PROPOSTA DE ATIVIDADE POR MEIO DA ETNOMATEMATICA
UM ESTUDO SOBRE O AÇAI EM ABAETETUBA
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v1i3.3513Keywords:
Açaí; Matemática; Etnomatemática; Proposta de AtividadeAbstract
This article aims to understand and reflect on a topic that can be articulated with various areas of knowledge in Basic Education, which is açaí. This is a study that involves data collection through interviews and is based on a qualitative approach. Therefore, 2 interviews were conducted in the city of Abaetetuba with people who live directly with açaí. From there, we propose 6 mathematical activities using the context of açaí acquired in the interview for teaching Arithmetic, Geometry, Size, and Matrix in Basic Education, allowing the teacher to move away from the traditional teaching model. We use Ethnomathematics as a theoretical basis to understand how Mathematics is inserted in the culture of açaí production. We highlight the importance of articulating mathematical knowledge with other areas of knowledge, such as Biology, Chemistry, Nutrition, History, Geography, and Sociology, through the dynamics that surround the cultivation, production, management, and sale of açaí.
Keywords: Açaí; Mathematics; Ethnomathematics; Activity Proposal
References
BRASIL. IBGE. População da Cidade de Abaetetuba/PA, 2020. Disponível em: < https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pa/abaetetuba/panorama>. Acesso em: 17 out 2020.
CARMO. H; FERREIRA, M.M. Metodologia da Investigação: guia para autoaprendizagem. Lisboa: Universidade Aberta, 1998. 349 p.
D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática. Elo entre as tradições e a modernidade. 2a Edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2002. 110 p. (Coleção Tendências em Educação Matemática).
D'AMBRÓSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, p. 99-120, 2005.
D'ARACE, L. M. B.; PINHEIRO, K. A. O.; GOMES, J. M.; CARNEIRA, F. S.; COSTA, N. S. L.; ROCHA, E. S.; SANTOS, M. L.. Produção de açaí na região norte do Brasil. Revista Ibero Americana de Ciências Ambientais, v.10, n.5, p.15-21, 2019. DOI: http://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2019.005.0002
EQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. ETNOMATEMÁTICA: UM ESTUDO DA EVOLUÇÃO DAS IDÉIAS. VIII Encontro Nacional de Educação Matemática, RECIFE: UFPE, 2004. Disponível em:< http://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/05/1CC08743214762.pdf>. Acesso em: 29 nov. 2020.
LOBATO, Fabricio Da Silva. FIALHO, Roberto Paulo Bibas. Uma Proposta De Atividade Para Ensinar Função Periódica À Luz Da Etnomatemática. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 06, Ed. 03, Vol. 14, pp. 105- 116. Março de 2021. ISSN: 2448-0959, Link de acesso: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/funcao-periodica, DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/funcao-periodica
GIL, A. C; Métodos e Técnicas de PESQUISA SOCIAL. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
PEREIRA, K. Q., LOBATO, F. DA S., FIALHO, R. P. B., & ALVES, F. J. DA C. (2024). Um estudo sobre a etnomatematica do açaí. Cuadernos De Educación Y Desarrollo, 16(3), e3634. https://doi.org/10.55905/cuadv16n3-051
AMADOR SALOMÃO, P. E. .; TEIXEIRA OLIVEIRA SANTOS, A. . EVOLUÇÃO E DESAFIOS NA AVALIAÇÃO CIENTÍFICA: DA CLASSIFICAÇÃO DE PERIÓDICOS À QUALIDADE INTRÍNSECA DOS ARTIGOS. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–18, 2025. DOI: 10.61164/rmnm.v1i1.3481.
PARÁ. Dário Oficial do Estado do Pará. Decreto estabelece regras para manipulação artesanal do açaí. Belém: IOEPA, 2012. Disponível em: < http://www.ioepa.com.br/pages/2012/2012.01.24.DOE.pdf> Acesso em: 28 out 2020.
SANTOS, Ronize da Silva. COELHO-FERREIRA, Marlia. Estudo etnobotânico de Mauritia flexuosa L. f. (Arecaceae) em comunidades ribeirinhas do Município de Abaetetuba, Pará, Brasil. Manaus: Scielo, 2012. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0044-672012000100001&script=sci_arttext&tlng=pt>. Acesso em: 27 out 2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.