LEI DE HOOKE E O SISTEMA MASSA-MOLA: UMA APLICAÇÃO PRÁTICA COM OS ALUNOS DO 3º ANO DO ENSINO MÉDIO
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v11i1.4154Keywords:
Ensino experimental; Lei de Hooke; sistema massa-mola; constante elástica; modelagem matemática; interdisciplinaridade.Abstract
This article aims to present an experimental and interdisciplinary approach to teaching Hooke's Law, through the construction and application of a mass-spring system in 3rd grade high school classes at a public school in Palmeirais-PI. The activity was structured in three pedagogical stages: theoretical foundation, practical experimentation with low-cost materials, and analysis of the data obtained. The experiment allowed students to empirically observe that the proportionality relationship between the applied force and the displacement of the mass depends on the elastic deformation of the spring, in addition to understanding the concept of elastic constant in the context of mathematical modeling with differential equations. The results demonstrate the potential of investigative practice in teaching Physics and Mathematics, promoting meaningful learning, critical thinking, and student protagonism, as proposed by the National Common Curricular Base. The proposal reinforces the importance of active and contextualized strategies for teaching fundamental concepts of science, favoring the articulation between theory and practice in the school environment.
References
ARANHA, Norberto; OLIVEIRA JR., José Martins de; BELLIO, Luis Oscar; BONVENTI JR., Waldemar. A lei de Hooke e as molas não-lineares: um estudo de caso = The Hooke’s law and the non-linear springs: a study of case. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 38, n. 4, e4305, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/rbef. Acesso em: 2 jun. 2025. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2016-0102.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2018.
COSTA, A. D.; RAMOS, E. L. EDO aplicadas ao sistema massa-mola: conexões entre física e matemática no ensino básico. Revista Interdisciplinar de Ensino de Ciências, v. 9, n. 1, p. 15–29, 2025. DOI: https://doi.org/10.18210/riec.2025.091015.
FREEMAN JR., D. C. Nonlinear springs with applications to flow regulation valves and mechanisms. 2008. Tese (Doutorado em Engenharia Mecânica) – Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, 2008.
MELNYK, Anastasiia; NASCIMENTO, Luciano. Análise experimental do sistema massa-mola através da Lei de Hooke. Revista Perspectivas Online: Exatas & Engenharias, v. 7, n. 19, p. 36–41, dez. 2017. ISSN 2236-885X. Disponível em: https://www.perspectivasonline.com.br/exatas_e_engenharia/article/view/948/942. Acesso em: 2 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.25242/885x7192017948.
MENEZES, C. V.; TORRES, B. A.; FERNANDES, G. A. Protagonismo estudantil em práticas investigativas: um estudo em turmas do Ensino Médio. Cadernos de Ensino e Pesquisa, v. 12, n. 4, p. 45–60, 2023. DOI: https://doi.org/10.29230/cep.2023.124045.
MOREIRA, Ildeu de Castro. Robert Hooke 1635-1703. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, 31 dez. 2005. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/2/1/robert-hooke-1635-1703. Acesso em: 2 jun. 2025. DOI: 10-18264/REP.
NASCIMENTO, Luciano. Análise experimental do sistema massa-mola através da Lei de Hooke. Educação & Tecnologia (CEFET-MG), Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p. 27–31, set./dez. 2016.
OLIVEIRA, L. S.; SILVA, M. T. Limites elásticos e falhas em molas artesanais: uma análise didática. Revista de Educação Científica e Tecnológica, v. 10, n. 2, p. 98–111, 2024. DOI: https://doi.org/10.21478/rect.2024.10204.
PEREIRA, H. M.; LIMA, J. R. Modelagem matemática em experimentos com molas: contribuições para o raciocínio científico. Revista de Práticas Educacionais em Física, v. 3, n. 2, p. 77–90, 2024. DOI: https://doi.org/10.32658/rpef.2024.032077.
SOUZA, J. F.; ALMEIDA, R. T.; LIMA, H. M. Exploração experimental da Lei de Hooke com materiais alternativos no Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 45, n. 1, e230123, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2023-0123.
VIANA, Paulo Cesar Ferreira. Sistema massa-mola e suas propriedades: um estudo analítico via álgebra linear. 2023. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – PROFMAT) – Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Campus Auroras, Redenção, 2023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.