ACTIVE METHODOLOGIES IN THE STUDENT TEACHING AND LEARNING PROCESS: perceptions of teachers at a field school
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v12i4.3390Keywords:
Active Learning. Autonomy. Traditional Teaching. Active Student. Active Methods.Abstract
Society has undergone major transformations, times have changed and today's students are no longer the same as students of the past. Therefore, it is necessary to innovate teaching and place these students as protagonists of their own learning. In this aspect, active methodologies meet this purpose. Therefore, this study focuses on active methods. Its objective is to analyze teaching perceptions regarding the use of active methodologies in pedagogical practice and how they understand them. To develop the research, which can be characterized as field research, with a qualitative approach and basic nature, a questionnaire with open questions was used, in which six teachers from a field school located in Comodoro-MT were willing to answer . To analyze the results, the method chosen was Bardin's content analysis. As a result, according to the teachers who participated in the research, active methodologies are strategies that highlight the student's protagonism and increase their motivation to participate in classes. The same teachers claim to use active methods in their classes, as they can greatly contribute to student learning and when they apply them, students react in a positive and satisfactory way, but the research subjects also highlight challenges that arise when faced with their application in practice. school.
References
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro (org.). STEAM em sala de aula: a aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimentos na educação básica. Porto Alegre: Penso, 2020. 226p.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Traduzido por Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.
DEWEY, John. Experiência e educação. 3. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.
FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; OZÓRIO, Gabriela Gonçalves; MOREIRA, Laélia Carmelita Portela. Metodologias Ativas nas Concepções de Docentes do Ensino Superior: “um nome novo que não diz nada”? Revista Internacional de Educação Superior, v. 9, n. 00, p. 1-24, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665518 . Acesso em: 20 jul. 2023.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas S. A., 2008. Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em 25 nov. 2022.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria método e criatividade. 34. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergência Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2. Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.
PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SENARE, Sobral, v. 15, n. 02, p. 145-153, 2016. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049. Acesso em: 01 jul. 2023.
PERRENOUD, Philippe. 10 Novas competências para ensinar - Convite à viagem. Tradução de Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernándes; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SIEBEL, Anna Maria; MENDES, Ellen Jaqueline. Metodologias ativas na área de Ciências da
Natureza e suas tecnologias: análise de experiência de graduandos da Unochapecó.
Revista Pedagógica, v. 24, p. 1-18, 2022. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8185728 . Acesso em: 10 jul. 2023.
SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. Métodos de Pesquisa. Unidade 2 – A pesquisa científica. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
SOARES, Renata Godinho et al. Metodologias ativas de aprendizagem: relato de uma oficina formativa. Educação: Teoria e Prática, v. 33, n. 66, p. 1-24, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16766 . Acesso em: 15 jul. 2023.
WELTER, Renato Brandão; FOLETTO, Denize da Silveira; BORTOLUZZI, Valéria Lensen. Metodologias ativas: uma possibilidade para o multiletramento dos estudantes. Research, Society and Development, v. 9, n.1, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/1664 . Acesso em: 14 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.