ANÁLISE DAS PRÁTICAS DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL EM UMA ESCOLA ESTADUAL NO MUNICÍPIO DE ÁGUAS BELAS, PE.
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v2i1.2142Keywords:
Environmental education;, High school;, Environmental Awareness.Abstract
Environmental Education in schools is a powerful tool for shaping students' environmental awareness, contributing to the formation of citizens committed to preserving the environment. This study aims to analyze the challenges of teaching Environmental Education to high school students at E.E.E.F.M. João Rodrigues Cardoso in the municipality of Águas Belas, PE. The research method used in this study is qualitative-quantitative. From the results presented in this study, it was possible to verify that students, even with some difficulties faced, had minimal access to the topic of Environmental Education. It was possible to observe from the reports that the students interviewed feel the need to debate and experience this topic more through external activities and workshops.
References
AFONSO, T. D. M. (2011). Educação ambiental no Ensino de Ciência: formação, prática e transversalidade.
BATISTA, M. A., & Sá, R. A. (2017). Análise da inserção da educação ambiental (EA) no ensino básico na cidade de Caruaru-PE: Uma abordagem no ensino de Química. Revista Debates em Ensino de Química, 3(1), 107-133.
CARVALHO, A. M. P. de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2018183765. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852. Acesso em: 29 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765
CREPALDI, G. D. M. (2018). Educação ambiental e valores na educação infantil: sentidos construídos a partir do trabalho pedagógico.
DA CRUZ OLIVEIRA, I.; DE OLIVEIRA NUNES, R. Sinergia vital: a relação das ciências exatas e da natureza com a educação ambiental. Anuário Pesquisa e Extensão Unoesc Joaçaba, v. 8, p. e33022-e33022, 2023.
DA CRUZ SILVA, W. (2022). Formação inicial de professores para a educação ambiental: um estudo comparado em duas universidades no Brasil e Colômbia.
DA, E. et al. Análise da percepção ambiental de alunos de uma escola de ensino médio, município de Chapadinha-MA. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2017/TRABALHO_EV073_MD1_SA14_ID9855_16102017181428.pdf>. Acesso em: 30 nov. 2023.
DA, E. et al. Análise da percepção ambiental de alunos de uma escola de ensino médio, município de Chapadinha-MA. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2017/TRABALHO_EV073_MD1_SA14_ID9855_16102017181428.pdf>. Acesso em: 30 nov. 2023.
DAS FLORES VICTER, E., & DA SILVA, A. K. S. (2023). A abordagem da educação ambiental através da contação de história na educação infantil: reflexões para o desenvolvimento de uma educação ambiental crítica. Revista Educação e Linguagens, 12(23), 45-61.
DAS FLORES VICTER, E., & DA SILVA, A. K. S. (2023). A abordagem da educação ambiental através da contação de história na educação infantil: reflexões para o desenvolvimento de uma educação ambiental crítica. Revista Educação e Linguagens, 12(23), 45-61. DOI: https://doi.org/10.33871/22386084.2023.12.23.45-61
DE ABREU, J. R., & CANTANHEDE, A. M. 2017. Análise da percepção ambiental de alunos de uma escola de ensino médio, município de Chapadinha - MA.
DE ABREU, J. R., & CANTANHEDE, A. M. 2017. Análise da percepção ambiental de alunos de uma escola de ensino médio, município de Chapadinha - MA.
DE OLIVEIRA BRITO, R. Escolas Sustentáveis. 2019. Universidade Católica de Brasília. Brasília-DF.
DE OLIVEIRA CARVALHO, A. H.; XAVIER, G. P.; DE OLIVEIRA CARVALHO, V. A. A Educação Ambiental na perspectiva dos estudantes do curso de pós graduação do IFES, campus Ibatiba. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 16, n. 5, p. 156-174, 2021. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.12219
DE SÁ, M. A., DE OLIVEIRA, M. A., & NOVAES, A. S. R. (2015). Educação Ambiental nas escolas estaduais de floresta (PE). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 10(1), 118-126.
DE SIQUEIRA BEZERRA, Y. B., PEREIRA, F. D. S. P., DA SILVA, A. K. P., & DA SILVA, D. D. G. P. (2014). Análise da percepção ambiental de estudantes do ensino fundamental II em uma escola do município de Serra Talhada (PE). Revista Brasileira de Educação Ambiental (REVBEA), 9(2), 472-488. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2014.v9.1851
DOS SANTOS, A. G., & SANTOS, C. A. P. (2016). A inserção da Educação Ambiental no currículo escolar. Revista Monografias Ambientais, 369-380. DOI: https://doi.org/10.5902/2236130819893
DRAGHETTI, A. L. (2023). Concepção de professores sobre a revitalização e uso da horta escolar para educação ambiental em uma escola municipal de Santa Helena, PR. (Master's thesis, Universidade Tecnológica Federal do Paraná).
FARIAS, A. S. D. (2013). A educação ambiental como transformador social.
GARROSSINO, R. D. S. (2023). A excursão geográfica de Delgado de Carvalho: orientações para o ensino de Geografia (1941).
GOMES, C. M. R., NASCIMENTO, A. A., SOUZA, A. F. S., & de SANTANA, W. J. (2016). Análise das práticas de Educação Ambiental em duas escolas de ensino médio na cidade de juazeiro do norte-CE. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, 5(1), 26-41. DOI: https://doi.org/10.19177/rgsa.v5e1201626-41
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/pe/aguas-belas.html>. Acessado em: 29 de novembro de 2023.
Lei Nª 9.394?96 - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acessado em: 30 de novembro de 2023.
LIMA, L. L., DA ROSA, J. G. L., & de AGUIAR, R. B. Metodologia da Pesquisa: Introdução à pesquisa qualitativa. 2022.
MARIANO, R. S. (2020). A Base Nacional Comum Curricular (BNCC): a educação ambiental na rede municipal de ensino de Uberlândia (MG).
MARTINE, G., & ALVES, J. E. D. (2015). Economia, sociedade e meio ambiente no século 21: tripé ou trilema da sustentabilidade? Revista brasileira de estudos de população, 32, 433-460. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-3098201500000027P
MENEZES, I. M. S. (2019). Escola e Meio ambiente: Análise das Ações do Projeto em Educação Ambiental Desenvolvidas na Escola Estadual Integral do Ensino Médio Ginásio Pernambuco do Recife–PE-Brasil. Repositorio de Tesis y Trabajos Finales UAA.
MORGADO, F. D. S. (2006). A horta escolar na educação ambiental e alimentar: experiência do Projeto Horta Viva nas escolas municipais de Florianópolis.
PÁDUA, S. M. (2001). A educação ambiental: um caminho possível para mudanças. PANORAMA da educação ambiental no ensino formal. Brasília: MEC: Secretaria de Educação Fundamental, 77-81.
PAVESI, A., DE FREITAS, D., & LOPES, B. P. (2013). Horticultura comunitária e construção de sistemas socioecológicos sustentáveis. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 10(19), 19-29. DOI: https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i19.2184
PEREIRA, E. S., SILVA, A., SILVA, J., & SILVA, H. (2015). O uso da aula de campo como ferramenta de Educação Ambiental: Análise da aplicabilidade nas escolas públicas de Nazaré da Mata. In PE. In: II Congresso Nacional de Educação.
PEREIRA, S. et al. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2015/TRABALHO_EV045_MD4_SA10_ID3807_07092015204840.pdf>. Acesso em: 19 nov. 2023.
RAMOS, B. M. (2019). O desenvolvimento da educação ambiental popular: reflexões sobre a ecoformação de professores.
RODRIGUES, W. C. et al. Metodologia científica. Faetec/IST. Paracambi, p. 2-20, 2007.
SÁ, M. A. de; OLIVEIRA, M. A. de; NOVAES, A. S. R. Educação Ambiental nas Escolas Estaduais de Floresta (PE). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 10, n. 1, p. 118–126, 2015. DOI: 10.34024/revbea.2015.v10.1871. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/1871. Acesso em: 29 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2015.v10.1871
SANTOS, U. ® BuscaLegis.ccj.ufsc.br Meio ambiente equilibrado e sadio -Um Direito Fundamental. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/anexos/15903-15904-1-PB.pdf>. Acesso em: 29 nov. 2023.
SARAIVA, A. D. A. (2019). Práticas de educação ambiental nas escolas públicas estaduais de EXU-Pernambuco (Master's thesis).
SILVA JÚNIOR, G. C. D. (2021). A educação para a sustentabilidade e os vínculos na formação de estudantes do ensino superior.
SILVA, Í. B. C. D. (2021). A educação ambiental na educação básica: análise da abordagem dos temas voltados ao meio ambiente nos livros didáticos.
STAKE, R. E. (1983). Pesquisa qualitativa/naturalista: problemas epistemológicos. Educação e seleção, (07), 19-27.
SUDENE – Superintendência de Desenvolvimento do Nordeste. Disponível em: https://www.gov.br/sudene/pt-br. Acessado em: 30 de novembro de 2023.
VIVEIRO, A. A. (2006). Atividades de campo no ensino das ciências: investigando concepções e práticas de um grupo de professores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.