AS EMOÇÕES E TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA (TEA)

PERCEPÇÕES DE PROFESSORES EM FORMAÇÃO

Authors

  • Vitória Cremades Gomes UERJ
  • Grazielle Rodrigues Pereira Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - Mesquita (IFRJ), Brasil
  • Lucianne Fragel-Madeira Universidade Federal Fluminense (UFF), Brasil
  • Helena Carla Castro Universidade Federal Fluminense (UFF), Brasil
  • Emanoel do Nascimento Santos Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ), Brasil
  • Gustavo Henrique Varela Saturnino Alves Universidade Federal Fluminense, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v4i1.3468

Keywords:

Emoções; TEA; Professores em Formação; Inclusão; Percepção.

Abstract

This study analyzes how teachers in training perceive the emotions of students with Autism Spectrum Disorder (ASD), with the aim of promoting a more empathetic and safe school inclusion. Understanding emotions is essential in Inclusive Education, as it enables teachers to better meet the socio-emotional needs of autistic students. With the increased inclusion of neurodivergent students in mainstream classes, it is crucial to prepare future teachers to deal with this diversity, strengthening empathy and benefiting the school community. The research was based on a literature review, using sources such as Google Scholar, Scielo and CAPES Platform, focusing on emotions, cognition and behavior in ASD, from a neurobiological perspective. The state of the art on teachers' perceptions of emotions in autism was also reviewed, considering publications from 2013 onwards, after Law No. 12.764/2012, which guarantees the right of autistic people to mainstream education. In addition, field research was carried out with 18 Biological Sciences students from UERJ/FFP, who answered a questionnaire via Google Forms. The qualitative data indicated that teachers in training face challenges in identifying and understanding the emotions of students with ASD, highlighting a gap in training to deal with these emotional complexities. This result highlights the need to reformulate teacher training curricula, including modules on emotional recognition and management of social interactions, especially from an inclusive perspective. The study hope to inspire pedagogical practices and training policies, promoting an inclusive and emotionally safe school environment for all involved.

References

ALMEIDA, Fernanda Saraiva et al. AVALIAÇÃO DE ASPECTOS EMOCIONAIS E COMPORTAMENTAIS DE CRIANÇAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA. Aletheia, [S.L.], v. 54, n. 1, p. 85-95, jan. 2021. Disponível em: http://posgrad.ulbra.br/periodicos/index.php/aletheia/article/view/6637. Acesso em: 27 jul. 2023.

BARON-COHEN, S. et al. THE AMYGDALA THEORY OF AUTISM. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, [S.L.], v. 24, n. 3, p. 355-364, maio 2000. Elsevier BV. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10781695/. Acesso em: 08 jul. 2024.

BARON-COHEN, Simon et al. Empathizing and systemizing in autism spectrum conditions. Cambridge, p. 1-28, 2005. Disponível em: https://docs.autismresearchcentre.com/papers/2005_BC_etal_VolkmarFlinPaul.pdf. Acesso em: 08 jul. 2024.

BARON-COHEN, Simon. Autism: The empathizin systemizing (E-S) theory. Cambridge: The Year In Cognitive Neuroscience, 2009. 68-80 p. Disponível em: https://docs.autismresearchcentre.com/papers/2009_BC_nyas.pdf. Acesso em: 08 jul. 2024.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição: República federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

______. Lei n. 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Portal da Legislação. Brasília, DF: Senado Federal, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 30 nov. 2023.

______. Lei n. 13. 146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Portal da Legislação. Brasília, DF: Senado Federal, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 28 nov. 2023.

______. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Especial. Diretrizes Nacionais da Educação Especial na Educação Básica/Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em: 28 nov. 2023.

______. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 28 nov. 2023.

BUENO, Silvana Beatriz. UTILIZAÇÃO DE RECURSOS INFORMACIONAIS NA EDUCAÇÃO. Perspectivas em Ciência da Informação, Santa Catarina, v. 14, n. 1, p. 66-76, abr. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/ZQBXnwxqxRcD9xD9wvD8zVN/?lang=pt#. Acesso em: 30 nov. 2023.

COSENZA, Ramon M.; GUERRA, Leonor B.. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011. 151 p. Disponível em: https://doceru.com/doc/s80n0n5. Acesso em: 24 nov. 2023.

FONTELLES, Mauro José et al. METODOLOGIA DA PESQUISA CIENTÍFICA: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista Paraense, [S.I.], v. 1, n. 1, p. 1-8, jun. 2009. Disponível em:https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3049277/mod_resource/content/1/DIRETRIZES%20PARA%20A%20ELABORA%C3%87%C3%83O%20DE%20UM%20PROJ%20PESQUISA.pdf. Acesso em: 30 nov. 2023.

GÓMEZ-MARÍ, Irene et al. TEACHERS’ KNOWLEDGE REGARDING AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD): a systematic review. Sustainability, [S.L.], v. 13, n. 9, p. 5097-5120, 1 maio 2021. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/9/5097. Acesso em: 09 ago. 2024.

GUYTON, A. C.; HALL, J. E. Tratado de fisiologia médica. 10. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011. ISBN 978-85-352-3735-1. Disponível em: https://cssjd.org.br/imagens/editor/files/2019/Abril/Tratado%20de%20Fisiologia%20M%C3%A9dica.pdf. Acesso em: 23 nov. 2023.

KOCAK, Fatih; SARI, Hakan. DETERMINING THE TEACHER EDUCATION NEEDS FOR THE TREATMENT OF THE PROBLEM BEHAVIORS OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER. Asian Journal Of Education And Training, [S.L.], v. 7, n. 2, p. 146-162, jun. 2021. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1315605. Acesso em: 30 jul. 2024.

LENT, Roberto. Cem bilhões de neurônios? Conceitos fundamentais de Neurociência. 2. ed. Rio de Janeiro: Atheneu, 2010. 746 p. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=4698523&forceview=1. Acesso em: 23 nov. 2023.

LOIACONO, Vito; VALENTI, Valerie. GENERAL EDUCATION TEACHERS NEED TO BE PREPARED TO CO-TEACH THE INCREASING NUMBER OF CHILDREN WITH AUTISM IN INCLUSIVE SETTINGS. International Journal Of Special Education, [S.I.], v. 25, n. 3, p. 24-32, jan. 2010. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ909033. Acesso em: 30 jul. 2024.

MARTÍNEZ-GONZÁLEZ, Agustín; GIL, Juana. ANÁLISIS MEDIANTE BIO-FEEDBACK, ADAPTACIÓN ESCOLAR Y INTERVENCIÓN NEUROEDUCATIVA DE UN CASO DE AUTISMO GRAVE. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, [S.L.], v. 53, n. 4, p. 185-195, out. 2019. Disponível em: https://www.aidep.org/sites/default/files/2019-10/RIDEP53-Art14.pdf. Acesso em: 03 ago. 2023.

MARTINS, Alessandra Dilair Formagio; MONTEIRO, Maria Inês Bacellar, ALUNOS AUTISTAS: análise das possibilidades de interação social no contexto pedagógico. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 215-224, ago. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/mf9cTfSb6PWz4PxydXGBqjq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 jul. 2023.

MEDEIROS, Priscila Caroline Valadão de Brito; MÓL, Gerson de Souza. AS RELAÇÕES SOCIAIS NA ESCOLA: possibilidades de desenvolvimento para a pessoa autista. Diferença, Multiculturalismo e Interculturalidade, Goiás, v. 1, n. 1, p. 1-12, out. 2023. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2023/TRABALHO_COMPLETO_EV181_MD1_ID1195_TB107_04032023170001.pdf. Acesso em: 09 ago. 2024.

NOBRE, Sofia et al. A PSICOBIOLOGIA DO AUTISMO: reflexão sobre promessas terapêuticas. Rassegna: Conf. Cephalal. et Neurol., S.I., v. 27, n. 3, p. 117-126, 2017. Disponível em: https://mattiolihealth.com/wp-content/uploads/2018/03/06-RASSEGNA-Nobre.pdf. Acesso em: 02 ago. 2023.

OLIVEIRA et al. TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E FORMAÇÃO DOCENTE: perspectivas de alunos do curso de letras. Teoria e Prática da Educação, [S.L.], v. 23, n. 3, p. 77-95, 16 dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52888. Acesso em: 27 nov. 2023.

PINHEIRO, Pollyanna Sander da Silva. Investigando o papel das emoções e afetividade no processo ensino-aprendizagem: um estudo de caso com aluno do ensino médio com transtorno do espectro autista. 2022. 298 f. Tese (Doutorado) - Curso de Ciencias de La Educación, Universidad Autónoma de Asunción, Asunción, 2022. Disponível em: http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/repositorio/article/view/1299. Acesso em: 03 ago. 2023.

RAMOS, Jorge Marcos. ALTERAÇÕES ENCEFÁLICAS NO TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO: aproximações da neuroplasticidade e a atividade física. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 107-130, 13 jun. 2023. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/14034. Acesso em: 03 ago. 2023.

RESUMO TÉCNICO DO CENSO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL. Brasília: Inep, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados Acesso em: 14 de agosto de 2024.

Published

2025-02-28

How to Cite

Cremades Gomes, V., Pereira, G. R. ., Fragel-Madeira, L. ., Castro, H. C. ., Santos, E. do N. ., & Alves, G. H. V. S. . (2025). AS EMOÇÕES E TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA (TEA): PERCEPÇÕES DE PROFESSORES EM FORMAÇÃO. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 4(1), 1–28. https://doi.org/10.61164/rmnm.v4i1.3468

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.