THE IMPORTANCE OF THE TOY LIBRARY IN HEALTH PROMOTION AND IN THE PROCESS OF CHILD DEVELOPMENT

Authors

  • LARISSA DIAS Faculdade Alfaunipac de Teófilo Otoni
  • Andréia Garcia faculdade alfa unipac
  • Tainá Viana faculdade alfa unipac
  • Rita Alves faculdade alfa unipac

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v8i1.1481

Keywords:

Child, Toy library, Development, Learning

Abstract

The act of playing is an instrument of great importance in the process of human development. Boys and games are capable of providing joy, pleasure, relaxation and favoring interaction between the child and their social reality. In this interaction, the child interacts with objects and with people. All this contributes to the construction of their social identity, as well as favors their cognitive development. The toy library, then, appears as an instrument capable of making available to the child and those responsible for it, as a strategic resource with several resources aimed at child development. By interacting with different toys and games, the child is able to represent their social reality in a more pleasant way, which facilitates the acquisition of various knowledge and the development of skills and abilities necessary for human beings. This study aims to investigate the contributions that toys and games can provide to children throughout their development, taking into account the use of toy library resources in different social spaces in which the child may be inserted. For this, an exploratory and qualitative bibliographic research was carried out, considering the contributions and theoretical contributions of renowned authors in the literature relevant to the subject of study. It is concluded by emphasizing that the toy library is a resource of vital importance for child care, considering that childhood is a very important stage for human development. In addition, it conceives the need to use the toy library as a strategy that must be part of every moment of the child's experience, in different contexts and social spaces.

References

ARAUJO, D.A.B. et al. Os espaços lúdicos como elementos formadores em uma creche do município de Santo André. 2016. Disponível em:

<http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/1564 >. Acesso em: 10 de nov.

BRASIL. Lei nº 11.104, de 21 de março de 2005. Disponível em: . Acesso em: 25 de out. de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de educação fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil: formação pessoal e social. Brasília: MEC/SEF, v.01 e 02.1998. 85p.

BOMTEMPO, E. A brincadeira de faz-de-conta: lugar do simbolismo, da representação do imaginário. In: KISHIMOTO, T. (Org). O jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2005, p. 57-70.

BRASIL. Lei nº 11.104, de 21 de março de 2005. Disponível em: . Acesso em: 25 de out. de 2022.

CAPRA, F. O Ponto de Mutação. São Paulo: Ed. Cultrix, 2001.

CARMO, A. do. A brinquedoteca hospitalar: uma intervenção positiva para a criança hospitalizada. (Monografia). Departamento de Educação do Centro de Referência em Distúrbios de Aprendizagem, São Paulo, 2008.

CUNHA, N. H S. & VIEGAS, D. Brinquedoteca Hospitalar. São Paulo: Guia de Orientação, 2003.

DE MORAES, V.M. O ‘brincar’ na educação infantil e o desenvolvimento da criança. Educationis, v. 8, n. 1, p. 1-7, 2020. DOI: https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2020.001.0001

DE PAULA, M.V.G. Escola e cultura: o papel da educação física na valorização dos saberes culturais lúdicos por meio dos jogos tradicionais. Corpoconsciência, v. 24, n. 1, p. 205-216, 2020.

FAQUINELLO, P. O atendimento humanizado em unidade pediátrica: percepção do acompanhamento da criança hospitalizada. Texto & Contexto – Enfermagem. [online]. 2007, vol. 16, n. 4, p. 609-616. Disponível em: Acesso em: 23 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072007000400004

FORTUNA, Tânia Ramos. Brincar, viver e aprender: educação e ludicidade no hospital. Revista Ciências e Letras. Porto Alegre, n. 35, p. 185-201, jun. 2004.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam, São Paulo, Cortez: 2006.

GALLAHUE, D.L.; OZMUN, J.C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte; 2005. REVISTA DE SALUD PÚBLICA, v. 20, n. 3, p. 394, 2018.

GARCIA, J. A Recreação enquanto elemento norteador no processo de socialização da 4ª série A do Ensino Fundamental da escola José Alexandre Sávio no município de Campo Largo. Revista Eletronica de Educação Física. v. 8, n. 07, 2012.

GODOI, A. F. de. Hotelaria hospitalar e humanização no atendimento em hospitais. 2. ed. São Paulo: Ícone, 2008.

HAIDT, Regina Célia Cazaux. Curso de Didática Geral. São Paulo: Ática, 2002.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: A pedagogia crítico social dos conteúdos. 14ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2016.

LOPES, Vanessa Gomes. Linguagem do corpo e movimento. Curitiba, PR. FAEL, 2006.

NEGRINE, Airton da Silva; NEGRINE, Cristiane Soster. Educação Infantil: pensando, refletindo, propondo. Caxias do Sul: Educs, 2010.

NETO, R.A.S. A importância das atividades lúdicas na educação infantil. Sociedade em Debate, v. 1, n. 01, 2019.

NETO, Antonio Stabelino; MASCARENHAS, Luis Paulo Gomes. Relação Entre Fatores Ambientais e Habilidades Motoras Básicas em Crianças De 6 E 7 Anos. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, 2004

OLIVEIRA, Aniê Coutinho de; SILVA, Kátia Cilene. Ludicidade e Psicomotricidade. Curitiba: Intersaberes, 2007.

OLIVEIRA, C. de et al. A hotelaria hospitalar como uma nova perspectiva de atuação em organizações de saúde. Turismo: estudos e prática – UERN, Mossoró-RN, vol. 1, n.2, p. 191-209, jul./dez. 2012.

PINEL, Hiran. Clínica Psicológica e Psicopedagógica: reinterpretando o Relatório do Serviço de Psicologia do Hospital Dr Dorio Silva, ES, 1988. Vitória, 2010.

SEGOVIA, A.F. A ludicidade no desenvolvimento motor da criança na educação infantil: a percepção do professor. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade de Ciências da Educação e Saúde, Centro Universitário de Brasília. Brasília, 2019. Disponível em:<https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/prefix/13879>. Acesso em 12 de novembro de 2022.

VIEGAS. Dráuzio. O Papel do Brinquedo na Educação e na Saúde. Seminário Nacional Brinquedoteca: A importância do Brinquedo na Saúde e na Educação. Brasília. Câmara dos Deputados. Coordenação de Publicações, p 26-38. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/atividade-legislativa/comissoes/comissoes-permanentes/clp/publicacoes/brinquedoteca120307.pdf>. Acesso em 24 out. 2022.

Published

2023-08-16

How to Cite

DIAS, L., Garcia, A. ., Viana, T. ., & Alves, R. . (2023). THE IMPORTANCE OF THE TOY LIBRARY IN HEALTH PROMOTION AND IN THE PROCESS OF CHILD DEVELOPMENT. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 8(1). https://doi.org/10.61164/rmnm.v8i1.1481