A INFLUÊNCIA DA TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO - TICS NO PERÍODO PÓS PANDEMIA E AS MANOBRAS EM PROL DA EDUCAÇÃO CONTEMPORÂNEA
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v14i1.1866Keywords:
Tecnologias de Informação e Comunicação. Educação à Distância. Administração. Pedagogia. Coordenação de Cursos. WhatsApp.Abstract
This study had the general objective of analyzing the challenges and importance of Information and Communication Technologies (ICTs) in the teaching-learning process in Administration and Pedagogy courses in the distance learning (EAD) modality during the pandemic and after its period of social isolation. , identifying obstacles generated by technological handling limitations. The research was conducted based on a qualitative approach, involving the analysis of data obtained through the authors' participation in the Higher Education Institution IES, and through bibliographical research of books, teaching methodologies and scientific articles. The main results obtained demonstrated that ICTs play a fundamental role in the remote conduction of 85 distance learning centers, through student interaction with the AVA platform (virtual learning environment), which made it possible to achieve fluidity and agility in carrying out the proposed activities and student interaction with the curricular content of the courses. Another aspect of interest for the research is the combination of remote classes and in-person meetings with tutors in the post-pandemic period, which proved to be essential to provide an enriching learning experience for students. In conclusion, it can be asserted that ICTs play a crucial role in distance learning, especially during the pandemic and currently not least, it continues with hybrid teaching, Artificial Intelligence, metaverse, etc., adding more and more innovative resources as allies in pedagogical work in the teaching and learning process.
References
ANDRADE, Marta Cardoso. WhatsApp é o novo “queridinho” da Comunicação Mercadológica
ou é da Comunicação Organizacional?. Dito Efeito-Revista de Comunicação da UTFPR, v.
, n. 20, p. 1-14, 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/s16022-021-0192-4
ANDRADE, Sidinei; et al. Os desafios do Ensino à Distância e do uso da Tecnologia de
Informação e Comunicação. Revista de Casos e Consultoria, v. 11, n. 1, p. e11119-e11119,
Moran, J., & Mattar, J. (1ª edição São Paulo 2023). Diálogos sobre Educação Híbrida e
Digital. Editora:Artesanato Educacional, 2023. v. 52. DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.52-Iss.2-Art.194
JOYE, Cassandra Ribeiro; MOREIRA, Marília Maia; ROCHA, Sinara Socorro Duarte. Educação
a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da
educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7,
p. e521974299-e521974299, 2020.
KROETZ, Ketlin; OZELAME, Diego Machado. A proliferação da educação a distância:
problematizando alguns discursos. Ensino em Perspectivas, v. 4, n. 1, p. 1-16, 2023.
Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, v.14, 2023
ISSN 2178-6925
OLIVEIRA, Nathan Peixoto; et al. A evolução da universidade no contexto do ensino a distância
e das TICs. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, v. 13, n. 2, p. 201-215, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.24378
OLIVEIRA, Emerson Roberto de; NASCIMENTO, Cinara Ourique do. Os novos desafios da
educação a distância no Brasil. South American Journal of Basic Education, Technical and
Technological, v. 7, n. 1, p. 512-524, 2020.
PEREIRA, Fernanda de Fátima Fernandes; FORTUNA, Daniele Ribeiro; SILVA, Renato da.
Sociabilidade em tempos de quarentena: o WhatsApp como ferramenta de interação social
durante a pandemia de COVID-19. Travessias, v. 15, n. 2, p. 404-422, 2021. DOI: https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27349
Tori, R. (3ª edição, São Paulo 2022). Educação sem Distância: Mídias e Tecnologias na
Educação a Distância, no Ensino Híbrido e na Sala de Aula. Editora: Artesanato
Educacional, 2023.
ROTHEN, José Carlos; NÓBREGA, Evangelita Carvalho da; OLIVEIRA, Ivan dos Santos. Aulas
remotas em tempo emergente: Relato de experiência com a turma “Avaliação Institucional da
Educação” na UFSCar. Cadernos da Pedagogia, v. 14, n. 29, 2020.
SANTOS, João Alberto Neves dos; et al. Avaliação do Ensino Remoto Emergencial: A
Percepção dos Professores da Universidade. Revista Interacções, v. 19, n. 66, p. 1-28, 2023.
SANTOS, Edvania Cordeiro dos; SANTOS, Rayssa Feitoza Felix dos. WhatsApp como
ferramenta de comunicação entre professores e alunos em tempos de aulas remotas: uso e
suas implicações. Simpósio Internacional de Educação e Comunicação-SIMEDUC, n. 10,
SOUZA, Sonia Maria da Fonseca; et al. Os encontros e desencontros do ensino presencial, a
distância e remoto em tempos de covid-19. Revista Transformar, v. 14, n. 2, p. 40-53, 2020. DOI: https://doi.org/10.17524/repec.v14i2.2664
TEIXEIRA JUNIOR, Nadir; MEIRA, Aline Fátima de. Educação a distância no Brasil e suas
tendências para os próximos anos. Cadernos Acadêmicos Unina, v. 3, n. 1, 2023.
TOSO, Beatriz Rosana Gonçalves de Oliveira; et al. Abordagem sobre Interdisciplinaridade em
saúde na pós-graduação em tempos de pandemia: experiência de atividade remota e
síncrona. EaD em Foco, v. 10, n. 3, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.