USO RECREATIVO DA RITALINA® (CLORIDRATO DE METILFENIDATO) ENTRE ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS: PREVALÊNCIA, MOTIVAÇÕES E CONSEQUÊNCIAS

Authors

  • Breno Fernandes UNINASSAU-CARUARU
  • Thiago Gomes de Oliveira UNINASSAU-CARUARU
  • Lucas Albuquerque de Aguiar UNINASSAU-CARUARU
  • Cristiane Gomes Lima UNINASSAU-CARUARU

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v13i1.1966

Keywords:

Central Nervous System Stimulant, College Students, Methylphenidate, Ritalin® and Recreational.

Abstract

ABSTRACT

Methylphenidate hydrochloride, whose trade name is Ritalin®, is a compound used to treat attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The research examines the indiscriminate use of Methylphenidate, highlighting its prevalence and motivations. The investigation was carried out using scientific articles from sources of great relevance in the academic scenario, SciELO (Scientific Electronic Library Online), LILACS (Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences), PUBMED, covering a period between 2014 and 2023 It also addresses safety and precautions in the indiscriminate use of this medication, such as drug interactions and contraindications. It is concluded that the uncontrolled use of methylphenidate hydrochloride has serious consequences for the individual, especially when used excessively and for a long time. The main consequences resulting from the use of this substance were symptoms such as anguish, insomnia, increased heart rate, feelings of optimism and joy, reduced appetite, loss of control and the occurrence of headaches.

 

Keywords: Central Nervous System Stimulant, College Students, Methylphenidate, Ritalin® and Recreational.

References

ANDRADE, L. da S. et al. Ritalina uma droga que ameaça a inteligência. 2238-5339 © Rev Med Saude Brasilia 2018; 7(1):99-112.

ANDRADA, J. G. de; CARVALHO, A. S. de. O uso de ritalina em pacientes com tdah. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 9544–9554, 2023. DOI: 10.51891/rease.v9i4.9854. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/9854. Acesso em: 2 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v9i4.9854

BRITO, Ana Rosa Novaes; LIMA, Cristiane Gomes. Frequência do uso da ritalina por estudantes para um melhor desempenho acadêmico Rev.Multi.Sert. v.04, n.4, p. 416-424, Out-Dez, 2022.

BOOTH, A.; SUTTON, A.; PAPAIOANNOU, D. Abordagens sistemáticas para uma revisão de literatura bem-sucedida. 2. ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2016.

CHEFFER, M. H. et al. Utilização de metilfenidato por usuários do sistema público de saúde em município da região Oeste do Paraná. Revista Cereus, v. 13, n. 2, p. 230-244, Jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.18605/2175-7275/cereus.v13n2p230-244

CORREA, A. R. L.; SCARDUA, H. P.; ZORZAL, J. K.; COSTA, L. de A. C., PALCICH, S. da P. P. Metilfenidato e aprimoramento cognitivo farmacológico: uma analise do uso do fármaco no melhoramento acadêmico infantil. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, v5,2022. Disponível em: https://revistas.unipacto.com.br/multidisciplinar/edicoes/48 Acessado em 31.agos 2023.

DUARTE, T. B. et al. TDAH: Atualização dos estudos que trazem diagnóstico e terapêutica baseado em evidências. 2021. Disponível em: https://www.mastereditora.com.br/periodico/20210711_102005.pdf. Acesso em: 31 agos. 2023.

MACHADO, L. A. de O.; SILVA, Andressa L. da; KUHN, F. T. K. Análise dos efeitos adversos do uso off-label do metilfenidato por estudantes para aperfeiçoamento cognitivo: uma revisão integrativa. Rev de Saúde 2022;13(2);22-25. DOI: https://doi.org/10.21727/rs.v13i2.3179

MADRIAGA, A. G.; Senna Junior, V. A. de. Perspectiva do farmacêutico no uso da ritalina por acadêmicos. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo, v.7.n.10. out. 2021. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2626

MOTA, J. S.; PESSANHA, F. F. Prevalência do uso de metilfenidato por universitários de Campos dos Goytacazes, Rio de Janeiro. Vértices, v. 16, n. 1, p. 77-86, 2014. DOI: https://doi.org/10.5935/1809-2667.20140005

MOURA, M. H. D. As consequências do uso prolongado e não terapêutico do metilfenidato. 2017. Monografia (Bacharelado em Farmácia) - Faculdade de Educação e Meio Ambiente, Ariquemes, 2017.

NASÁRIO, B. R.; MATOS, M. P. P. Uso não prescrito de metilfenidato e desempenho acadêmico de estudantes de medicina. Psicologia: Ciência e Profissão 2022 v. 42, e235853, 1-13. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003235853

RODRIGUES, L. de A. et al. Uso não prescrito de metilfenidato por estudantes de uma universidade brasileira: fatores associados, conhecimentos, motivações e percepções. Cadernos Saúde Coletiva [online]. 2021, v. 29, n. 4. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1414-462X202129040437>. Acessado 31 Agos. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1414-462x202129040437

RITALINA®: cloridrato de metilfenidato. Novartis Biociências S.A. Farm. Resp.: Flavia Regina Pegorer – CRF-SP 18.150, 2015. Bula de remédio. Disponível em: <http://www4.anvisa.gov.br/BularioEletronico/>. Acessado em: 20 de maio de 2023.

ROCHA, D. B. M. et al. Uso de metilfenidato por acadêmicos do curso de medicina do Centro Universitário de Anápolis- UNIEVANGÉLICA.2020. 27 f.Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Medicina) Centro universitário de Anápolis- UNIEVANGÉLICA, Anápolis-GO, 2020.[ orientador: Dr. Humberto de Souza Fontoura].

VALENTE, J. G.; ABREU, P. A. Análise das Informações sobre o medicamento Metilfenidato (Ritalina®) divulgadas em vídeos do YouTube. Revista Contexto & Saúde, v. 21, n. 43, p. 97-115, 2021. DOI: https://doi.org/10.21527/2176-7114.2021.43.11403

ZANDONÁ, I. et al. Uso de psicoestimulante por acadêmicos de medicina em instituição de ensino superior na Amazônia Ocidental. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v.Sup. n. 48, e.3476, DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e3476.2020

Published

2023-11-29

How to Cite

Fernandes, B., Thiago Gomes de Oliveira, Albuquerque de Aguiar, L. . ., & Gomes Lima, C. . (2023). USO RECREATIVO DA RITALINA® (CLORIDRATO DE METILFENIDATO) ENTRE ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS: PREVALÊNCIA, MOTIVAÇÕES E CONSEQUÊNCIAS. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 13(1). https://doi.org/10.61164/rmnm.v13i1.1966