Popular Science As A Text Genre

a narrative literature review

Authors

  • Larissa Michelle Perdigão Nass Universidade de Brasília

Keywords:

popular science, linguistics, text genres

Abstract

Science, in addition to being an intellectual and investigative enterprise, is also a rhetorical enterprise as it depends on effective communication practices. Scientific communication comprises three main categories of discourses: primary scientific (esoteric, aimed at the initiated), didactic (for educational purposes), and those for scientific dissemination, called popular science, intended for a "broad" public. In this work, we aimed to examine the discourse of popular science texts, considering it as a text genre. To achieve this, we conducted bibliographical research to support a narrative review of the theme. The review consists of three parts: the first analyzes the trajectory of popular science; the second discusses the discursive and rhetorical prescriptive characteristics of popular science; and finally, the third part explores mostly analytical studies that identify the actual discursive and rhetorical characteristics of popular science as a text genre. The conclusion is that the rhetorical prescriptions of popular science are insufficient to fully describe its discursive characteristics in practice. Furthermore, there is a significant diversity of discourses within this text genre, necessitating classification into subgenres. This is due to the various forms of discursive reformulation used before the primary scientific discourse, which vary significantly among them.

References

ALMEIDA, Hederson Aparecido de; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. A tomada de consciência sobre o uso de analogias espontâneas: contribuições de uma formação continuada desenvolvida com professoras de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v.26, e20067, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320200067. Acesso em: 11 jul.2023.

BARBOSA, Andreza Gonçalves; OLIVEIRA, Cleiton Martins de; FERREIRA, Emerson Martins; SANTOS, Lorena Aparecida Pereira Paixão; FREITAS JR., Lucas Martins de, CRUZ, Suzana Cristina de Oliveira da. Evolução das funções dos periódicos científicos

e suas aplicações no contexto atual. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, v.3, n.1, mar.2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/16971. Acesso em: 11 jul.2023.

BENTO, Eliana. Pesquisa avalia estratégias retóricas em editorais jornalísticos. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo: Serviço de Comunicação Social, 21 set.2018. Disponível em: https://www.fflch.usp.br/913. Acesso em: 11 jul.2023.

BEUREN, Ilse Maria. Trajetória da construção de um trabalho monográfico em contabilidade. In: BEUREN, Ilse Maria (Org.). Como Elaborar Trabalhos Monográficos em Contabilidade: teoria e prática. 3.ed. São Paulo: Atlas, 2013.

CANOA, Lucinda. Texto e género de texto – da leitura do texto empírico à identificação de marcas genológicas. In: GONÇALVES, Matilde; JORGE, Noémia (orgs.). Literacia científica na escola. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2018. Disponível em: https://blogs.ua.pt/cidtff/wp-content/uploads/2018/11/Literacia-Cientifica-na-Escola.pdf. Acesso em: 11 jul.2023.

CAZELLI, Sibele; FRANCO, Creso. Alfabetismo científico: novos desafios no contexto da globalização. Ensaio: pesquisa em educação em ciências, v.3, n.1, jun. 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172001030206. Acesso em: 11 jul.2023.

CORTINA, Arnaldo. Textos de divulgação científica: análise de duas reportagens sobre agrotóxicos. Alfa: revista de linguística, v.64, e11949, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5794-e11949. Acesso em: 11 jul.2023.

CUNHA, Márcia Borin; GIORDAN, Marcelo. A divulgação científica como um gênero de discurso: implicações em sala de aula. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., Florianópolis, 2009. Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2009. Disponível em: http://axpfep1.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/89.pdf. Acesso em: 11 jul.2023.

CUNHA, Rodrigo Bastos. O discurso de divulgação científica na internet: uma análise da revista ComCiência. 2005. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2005. Disponível em: http://www.fiocruz.br/brasiliana/media/RODRIGO_Dissertacao_1.pdf. Acesso em: 11 jul.2023.

DURO, Eduardo Alfredo; SOTOMAYOR, María Angélica; CZUBAJ, Fabiola; CARDOZO de Martínez, Carmen Alicia; GUBERT, Ida Cristina; LÓPEZ Dávila, Luis M.; TORRES, Fernando Adrián; BENITES Estupiñan, Elizabeth María; LÓPEZ, Claude Vergès de; CUDEIRO, Patricia; RUEDA Castro, Laura; SOROKIN, Patricia. El impacto social de la comunicación en las epidemias: perspectivas bioéticas y de salud pública. Revista Iberoamericana de Bioética, n.7, p.01-16, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.14422/rib.i07.y2018.007. Acesso em: 11 jul.2023.

FILIPE, Luzonzo. O artigo de divulgação científica – algumas marcas de género. In: GONÇALVES, Matilde; JORGE, Noémia (orgs.). Literacia científica na escola. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2018. Disponível em: https://blogs.ua.pt/cidtff/wp-content/uploads/2018/11/Literacia-Cientifica-na-Escola.pdf. Acesso em: 11 jul.2023.

GOIANA-DA-SILVA, Francisco; MARECOS, João Guedes; BARTLETT, Oliver. Health misinformation: a bioethical approach. João Lobo Antunes Memorial Prize in Bioethics 2020, 29 abr.2020. Disponível em: https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream/10044/1/89023/2/HEALTH%20MISINFORMATION%20-%20A%20BIOETHICAL%20APPROACH.pdf. Acesso em: 11 jul.2023.

GOMES, Beatriz. SP: Morre advogado atingido pela própria arma durante exame de ressonância. Uol Notícias: cotidiano. 6 fev. 2023. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2023/02/06/morte-advogado-leandro-mathias.htm. Acesso em: 11 jul.2023.

GOMES, Isaltina Maria de Azevedo Mello. A divulgação científica em Ciência Hoje: características discursivo-textuais. 2000. Tese (Mestrado em Linguística) – Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2000. Disponível em: http://www.fiocruz.br/brasiliana/media/tesedoutoradoisaltina-adobe.pdf. Acesso em: 11 jul.2023.

GONÇALVES, Elizabeth Moraes. Os discursos da divulgação científica: um estudo de revistas especializadas em divulgar ciência para o público leigo. Brazilian Journalism Research, v.9, n.2, p.210-227, 2013. Disponível em: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/download/419/502. Acesso em: 11 jul.2023.

GRILLO, Sheila Vieira de Camargo. Divulgação científica: linguagens, esferas e gêneros. 2013. Tese (Livre Docência em Filologia e Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.11606/T.8.2015.tde-04112015-181038. Acesso em: 11 jul.2023.

LIMA, Guilherme da Silva; GIORDAN, Marcelo. Da reformulação discursiva a uma práxis da cultura científica: reflexões sobre a divulgação científica. História, Ciências, Saúde: Manguinhos, v.28, n.2, p.375-392, abr./jun.2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-59702021000200003. Acesso em: 11 jul.2023.

MASSARANI, Luisa; MOREIRA, Ildeu de Castro. A retórica e a ciência: dos artigos originais à divulgação científica. Multiciência, n.4, p.1-18, maio 2005. Disponível em: https://www.academia.edu/2140376/A_ret%C3%B3rica_e_a_ci%C3%AAncia_dos_artigos_originais_%C3%A0_divulga%C3%A7%C3%A3o_cient%C3%ADfica. Acesso em: 11 jul.2023.

MORTIMER, Eduardo Fleury. A evolução dos livros didáticos de química destinados ao ensino secundário. Em Aberto, v.7, n.40, p.25-41, 1988. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2042. Acesso em: 11 jul.2023.

MUNIZ, Cláudia Maria Serino Lacerda; DITTRICH, Ivo José. O papel da retórica na legitimação do discurso científico do secretariado executivo. Revista Expectativa, v.17, n.2, p.63-82, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/20959. Acesso em: 11 jul.2023.

NAIGEON, Jaucourt. Richesse. L’Encyclopédie, 1re éd, tome 14, p.272-281, 1751. Disponível em: https://fr.wikisource.org/wiki/L’Encyclopédie/1re_édition/RICHESSE. Acesso em: 11 jul.2023.

NANTES, Eliza Adriana Sheuer; BORGES, Cleide Aparecida Gomes; LUPPI, Sandra Elaine. As “vozes” presentes no gênero divulgação científica. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS DE GÊNEROS TEXTUAIS, 5., 2009, Caxias do Sul, RS. Anais [...]. Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2009. Disponível em: https://www.ucs.br/ucs/tplSiget/extensao/agenda/eventos/vsiget/portugues/anais/textos_autor/arquivos/as_vozes_presentes_no_genero_divulgacao_cientifica.pdf. Acesso em: 11 jul.2023.

OLIVEIRA, Jairo Venício Carvalhais. A divulgação científica na mídia impressa: um estudo da configuração e do funcionamento do gênero. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA, 2., 2011, Uberlândia, MG. Anais [...]. Uberlândia, MG: Editora da Universidade Federal de Uberlândia, 2011. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosilel/wp-content/uploads/2014/04/silel2011_2292.pdf. Acesso em: 11 jul.2023.

OLIVEIRA, Jairo Venício Carvalhais. Análise enunciativa do discurso de divulgação científica na mídia impressa. E-Hum, v.11, n.1, p.8-28, jan./jul.2018. Disponível em: https://revistas.unibh.br/dchla/article/view/2657. Acesso em: 11 jul.2023.

PERDIGÃO, Daniel. Jornalismo científico e ensino de ciências: aproximações e afastamentos. Tecnia, v.7, n.1, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.56762/tecnia.v7i1.11. Acesso em: 11 jul.2023.

PERDIGÃO, Daniel; IPOLITO, Michelle Zampieri. Cem anos de história do ensino de física no Brasil pela análise de livros didáticos. Revista Univap, v.27, n.56, p. 15-33, 2021. Disponível em: https://revista.univap.br/index.php/revistaunivap/article/view/2502. Acesso em: 11 jul.2023.

PEREIRA, Daniela Lasso de la Vega. Estratégias retóricas em editoriais jornalísticos on-line: a função da metáfora como saliência. 2018. Dissertação (Mestrado em Filologia e Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.8.2019.tde-25022019-120647. Acesso em: 11 jul.2023.

QUEIROZ, Mario Cesar Newman de. Divulgação científica: faces e interfaces de um gênero textual. Cadernos do Círculo Fluminense de Estudos Filológicos e Linguísticos, v.15, n.5, p.1625-1633, 2011. Disponível em: http://www.filologia.org.br/xv_cnlf/tomo_2/134.pdf. Acesso em: 11 jul.2023.

REIS, José. O que é divulgação científica? In: Página do Núcleo José Reis de Divulgação Científica. São Paulo: Universidade de São Paulo, [19--?]. Disponível em: https://web.archive.org/web/20100531065303/http://www.eca.usp.br/nucleos/njr/divulg.htm. Acesso em: 11 jul.2023.

ROJO, Roxane. O letramento escolar e os textos da divulgação científica - a apropriação dos gêneros de discurso na escola. Ensaio: linguagem em (dis)curso, v.8, n.3, p. 581-612, set./dez.2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1518-76322008000300009. Acesso em: 11 jul.2023.

ROJO, Roxane; LASTORIA, Cristina. Gêneros de divulgação científica. São Paulo: Fundação Carlos Alberto Vanzolini; Secretaria de Estado da Educação de São Paulo, 2006. Disponível em: https://sgmd.nute.ufsc.br/content/especializacao-cultura-digital/portugues-em/medias/files/Generos_de_divulgacao_cientifica.pdf. Acesso em: 11 jul.2023.

ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v.20, n.2, p.v-vi, jun.2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001. Acesso em: 11 jul.2023.

SANTOS, Tiago Guimarães dos; RAMOS, Wiliam César. A organização retórica do gênero textual reportagem de divulgação científica. Delta: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v.37, n.2, p.1-25, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1678-460X202148177. Acesso em: 11 jul.2023.

SILVA, Henrique César da. O que é divulgação científica? Ciência & Ensino, v.1, n.1, p.53-59, dez. 2006. Disponível em: https://pt.slideshare.net/clebersonmoura/o-que-divulgao-cientfica-henrique-csar-da-silva. Acesso em: 11 jul.2023.

SOUZA, Pedro Henrique Ribeiro de; ROCHA, Marcelo Borges. O caráter híbrido dos textos de divulgação científica inseridos em livros didáticos. Ciência & Educação, v.24, n.4, p.1043-1063, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320180040015. Acesso em: 11 jul.2023.

TEIXEIRA, Carla. Géneros de divulgação científica (notícia, reportagem, entrevista). In: GONÇALVES, Matilde; JORGE, Noémia (orgs.). Literacia científica na escola. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2018. Disponível em: https://blogs.ua.pt/cidtff/wp-content/uploads/2018/11/Literacia-Cientifica-na-Escola.pdf. Acesso em: 11 jul.2023.

VIEIRA, Cássio Leite. Pequeno manual de divulgação científica: dicas para cientistas e divulgadores de ciência. Rio de Janeiro: Ciência Hoje; Faperj, 1999.

WHO. World Health Organization. Health topics. Infodemic. 2021. Disponível em: https://www.who.int/health-topics/infodemic. Acesso em: 11 jul.2023.

ZAMBONI, Lilian Márcia Simões. Heterogeneidade e subjetividade no discurso da divulgação científica. Sínteses, v.3, p.389-395, 1998. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/sinteses/article/view/6110. Acesso em: 11 jul.2023.

Published

2023-08-16

How to Cite

Larissa Michelle Perdigão Nass. (2023). Popular Science As A Text Genre: a narrative literature review. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 8(1). Retrieved from https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/1380