The Importance of reading in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v2i1.2168Keywords:
Learning, Books, Pedagogical practicesAbstract
Children's literature inserted into a teaching-learning process can facilitate the child's development and knowledge, since the student's information and experiences will be built up in a playful and enjoyable way. Based on this premise, the aim of this article was to briefly present the benefits of reading and the narratives of literature in early childhood education, emphasizing the importance of reading stories. The study presented is qualitative in nature and is a literature review, with the aim of gathering information on the importance of reading practice in early childhood education and summarizing it in a document, mainly for didactic use. From the observations and research carried out, it was possible to see that the relationship with reading from an early age guarantees the development and growth of literate individuals, because as well as developing good reading and improving cognitive skills, it also influences the interpretation of the world and our acquisition of knowledge. It also has positive impacts such as developing concentration, memory, reasoning and comprehension, stimulating oral language and expanding creative capacity.
References
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2017.
CARVALHO, Yuri Mariano. Do velho ao novo: a revisão de literatura como método de fazer ciência. Revista Thema, v. 16, n. 4, p. 913-928, 2019. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.V16.2019.913-928.1328
CORDEIRO, Lívia Barreto. Leitura deleite como forma de estímulo em turmas do 2º ano do ensino fundamental. 2020. 94 p. Dissertação. (Mestrado Profissional em Ciência, Tecnologia e Educação) - Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus – ES, 2020. Disponível em: <https://repositorio.ivc.br/handle/123456789/649>. Acessado em: Dez. 2023.
COSTA, Fábio Soares; SANTOS, Andreia Mendes. Representações de gênero e literatura infantil: paradidáticos em análise. Educação Por Escrito, v. 7, n. 2, p. 263-274, 2016. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.23835
Dentro da História. 5 passos para escolher um livro infantil. 2019. Disponível em: <https://www.dentrodahistoria.com.br/blog/literatura/escolher-livro-infantil/>. Acessado em: Fev. 2024.
DOMINGOS, Girlane Paula; et al. A Importância da Leitura na Educação Infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 6, p. 669-680, 2021. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1423
FEIJÓ, Criscielle Oliveira. Bebetecas e leitura na primeira infância: um nicho de atuação para os bibliotecários. 2020. 60 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande – RS, 2020. Disponível em: <https://repositorio.furg.br/handle/1/10004>. Acessado em: Dez. 2023.
FEITOZA, Iranara Saraiva Alves. Leitura deleite: reflexões para a expansão das práticas de leitura por professores alfabetizadores com os multiletramentos. Leitura: Teoria & Prática, v. 40, n. 84, p. 137-150, 2022. DOI: https://doi.org/10.34112/2317-0972a2022v40n84p137-150
FERNANDES, Caroline Rodrigues de Freitas; et al. A prática da leitura na educação infantil e anos iniciais: contribuição para o desenvolvimento da criança. In: FREITAS, Dayana Lúcia Rodrigues; Paiva, Luciano Luan Gomes; FERNANDES, Caroline Rodrigues de Freitas (Org.). Amplamente: Educação no século XXI. Recife: Even3, 2020, p. 83-93. Disponível em: <https://publicacoes.even3.com.br/book/amplamente-educacao-no-seculo-xxi--volume-02-148175>. Acessado em: Fev. 2024.
HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
LANDIM, Márcia Regina Melchior; FLÔRES, Onici Claro. Aprendizagem da leitura: preditores emergentes na pré-escola. A Cor da Letras, v. 19, n. 3, p. 27-37, 2018. DOI: https://doi.org/10.13102/cl.v19i3.3482
LIMA, Marcia Machado. Literatura na escola de educação infantil: critérios de escolha das obras. EDUCA-Revista Multidisciplinar em Educação, v. 5, n. 12, p. 99-113, 2018. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2018.3411
Ministério da Educação. Conta pra Mim. 2020. Disponível em: <https://alfabetizacao.mec.gov.br/contapramim>. Acessado em: Fev. 2024.
Novos Alunos. Entenda a importância da leitura para o desenvolvimento da criança. 2021. Disponível em: <https://novosalunos.com.br/entenda-a-importancia-da-leitura-para-o-desenvolvimento-da-crianca/>. Acessado em: Fev. 2024.
NUNES, Izonete; et al. A importância do incentivo à leitura na visão dos professores da escola Walt Disney. Revista Eletrônica da Faculdade de Alta Floresta, v. 1, n. 2, p. 1-19, 2012.
PEREIRA, Dayenne de Souza Bassut. A escolha de livros de literatura infantil por professoras da educação infantil. 2022. 172 p. Dissertação (Mestrado Profissional Educação e Docência) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte – MG, 2022. Disponível em: <https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/47168>. Acessado em: Dez. 2023.
REYES, Yolanda. A casa imaginária: Leitura e literatura na primeira infância. São Paulo: Global, 2010.
RODRIGUES, Suzana Machado. A prática de leitura na educação infantil como incentivo na formação de futuros leitores. Eventos Pedagógicos, v. 6, n. 2, p. 241-249, 2015. DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v6i2.9653
SANTOS, Eloá Bartolo Teixeira. A literatura infantil no desenvolvimento do ensino-aprendizado na Educação Infantil. Revista Educação Pública, v. 22, n. 4, 2022.
SANTOS, Nara Souza dos; GUIRALDELLI, Lisângela Aparecida. Monteiro Lobato: literatura infantil e as vozes polifônicas em memórias de Emília. Nucleus, v. 15, n. 1, p. 493-513, 2018. DOI: https://doi.org/10.3738/1982.2278.2765
SOSA, Jesualdo. A literatura infantil. São Paulo: Cultrix: Ed. da Universidade de São Paulo, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.