BRIEF NOTES ON EDUCATION IN ALTANEIRA-CE
ADVANCES, CHALLENGES, AND PERSPECTIVES
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v11i1.4172Keywords:
Basic education, Public policies, Educational inequalities, Democratic management, Altaneira-CEAbstract
This article presents a critical and in-depth analysis of basic education in the municipality of Altaneira, located in the hinterland of Ceará, Brazil. It aims to highlight the achievements, persistent challenges, and prospects for a quality, equitable, and inclusive public education system. The investigation is grounded in classical and contemporary education theorists such as Paulo Freire, Dermeval Saviani, Gaudêncio Frigotto, and José Carlos Libâneo, and is supported by data from official sources including INEP, Todos Pela Educação, SEDUC-CE, and UNESCO. The adopted methodology is analytical bibliographic research based on specialized literature, institutional documents, and up-to-date educational reports. The study reveals that, although Altaneira has made progress in literacy indicators, teacher training, and inclusive pedagogical practices, its public school network still faces obstacles such as limited financial and pedagogical resources, lack of qualified support professionals, transportation difficulties for rural students, and weak family engagement. In light of this scenario, the article offers recommendations for strengthening democratic management, increasing investments, ensuring continuous professional development, and promoting intersectoral collaboration. It concludes that overcoming educational inequalities in Altaneira requires territorialized public policies, strong social pacts, and an ethical commitment to education as a public good and a tool for social transformation.
References
ARROYO, Miguel Gonzales. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 5 jun. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 jul. 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 5 jun. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Censo Escolar da Educação Básica 2023: notas estatísticas. Brasília, DF: MEC/INEP, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/notas-estatisticas. Acesso em: 4 jun. 2025.
CÁSSIO, Fernando; VIEIRA, Mariana Trotta. Desigualdade e educação pública: limites da avaliação e desafios da gestão democrática. São Paulo: Ação Educativa, 2020.
CEARÁ. Secretaria da Educação. Resultados do Programa PAIC Integral 2023. Fortaleza: SEDUC, 2023. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br. Acesso em: 4 jun. 2025.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e direitos sociais. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2010.
FERREIRA, Francisco Renato Silva; VIEIRA, Lúcia Helena Oliveira. Educação e intersetorialidade: desafios para políticas públicas integradas no semiárido cearense. In: Anais do II Congresso Nacional de Educação e Diversidade, Juazeiro do Norte, 2021.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: entre a dualidade e a fragmentação da educação básica no Brasil. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HADJI, Charles. Avaliação, regras do jogo: da ética à política. Porto Alegre: Artmed, 2001.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resultados do SAEB 2021: relatório síntese. Brasília, DF: INEP, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep. Acesso em: 5 jun. 2025.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 27. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
MITTLER, Peter. Educación inclusiva: contextos sociales y diversidad. Madrid: Narcea, 2003.
OLIVEIRA, Maria Teresa Eglér; MELLO, Simone de. Educação inclusiva e o direito à diferença: desafios e possibilidades na escola pública. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 27, e270004, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270004. Acesso em: 6 jun. 2025.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 6. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da Educação Básica 2022. São Paulo: Moderna, 2022. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br. Acesso em: 4 jun. 2025.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Paris: UNESCO, 2021. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org. Acesso em: 4 jun. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.