Between Threads and Stories: Afro Hair in The construction Of Identities

O BLACK POWER NA CONSTRUÇÃO DE IDENTIDADES

Authors

  • Mayari Conceição dos Passos Faceli Faculdade de Ensino Superior de Linhares
  • Juliana dos Reis Loureiro Faculdade de Ensino Superior de Linhares (FACELI)
  • Joana Lúcia Alexandre De Freitas Faculdade de Ensino Superior de Linhares (FACELI)

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v11i1.4146

Keywords:

Cabelo afro; Identidade; Estética Negra.

Abstract

This article discusses Afro hair as an important element in the construction of Black identity and belonging, as well as how it can be incorporated into educational settings. The goal is to foster dialogue around Afro hair in pedagogical practices and to propose actions aligned with Law No. 10.639/03, which aims to ensure the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture in schools. The school environment often reinforces Eurocentric standards, devaluing Black aesthetics. Making educational spaces inclusive is essential for Black and mixed-race students to feel represented and safe to express their identity. The methodology used was a qualitative study with university students, through an online questionnaire with open-ended questions and participant observation around an expository banner. Most participants recognize hair as an element of identity, resistance, and self-esteem, although many report internal conflicts caused by society's imposed beauty standards. These findings highlight the urgent need for pedagogical actions that celebrate Black aesthetics. 

 

References

AMBROSIO, Leticia et al. Cabelos crespos, tranças e Black Power: reflexões sobre o adoecimento de mulheres negras, autoestima e empoderamento. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as - ABPN, v. 14, n. 39, p. 453–477, 2022. Disponível em: https://abpn.emnuvens.com.br/site/article/view/1274. Acesso em: 8 abr. 2025.

BENTO, Maria Aparecida da Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil: a questão racial em pauta. São Paulo: CEERT, 2002.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 [...]. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 11 mar. 2008.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 674, de 6 de maio de 2022. Dispõe sobre a ética na pesquisa com seres humanos. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2022.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução: Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008. (Obra original publicada em 1952).

FIOR, Marcela Morais Dal. A importância da Literatura Afro-Brasileira para crianças [...]. Anais da Semana da Pedagogia, n. 7, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/semap/article/view/39456. Acesso em: 8 abr. 2025.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Nilma Lino. O corpo negro na escola: educação, identidade e a questão racial. Revista Brasileira de Educação, v. 8, n. 23, p. 117–126, 2003.

GOMES, Nilma Lino. Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

GOMES, Nilma Lino. Educação e identidade negra: repensando caminhos. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

GUIMARÃES, Paulo Ricardo B. Estatística e pesquisa de opinião – 1ª parte. Curitiba: UFPR, 2017.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

LINHARES (Município). Economia. Linhares/ES: Prefeitura Municipal, [s.d.]. Disponível em: https://linhares.es.gov.br/economia/. Acesso em: 16 abr. 2025.

METRÓPOLES. Professora aconselha aluna a alisar cabelo crespo por ser “bagunçado”. Metrópoles, 2021. Disponível em: https://www.metropoles.com/brasil/professora-aconselha-aluna-a-alisar-cabelo-crespo-por-ser-baguncado. Acesso em: 5 dez. 2024.

MUNDO NEGRO. A Justiça condenou professora que afirmou que o cabelo de estudante negra cheirava mal. Mundo Negro, 2024. Disponível em: https://mundonegro.com.br/justica-condena-professora-que-afirmou-que-cabelo-de-estudante-negra-cheirava-mal/. Acesso em: 5 dez. 2024.

PASSOS, Leandro; PASSOS, Luana. Tayó e Akin: infâncias no espaço (não) escolar na literatura para crianças e jovens. Caderno Seminal. Estudos de Literatura, n. 41, p. 530–569, 2022.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

RODRIGUES, André Luiz; OLIVEIRA, Mayara de; SANTOS, Pollyana Kelly. Manual de pesquisa qualitativa: práticas para o dia a dia da pesquisa. 1. ed. Curitiba: Intersaberes, 2021.

RODRIGUES, Tatiane Daby de Fátima Faria; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; SANTOS, Josely Alves dos. A pesquisa qualitativa no ensino superior. Revista Prisma, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 154–174, 2021.

SILVA, Ayodele Floriano; LUIZ, Maria Fernanda; ABRAMOWICZ Anete. Literatura infantil e juvenil negra: o lugar da menina negra. Zero-a-seis, v. 24, p. 5, 2022. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8729869. Acesso em: 8 abr. 2025.

SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: ou as vicissitudes da identidade do negro em ascensão social. 18. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2021. (Obra original de 1983).

Published

2025-06-13

How to Cite

Conceição dos Passos, M., Loureiro, J. dos R. ., & De Freitas, J. L. A. . (2025). Between Threads and Stories: Afro Hair in The construction Of Identities: O BLACK POWER NA CONSTRUÇÃO DE IDENTIDADES. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 11(1), 1–25. https://doi.org/10.61164/rmnm.v11i1.4146

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.