SEMEAR CONSCIÊNCIA PARA COLHER FUTURO

ALVORECER DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL NO ENSINO FUNDAMENTAL.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v3i3.2234

Keywords:

Cidadania, Meio Ambiente, Ensino Fundamental.

Abstract

Schools play a crucial role in training conscious and scientifically prepared citizens, responsible for fostering a set of knowledge, skills and values ​​that promote responsible interaction with the environment. In this context, early childhood education and the initial grades present themselves as opportune moments for the establishment of educational practices aimed at developing environmentally responsible attitudes among students. This study focused on evaluating the perception of environmental degradation among students in the 7th year of elementary school I, exploring both quantitative approaches, through theoretical reviews in specialized literature, and qualitative ones, through focus groups with students. The objective was to better understand their conceptions and actions in favor of the environment. Analysis of the collected data revealed significant insights into students' praxis in relation to their active and critical role in society in the face of environmental challenges. This work highlights the importance of educational initiatives that equip young people with the ability to understand and act consciously in relation to environmental issues, emphasizing the strategic role of education in the initial grades as a foundation for building a more sustainable society that is less vulnerable to risks. environmental.

Author Biographies

Felipe Alan Souza Santos, Universidade Federal do Pará

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGEO/UFPA), participante do Laboratório de Estudo e Pesquisa GMAPA. E-mail: felipesantosprof@hotmail.com; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4931-2481.

Alan Nunes Araújo, Universidade Federal do Pará.

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Pará –PPGEO/UFPA. Professor da Faculdade de Geografia e Cartografia da Universidade Federal do Pará. Líder do grupo de Pesquisa GMAPA/ UFPA.alanaraujo@ufpa.br/ https://orcid.org/0000-0001-9962-8962.

References

BARBOSA, Rita de Cássia Martins. O papel da educação ambiental na escola. Disponível em . Acesso em 14/01/2009.

DIAS, Reinaldo. Gestão ambiental: responsabilidade social e sustentabilidade. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental: no consenso um embate? 5. ed. São Paulo: Papirus, 2000.

LOUREIRO. F.B, et al. Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. 3º. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

LEFF, Enrique. A complexidade ambiental. São Paulo: Cortez, 2003.

______. Racionalidade ambiental. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

MENDONÇA, Francisco de Assis. Geografia e meio ambiente. 8. ed. São Paulo: Contexto, 2005.

MENDONÇA, Francisco, et all. Climatologia. In: tópicos especiais em climatologia. São Paulo: Oficina de textos, 2007.

PARDO, Maria Benedita Lima. Princípios da educação: planejamento de ensino. Ribeirão Preto: Culto a ciência, 1997.

PESSOA, Gustavo Pereira; BRAGA, Rosalina Batista. Educação Ambiental escolar e qualidade de vida: desafios e possibilidades. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental/ Revista do PPGEA/FURG-RS, ISSN 1517-1256, v. 24, Janeiro a Julho de 2010. Disponível em < https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3882>. Acesso em: 04 de fevereiro de 2024.

TAMIDJIAN, James Onnig. Geografia geral e do Brasil: estudos para compreensão do espaço.In: Quadro ambiental do planeta. São Paulo: FTD, 2004.

VESENTINI, J. William, et all. Geografia Crítica. 31º. ed. São Paulo: Ártica, 2004.

ZANIRATO, Silvia Helena. Desafios para a conservação do patrimônio da humanidade diante das mudanças climáticas. Disponível em < www.ub.es/geocrit/xcol/378.htm>, acesso em 20 de fevereiro de 2024, Barcelona.

Published

2024-03-27

How to Cite

Santos, F. A. S., & Araújo, A. N. (2024). SEMEAR CONSCIÊNCIA PARA COLHER FUTURO: ALVORECER DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL NO ENSINO FUNDAMENTAL. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 3(3). https://doi.org/10.61164/rmnm.v3i3.2234