ACOMODAÇÃO SENSORIAL COMO RECURSO TERAPÊUTICO OCUPACIONAL NA PRÁTICA DA INTEGRAÇÃO SENSORIAL NO AUTISMO

Authors

  • Andréa dos Santos Setimi Instituto Superior da AFAC
  • Marcos Antônio Rodrigues da Silva Instituto Superior da AFAC
  • Simone Ribeiro Leite Nunes Instituto Superior da AFAC
  • Elenice Aparecida Koguta Instituto Superior da AFAC, Brasil
  • Vanessa Queiroz Silva Instituto Superior da AFAC
  • Elisa Cressoni Martini Instituto Superior da AFAC

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v2i01.3466

Keywords:

Acomodação Sensorial, Dieta Sensorial, Autismo, Integração Sensorial, Terapia Ocupacional.

Abstract

The Sensory Integration Disorder affects more than 90% of the individuals with Autism Spectrum Disorder through hypersensitivity, hyposensitivity and discrimination deficits, which interfere with daily activities, cognition and socialization. This article aims to analyze the contributions of the study of Sensory Integration studies to clinical reasoning for recommending sensory accommodation within the autism spectrum. This is a study employs a qualitative approach, specifically a literature review. Documents were sourced online from the Google Scholar database, indexed journals such as Scielo, TOG, among others, and digital repositories of national universities over the last 10 years, using the following keywords: sensory diet, sensory accommodation, sensory integration. A total of 73 articles related to sensory integration were identified, with 19 published between 2014 and 2019, 28 between 2020 and 2022 and 26 between 2023 and 2024. Of these, only 19% addressed sensory diet. The production of knowledge in ​​sensory accommodation/diet is significant given the limited publications in the past 10 years.

References

AMERICAN OCCUPATIONAL THERAPY ASSOCIATION – AOTA. Estrutura da prática da Terapia Ocupacional: domínio & processo-traduzida. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 26, 1-49., 2015.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE INTEGRAÇÃO SENSORIAL (ABIS). O que é a integração sensorial. Disponível em: http://www.integracaosensorialbrasil.com.br/ integracao-sensorial. Acesso em:28 de setembro de 2024.

AYRES, AJ. Sensory integration and the child. Los Angeles: WPS, 1979

AYRES, AJ. Clinician's Guide for Implementing Ayres Sensory Integration (R): Promoting participation for children with autism. American Occupational Therapy, 2015.

AYRES, AJ. Sensory integration and learning desordens. In: FURTUOSO, P. Teoria da Integração Sensorial na aprendizagem de crianças com Transtorno do Espectro do Autismo. Maringá, PR, 254 f. Tese (Doutorado) Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Departamento de Pedagogia, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2023.

BACARO, PEF.; MORI, NNR. Transtorno de processamento sensorial e os prejuízos no processo de aprendizagem de alunos com transtorno do espectro autista: um recado para os professores. Research, Society and Development. 9, (11), 2020.

BARRIENTOS, BAV., BADAJOS, AFT., BUCOG, EFM., MAURO, RVC., BULAN, PMP. Mealtime Experiences of Children with Autism Spectrum Disorder from the Perspectives of Filipino Occupational Therapists in Cebu: Implications for Practice. Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 21(1), 2, 2023.

BITTENCOURT, AM.; MARTINI, EC.; ALMEIDA, MB de (orgs). Recursos terapêuticos ocupacionais: Teoria e Prática. Curitiba: Appris, 2024

.

BOLLANI, B.; NUNES, C.P. Transtorno do Espectro Autista: um olhar clínico. Revista da Faculdade de Medicina de Teresópolis 1, (1), 2017.

BRASIL, Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Especializada e Temática. Linha de cuidado para a atenção às pessoas com o transtorno do espectro do autismo e suas famílias na rede de Atenção Psicossocial do Sistema Único de Saúde. Brasília, Ministério da Saúde, 2015.

CAZEIRO, APM.; BASTOS, SM de.; SANTOS, EA dos.; ALMEIDA, MVM de.; CHAGAS JN. de M. Estudos sobre atividades de vida diária, atividades instrumentais da vida diária e tecnologia assistiva. Associação Brasileira dos Terapeutas Ocupacionais (ABRATO), Fortaleza, 2011.

CERRUDA, J.; COGLIATI, V.; VENZANO, D. G.; MOLER, M. Confección de dietas sensoriales dirigidas a niños con desorden en el procesamiento sensorial y su utilización por terapistas ocupacionales en la actualidad en Gran Buenos Aires. (Trabajo Final de Investigación, Universidad Nacional de San Martín. Instituto de Ciencias de la Rehabilitación y el Movimiento), 2020.

FURTUOSO, P. Teoria da Integração Sensorial na aprendizagem de crianças com Transtorno do Espectro do Autismo. Maringá, PR, 254 f. Tese (Doutorado) Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Departamento de Pedagogia, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2023.

GALHEIGO, SM. O cotidiano na Terapia Ocupacional: cultura, subjetividade e contexto histórico-social. Rev. Ter. Ocup. Univ. São Paulo, v. 14, n° 3, p.104-9. Set/dez,2013.

Lima, AB., Cerqueira, CAD., Lopes, DLLR., Gomes, LÁCR. Seletividade Alimentar em Crianças com Transtorno do Espectro Autista: Um Relato de Caso. Revista PsiPro Journal, 2 (1), 88-102, 2023.

Amador Salomão, P. E. ., & Teixeira Oliveira Santos, A. . (2025). EVOLUÇÃO E DESAFIOS NA AVALIAÇÃO CIENTÍFICA: DA CLASSIFICAÇÃO DE PERIÓDICOS À QUALIDADE INTRÍNSECA DOS ARTIGOS. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 1(1), 1–18. https://doi.org/10.61164/rmnm.v1i1.3481

MURATORI, F. O diagnóstico precoce no autismo: guia prático para pediatras Salvador: NIIP, 2014.

ONZI, FZ.; GOMES, Rde F. Transtorno do Espectro autista: a importância do diagnóstico e reabilitação. Práticas em Educação em Saúde, 12, (3), 2015.

PINTO. RNM., TORQUATO, IMB., COLLET, N., REICHERT, APDS., NETO, SARAIVA VL de S.; SARAIVA, AM. Autismo infantil: impacto do diagnóstico e repercussões nas relações familiares. Revista Gaúcha de Enfermagem, 37(3), 2016.

ROCHA, ANDC; MANTOVANI, HB.; MONTEIRO, RC (org). A integração sensorial e o engajamento ocupacional na infância. Marília: Oficina Universitária: São Paulo: Cultura Acadêmica, 2023.

SALLES, MM.; MATSUKURA TS. Estudo de revisão sistemática sobre o uso do conceito de cotidiano no campo da Terapia Ocupacional no Brasil. Cadernos Brasileiros de TO. 21 (2), 2013.

SCAAF RC, MAILLOUX, Z. Promovendo a participação de crianças com autismo: um guia clínico para implementar a Integração Sensorial Ayres. Imprensa AOTA.2015.

SOUSA, AS.; OLIVEIRA, SO.; ALVES, LH. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Fucamp. 20 (43),64-83, 2021.

TREVARTHEN, C., DEALFIELD-BUTT, JT. Autism as developmental disord in intentional movement and affective engagemente. Frontiers in Integrative Neuroscience, 7(17), 1-15, 2013

Published

2025-01-30

How to Cite

dos Santos Setimi, A., Rodrigues da Silva, M. A. ., Ribeiro Leite Nunes, S., Aparecida Koguta , E. ., Queiroz Silva , V., & Cressoni Martini, E. (2025). ACOMODAÇÃO SENSORIAL COMO RECURSO TERAPÊUTICO OCUPACIONAL NA PRÁTICA DA INTEGRAÇÃO SENSORIAL NO AUTISMO. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 2(01), 1–17. https://doi.org/10.61164/rmnm.v2i01.3466

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)