A INFLUÊNCIA DA TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO - TICS NO PERÍODO PÓS PANDEMIA E AS MANOBRAS EM PROL DA EDUCAÇÃO CONTEMPORÂNEA

Authors

  • Daniel de Matos Rodrigues Faculdade AlfaUnipac
  • Elane Lopes Soares Pimenta Faculdade Alfa Unipac
  • Raquel de Souza Pompermayer Faculdade Alfa Unipac

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v14i1.1866

Keywords:

Tecnologias de Informação e Comunicação. Educação à Distância. Administração. Pedagogia. Coordenação de Cursos. WhatsApp.

Abstract

This study had the general objective of analyzing the challenges and importance of Information and Communication Technologies (ICTs) in the teaching-learning process in Administration and Pedagogy courses in the distance learning (EAD) modality during the pandemic and after its period of social isolation. , identifying obstacles generated by technological handling limitations. The research was conducted based on a qualitative approach, involving the analysis of data obtained through the authors' participation in the Higher Education Institution IES, and through bibliographical research of books, teaching methodologies and scientific articles. The main results obtained demonstrated that ICTs play a fundamental role in the remote conduction of 85 distance learning centers, through student interaction with the AVA platform (virtual learning environment), which made it possible to achieve fluidity and agility in carrying out the proposed activities and student interaction with the curricular content of the courses. Another aspect of interest for the research is the combination of remote classes and in-person meetings with tutors in the post-pandemic period, which proved to be essential to provide an enriching learning experience for students. In conclusion, it can be asserted that ICTs play a crucial role in distance learning, especially during the pandemic and currently not least, it continues with hybrid teaching, Artificial Intelligence, metaverse, etc., adding more and more innovative resources as allies in pedagogical work in the teaching and learning process.

References

ANDRADE, Marta Cardoso. WhatsApp é o novo “queridinho” da Comunicação Mercadológica

ou é da Comunicação Organizacional?. Dito Efeito-Revista de Comunicação da UTFPR, v.

, n. 20, p. 1-14, 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/s16022-021-0192-4

ANDRADE, Sidinei; et al. Os desafios do Ensino à Distância e do uso da Tecnologia de

Informação e Comunicação. Revista de Casos e Consultoria, v. 11, n. 1, p. e11119-e11119,

Moran, J., & Mattar, J. (1ª edição São Paulo 2023). Diálogos sobre Educação Híbrida e

Digital. Editora:Artesanato Educacional, 2023. v. 52. DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.52-Iss.2-Art.194

JOYE, Cassandra Ribeiro; MOREIRA, Marília Maia; ROCHA, Sinara Socorro Duarte. Educação

a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da

educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7,

p. e521974299-e521974299, 2020.

KROETZ, Ketlin; OZELAME, Diego Machado. A proliferação da educação a distância:

problematizando alguns discursos. Ensino em Perspectivas, v. 4, n. 1, p. 1-16, 2023.

Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, v.14, 2023

ISSN 2178-6925

OLIVEIRA, Nathan Peixoto; et al. A evolução da universidade no contexto do ensino a distância

e das TICs. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, v. 13, n. 2, p. 201-215, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.24378

OLIVEIRA, Emerson Roberto de; NASCIMENTO, Cinara Ourique do. Os novos desafios da

educação a distância no Brasil. South American Journal of Basic Education, Technical and

Technological, v. 7, n. 1, p. 512-524, 2020.

PEREIRA, Fernanda de Fátima Fernandes; FORTUNA, Daniele Ribeiro; SILVA, Renato da.

Sociabilidade em tempos de quarentena: o WhatsApp como ferramenta de interação social

durante a pandemia de COVID-19. Travessias, v. 15, n. 2, p. 404-422, 2021. DOI: https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27349

Tori, R. (3ª edição, São Paulo 2022). Educação sem Distância: Mídias e Tecnologias na

Educação a Distância, no Ensino Híbrido e na Sala de Aula. Editora: Artesanato

Educacional, 2023.

ROTHEN, José Carlos; NÓBREGA, Evangelita Carvalho da; OLIVEIRA, Ivan dos Santos. Aulas

remotas em tempo emergente: Relato de experiência com a turma “Avaliação Institucional da

Educação” na UFSCar. Cadernos da Pedagogia, v. 14, n. 29, 2020.

SANTOS, João Alberto Neves dos; et al. Avaliação do Ensino Remoto Emergencial: A

Percepção dos Professores da Universidade. Revista Interacções, v. 19, n. 66, p. 1-28, 2023.

SANTOS, Edvania Cordeiro dos; SANTOS, Rayssa Feitoza Felix dos. WhatsApp como

ferramenta de comunicação entre professores e alunos em tempos de aulas remotas: uso e

suas implicações. Simpósio Internacional de Educação e Comunicação-SIMEDUC, n. 10,

SOUZA, Sonia Maria da Fonseca; et al. Os encontros e desencontros do ensino presencial, a

distância e remoto em tempos de covid-19. Revista Transformar, v. 14, n. 2, p. 40-53, 2020. DOI: https://doi.org/10.17524/repec.v14i2.2664

TEIXEIRA JUNIOR, Nadir; MEIRA, Aline Fátima de. Educação a distância no Brasil e suas

tendências para os próximos anos. Cadernos Acadêmicos Unina, v. 3, n. 1, 2023.

TOSO, Beatriz Rosana Gonçalves de Oliveira; et al. Abordagem sobre Interdisciplinaridade em

saúde na pós-graduação em tempos de pandemia: experiência de atividade remota e

síncrona. EaD em Foco, v. 10, n. 3, 2020.

Published

2023-12-07

How to Cite

Daniel de Matos Rodrigues, Elane Lopes Soares Pimenta, & Raquel de Souza Pompermayer. (2023). A INFLUÊNCIA DA TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO - TICS NO PERÍODO PÓS PANDEMIA E AS MANOBRAS EM PROL DA EDUCAÇÃO CONTEMPORÂNEA. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 13(1). https://doi.org/10.61164/rmnm.v14i1.1866