AUTOMEDICAÇÃO E MARKETING FARMACÊUTICO: A INFLUÊNCIA DA PUBLICIDADE NA VENDA DE MEDICAMENTOS SEM PRESCRIÇÃO

Authors

  • Jéssica Moreira Jorge Pires Faculdade ALFAUNIPAC de Almenara
  • Milene Pereira Alves Instituto Educacional AlfaUnipac, Brasil
  • Luan Ferreira Da Cunha Instituto Educacional AlfaUnipac, Brasil
  • Tarcyo Ribeiro Dos Reis Instituto Educacional AlfaUnipac, Brasil
  • Viviane Amaral Toledo Coelho Instituto Educacional AlfaUnipac, Brasil
  • Ednardo de Sousa Nascimento Instituto Educacional AlfaUnipac, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v10i1.4067

Keywords:

Automedicação; Marketing Farmacêutico; Publicidade de Medicamentos

Abstract

Abstract
This study analyzed the influence of pharmaceutical marketing on self-medication practices, focusing
on the advertising of over-the-counter drugs and its impact on public health. The objective was to
understand how marketing strategies encourage the indiscriminate consumption of pharmaceuticals,
leading to risks such as intoxication, chemical dependence, and drug resistance. The research was
based on a bibliographic review of scientific articles and recent academic studies, evaluating the
relationship between pharmaceutical advertising and its influence on the sale of medications without
medical prescription. The results indicated that persuasive advertising campaigns, broadcasted
through digital, television, and print media, emphasize the benefits of medications while downplaying
their risks, creating a false sense of security. Furthermore, the ease of access to over-the-counter
drugs reinforces the habit of self-medication, often without proper professional guidance. It is
concluded that the regulation of drug advertising should be improved to ensure more balanced and
transparent information, combined with strengthening the role of pharmacists as key agents in
promoting the rational use of medicines.
Keywords: Self-medication; Pharmaceutical Marketing; Drug Advertising.

References

ALVES, R. M.; ABREU, T. P. O perigo do marketing no incentivo à automedicação de analgésicos. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e

Educação. São Paulo, v.7.n.10. out. 2021. Disponível em:

<https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/2638/1035>. Acesso em: 10 nov. 2024.

ANVISA. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Propagandas de Medicamentos no Brasil, 2020. Disponível em: <https://www.gov.br/anvisa/pt- br/assuntos/fiscalizacao-e-monitoramento/propaganda/propaganda>. Acesso em: 05 set. 2024.

AZEVEDO, M. C.; SANTOS, R. P.; MENEZES, A. C. P. M. Influência da

Propaganda na Automedicação entre a população de Vitória da Conquista. Rev. Psic. V.17, N. 65, p. 383-396, Fevereiro/2023. Disponível em:

<https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3634/5749>. Acesso em: 10 fev.

D’ÁVILA, B. S. S.; ANDRADE, L. G. DE. A influência da publicidade na automedicação. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e

Educação. São Paulo, v.9.n.04. abr. 2023. ISSN - 2675 – 3375. Disponível em:

<https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/9746/3766>. Acesso em: 10 fev. 2025.

FEITOSA, E. A. R.; ABREU, C. R. C. Marketing e o uso irracional de medicamentos.

Revista JRG de Estudos Acadêmicos, Ano 5, Vol. V, n.10, jan.-jul., 2022.

FERREIRA, I. S.; CARVALHO, C. J. S. A influência da propaganda de medicamentos na prática da automedicação: um problema de saúde pública. Brazilian Journal of Development, 7(5), 47642-47652. ISSN: 2525-8761, 2021.

GALDINO, M. A. O. A influência do marketing digital no uso de medicamentos: uma revisão. Trabalho de conclusão de curso apresentado ao Curso de Bacharelado em Farmácia da Universidade Federal de Campina Grande, 2022.

Disponível em:

<http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/bitstream/riufcg/28500/1/MATEUS%20ATA NAEL%20OLIVEIRA%20GALDINO%20-

%20TCC%20BACHARELADO%20EM%20FARM%C3%81CIA%20CES%202022.p

df>. Acesso em: 10 nov. 2024.

JUNIOR, E. M. C.; ABREU, T. Atuação do profissional farmacêutico na automedicação. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e

Educação. São Paulo, v.7.n.9. set. 2021. ISSN - 2675 – 3375. Disponível em:

<https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/2151>. Acesso em: 10 fev. 2025.

JUNIOR, V. S. C.; OLIVEIRA, A. L. R. de; AMORIM, A. T. Automedicação

influenciada pela mídia no Brasil. Research, Society and Development, v. 11, n. 8, e11011830678, 2022.

MOURA, E. F. Automedicação: Os riscos que essa prática causa a saúde e a importância do farmacêutico na atenção farmacêutica. Trabalho de Conclusão de Curso apresentado ao curso de Farmácia, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2022. Disponível em:

<https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/48487/1/Automedicacao_Moura_20

pdf>. Acesso em: 10 nov. 2024.

OLIVEIRA, M. S. A interferência da propaganda na automedicação: uma revisão de literatura. Projeto de conclusão de curso apresentado na Faculdade Maria Milza, no curso de Bacharelado em Farmácia, 2020. Disponível em:

<http://131.0.244.66:8082/jspui/bitstream/123456789/2079/1/Farm%c3%a1cia%20-

%20MANUELE%20SANTOS%20OLIVEIRA.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2025.

QUEIROZ, S. L.; RIBEIRO, T. C. C.; ALVES, O. de F.; CAVALCANTI, D. da S.P. A

influência da mídia sobre a automedicação e o papel do farmacêutico para promover o uso racional de medicamento. Revista ICS, v. 8, n. 1 (2022). Disponível em: <https://revistas.unifan.edu.br/index.php/RevistaICS/article/view/982>. Acesso em: 15 fev. 2025.

SOUZA, R. B. DE; TERRA, C. F. Indústria farmacêutica e influenciadores digitais: uma proposta de boas práticas. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação - 46º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – PUCMinas – 2023. Disponível em:

<https://sistemas.intercom.org.br/pdf/link_aceite/nacional/11/0808202319250964d2 c0c51dddd.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2025.

Linartevichi, V. F., & Pereira, M. I. (2023). PERFIL CLÍNICO-EPIDEMIOLÓGICO DE CRIANÇAS E ADOLESCENTES ATENDIDOS POR SERVIÇO DE URGÊNCIA E EMERGÊNCIA EM UM MUNICÍPIO DO OESTE DO PARANÁ. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 12(1), 1–18. https://doi.org/10.61164/rmnm.v12i1.1713

Rodrigues, L. de A., Freitas, T. de O., Coelho, V. A. T., & Souza, C. G. de. (2023). MEDICAMENTOS GENÉRICOS NOS ÚLTIMOS 20 ANOS E A PERCEPÇÃO DOS CONSUMIDORES. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 1(1). Recuperado de https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/761

Teixeira, D. de A., Oliveira, H. B. de, Silva, M. H., Furtado, H. V. V., & Hott, R. de C. (2023). AVALIAÇÃO DO CONTROLE DE QUALIDADE DA DIPIRONA SÓDICA: DEREFERÊNCIA, SIMILAR, GENÉRICA E MANIPULADA, COMERCIALIZADAS NOMUNICIPIO DE TEÓFILO- OTONI, MG. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 2(1). Recuperado de https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/432

Wendel Patente Campos, Nayla Gonçalves Da Silva Araújo, Viviane Amaral Toledo Coelho, Ednardo de Souza Nascimento, & Anna Lethicia de Oliveira Machado. (2023). CLONAZEPAM E OS RISCOS DA AUTOMEDICAÇÃO. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 7(1). Recuperado de http://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/1453

Nascimento e Dias, A. K. M., Pereira, N. A., Santos, T. R. dos, Almeida, V. J. de, & Salomão, P. E. A. (2023). O USO INDISCRIMINADO DO MEDICAMENTO OZEMPIC VISANDO O EMAGRECIMENTO. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 5(1). Recuperado de https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/1307

Alves, M. F., Gomes, A. da S., Silva, C. J. da, & Silva, E. de O. (2023). ASSISTÊNCIA FARMACÊUTICA NA AUTOMEDICAÇÃO PEDIÁTRICA . Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 3(1). Recuperado de https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/1245

STACCIARINI, J. H. S. A publicidade de medicamentos no Brasil. Rev. Soc. Nat.

Uberlândia, MG. v.36. 2024. Disponível em:

<https://www.scielo.br/j/sn/a/BM6yF6Nmr9Cb9wrYGKM4P9G/?format=pdf&lang=pt

>. Acesso em: 15 fev. 2025.

Published

2025-05-30

How to Cite

Jorge Pires, J. M., Alves, M. P. ., Da Cunha, L. F. ., Dos Reis, T. R. ., Coelho, V. A. T. ., & Nascimento, E. de S. . (2025). AUTOMEDICAÇÃO E MARKETING FARMACÊUTICO: A INFLUÊNCIA DA PUBLICIDADE NA VENDA DE MEDICAMENTOS SEM PRESCRIÇÃO . Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 10(1), 1–11. https://doi.org/10.61164/rmnm.v10i1.4067

Most read articles by the same author(s)