso em 05 de out 2024.
Kiphard, E. J.; Schilling, V. F. Köperkoordinations-test für kinder: KTK. Beltz Test Gmbh. Weinhein. 1974. Disponível em: https://search.worldcat.org/pt/title/Korperkoordinationstest-fur-Kinder-:-KTK-Manual/oclc/254153498 Acesso em 10 jan 2025.
LIMA, M. A., GASPAROTTO, G. S. Letramento Corporal e o Ciclismo Educacional: Uma Proposta Pedagógica para as aulas de Educação Física Escolar. Maringá – PR: Clube dos Recreadores, 2021. Disponível em: https://uniaodeciclistas.org.br/biblioteca/letramento-corporal-e-o-ciclismo-educacional-uma-proposta-pedagogica-para-as-aulas-de-educacao-fisica-escolar/ Acesso em 20 de out 2024.
LONGMUIR, P. E. et al. The Canadian assessment of physical literacy: methods for children in grades 4 to 6 (8 to 12 years). BMC Public Health, v. 15, n. 1, p. 1-11, 2015. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1186/s12889-015-2106-6 Acesso em: 02 nov 2024.
LLOYD, M. et al. Advancing the Debate on “Fitness Testing” for Children: Perhaps We‟re Riding the Wrong Animal. Pediatric exercise Science. v. 22, n. 2, p. 176–182, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Meghann-Lloyd/publication/44691499_Advancing_the_Debate_on_'Fitness_Testing'_for_Children_Perhaps_We're_Riding_the_Wrong_Animal/links/546ce43b0cf2193b94c579fb/Advancing-the-Debate-on-Fitness-Testing-for-Children-Perhaps-Were-Riding-the-Wrong-Animal.pdf Acesso em 25 nov 2025.
MOREIRA, J. P. A. Letramento Corporal: Validação De Testes Para Avaliação da Competência Motora, Motivação e Conhecimento de Crianças Brasileiras. 2020. 114 p. Tese (Doutorado) - Curso de Educação Física, Universidade Federal de Viçosa. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFV_66af4cfecf4ccec6f4cf2df6688161b9 Acesso em 12 nov 2024.
NOGUEIRA, P. H. S., SILVA, A. J. F., MARTINS, R. M., COELHO, G. L. S. Análise da literatura sobre o método Bike Fit e suas implicações na performance de praticantes de ciclismo. Revista Eletrônica Interdisciplinar, v. 3, 2024. Disponível em: http://revista.sear.com.br/rei/article/view/527 Acesso em: 23 nov 2024.
OLIVEIRA, A. B., KATZMARZZYK, P. T., DANTAS, W. S., BENSEÑOR, I. J. M., GOULART, A. A., EKELUND, U. Perfil de atividade física no tempo livre e tempo sedentário em adultos no Brasil: inquérito nacional, 2019. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 32, p. e2023168, 2023. https://www.scielo.br/j/ress/a/gLQxgTKghftv7DDSWgpHYgx/?lang=pt. Acesso em 3 fev 2025.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Notícia. Cerca de 1,8 bilhão de adultos correm o risco de adoecer devido à falta de atividade física. OPAS, 2024. https://www.paho.org/pt/noticias/26-6-2024-cerca-18-bilhao-adultos-correm-risco-adoecer-devido-falta-atividade-fisica#:~:text=de%20atividade%20f%C3%ADsica-,Cerca%20de%201%2C8%20bilh%C3%A3o%20de%20adultos%20correm%20o%20risco,%C3%A0%20falta%20de%20atividade%20f%C3%ADsica&text=Genebra%2C%2026%20de%20junho%20de,de%20atividade%20f%C3%ADsica%20em%202022. Acesso em 02 dez 2024.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Lista das 10 principais ameaças à saúde global em 2019. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2019-01/oms-lista-10-principais-ameacas-para-saude-em-2019. Acesso em: 2 fev. 2025
RIBEIRO, J. S. O papel do corpo na escola: possibilidades para o letramento corporal. Anais do I Congresso Internacional de Educação do SESI-SP. 2023, 1-9. Disponível em https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/93680 Acesso em: 04 fev 2025.
SOUTO, Dani Souto EF. Alfabetização corporal. 2011. Disponível em: https://www.educacaofisicaa.com.br/2011/10/alfabetizacao-corporal.html?#google_vignette Acesso em 17 jan 2025.
SHEARER, Cara et al. How is physical literacy defined? A contemporary update. Journal of Teaching in Physical Education, v. 37, n. 3, p. 237-245, 2018. Disponível em: https://journals.humankinetics.com/view/journals/jtpe/37/3/article-p237.xml Acesso em: 18 jan 2025
STRAIN, T. et al. National, regional, and global trends in insufficient physical activity among adults from 2000 to 2022: a pooled analysis of 507 population-based surveys with 5• 7 million participants. The Lancet Global Health, v. 12, n. 8, p. e1232-e1243, 2024. Disponível em: https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(24)00150-5/fulltext Acesso em: 05 dez 2024
WHITEHEAD, M. Physical literacy: Philosophical considerations in relation to developing a sense of self, universality and propositional knowledge. Sport, Ethics and Philosophy, v. 1, n. 3, p. 281-298, 2007. Disponível em https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17511320701676916?casa_token=mO8krQcqY2oAAAAA:NyXsq6JMfnQyICtcsJ68uItgsnGxcxBOuCiW9jB5G6ZNinvrUonCu0JmBrjQtBnUaQgpJIMu6fRd_tY Acesso em 07 dez 2024.
WHITEHEAD, M. (Ed.). (2010). Physical literacy: Throughout the lifecourse. London, UK: Routledge.
WHITEHEAD, M. Physical literacy across the world. London, UK: Routledge, 2019
AMADOR SALOMÃO, P. E. .; TEIXEIRA OLIVEIRA SANTOS, A. . EVOLUÇÃO E DESAFIOS NA AVALIAÇÃO CIENTÍFICA: DA CLASSIFICAÇÃO DE PERIÓDICOS À QUALIDADE INTRÍNSECA DOS ARTIGOS. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–18, 2025. DOI: 10.61164/rmnm.v1i1.3481
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.