BRIEF NOTES ON EDUCATION IN ALTANEIRA-CE

ADVANCES, CHALLENGES, AND PERSPECTIVES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v11i1.4172

Keywords:

Basic education, Public policies, Educational inequalities, Democratic management, Altaneira-CE

Abstract

This article presents a critical and in-depth analysis of basic education in the municipality of Altaneira, located in the hinterland of Ceará, Brazil. It aims to highlight the achievements, persistent challenges, and prospects for a quality, equitable, and inclusive public education system. The investigation is grounded in classical and contemporary education theorists such as Paulo Freire, Dermeval Saviani, Gaudêncio Frigotto, and José Carlos Libâneo, and is supported by data from official sources including INEP, Todos Pela Educação, SEDUC-CE, and UNESCO. The adopted methodology is analytical bibliographic research based on specialized literature, institutional documents, and up-to-date educational reports. The study reveals that, although Altaneira has made progress in literacy indicators, teacher training, and inclusive pedagogical practices, its public school network still faces obstacles such as limited financial and pedagogical resources, lack of qualified support professionals, transportation difficulties for rural students, and weak family engagement. In light of this scenario, the article offers recommendations for strengthening democratic management, increasing investments, ensuring continuous professional development, and promoting intersectoral collaboration. It concludes that overcoming educational inequalities in Altaneira requires territorialized public policies, strong social pacts, and an ethical commitment to education as a public good and a tool for social transformation.

Author Biography

Francisco Renato Silva Ferreira, Centro Universitário Doutor Leão Sampaio - UNILEÃO

Mestre em Ensino em Saúde pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio (MePESa/UNILEÃO). Pós-graduando em Economia Solidária, Inovação e Gestão Social (ESIGS/UFCA). Especialista em Psicomotricidade Institucional, Clínica e TGD/TEA pela Faculdade Iguaçu (FI). Especialista em Educação Especial/ Educação Inclusiva/ Altas Habilidades pela Faculdade de Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade de Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI). Graduação-Bacharelado em Educação Física pelo Centro de Ensino Superior de Piracanjuba EIRELI (FACULDADE DE PIRACANJUBA -FAP). Graduação-Licenciatura em Educação Física pelo Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO). Graduação-Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI). Professor efetivo da Rede Municipal de Educação de Altaneira/CE. Atuando como Psicopedagogo Institucional na Secretaria de Educação de Altaneira/CE. Experiência profissional com formação e capacitação na área de Educação Adaptada e Inclusiva, com ênfase em Atividades Adaptadas através da integração de grupos especiais de Pessoas com Deficiência. Correio Eletrônico: norf20@hotmail.com

References

ARROYO, Miguel Gonzales. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 5 jun. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 jul. 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 5 jun. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Censo Escolar da Educação Básica 2023: notas estatísticas. Brasília, DF: MEC/INEP, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/notas-estatisticas. Acesso em: 4 jun. 2025.

CÁSSIO, Fernando; VIEIRA, Mariana Trotta. Desigualdade e educação pública: limites da avaliação e desafios da gestão democrática. São Paulo: Ação Educativa, 2020.

CEARÁ. Secretaria da Educação. Resultados do Programa PAIC Integral 2023. Fortaleza: SEDUC, 2023. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br. Acesso em: 4 jun. 2025.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e direitos sociais. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2010.

FERREIRA, Francisco Renato Silva; VIEIRA, Lúcia Helena Oliveira. Educação e intersetorialidade: desafios para políticas públicas integradas no semiárido cearense. In: Anais do II Congresso Nacional de Educação e Diversidade, Juazeiro do Norte, 2021.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: entre a dualidade e a fragmentação da educação básica no Brasil. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HADJI, Charles. Avaliação, regras do jogo: da ética à política. Porto Alegre: Artmed, 2001.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resultados do SAEB 2021: relatório síntese. Brasília, DF: INEP, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep. Acesso em: 5 jun. 2025.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 27. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MITTLER, Peter. Educación inclusiva: contextos sociales y diversidad. Madrid: Narcea, 2003.

OLIVEIRA, Maria Teresa Eglér; MELLO, Simone de. Educação inclusiva e o direito à diferença: desafios e possibilidades na escola pública. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 27, e270004, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270004. Acesso em: 6 jun. 2025.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 6. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da Educação Básica 2022. São Paulo: Moderna, 2022. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br. Acesso em: 4 jun. 2025.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Paris: UNESCO, 2021. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org. Acesso em: 4 jun. 2025.

Published

2025-06-13

How to Cite

Ferreira, F. R. S., Da Silva , E. P., De Oliveira, P. R. L. ., & Da Silva, F. A. . (2025). BRIEF NOTES ON EDUCATION IN ALTANEIRA-CE: ADVANCES, CHALLENGES, AND PERSPECTIVES. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 11(1), 1–15. https://doi.org/10.61164/rmnm.v11i1.4172

Most read articles by the same author(s)