FOOD AND NUTRITION ACTIONS EDUCATION ACTIONS IN SCHOOLS ASSISTED BY THE SCHOOL HEALTH PROGRAM (PSE) IN THE MUNICIPALITY OF MACEIÓ

Authors

  • ALESSANDRA SILVA DE OLIVEIRA universidade mario Pontes juca https://orcid.org/0009-0005-7303-0977
  • Maria Jullia Medeiros de Almeida centro universitario Mario pontes juca
  • Palloma Krishna Araujo Alves Costa centro universitario Mario pontes juca
  • Júlia Monteiro Marinho centro universitario Mario pontes juca
  • Jennefy da Silva Alves centro universitario Mario pontes juca

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v10i1.4027

Keywords:

School Health Services; Food and Nutrition Education; Child Nutrition.

Abstract

The Food and Nutrition Education (FNE) aims to promote the health and quality of life of students in the public education system by integrating actions from the health and education sectors. NFE is fundamental in this context, contributing to the development of healthy eating habits. Objectives: To identify the schools assisted by the PSE in the municipality of Maceió; To quantify the schools that carried out NFE actions in 2023; To evaluate the profile of these actions and the frequency of their implementation; and to verify the presence of a nutritionist in the planning and execution of the actions. Material and Methods: This is a descriptive ecological study using secondary data from the Primary Health Care Information System (SISAB). NFE actions carried out in 2023 in schools served by the PSE in Maceió were analyzed. Data collection also included technical visits to the Municipal Health Department to understand the planning and execution processes of the actions. Data analysis followed stages of tabulation, validation, and interpretation, according to established methodologies. Results and Discussion: Out of the 251 schools in the municipality of Maceió, 109 are assisted by the PSE. In 2023 30 schools carried out NFE actions, totaling 139 interventions that benefited 4,151 students. It was observed that only 30% of the schools with NFE activities have Primary Health Care (PHC) coverage, which may limit the integration between health and education. The presence of a nutritionist is designated for every 10 to 15 schools, acting as technical support. The NFE actions used playful materials and included training for the teaching staff, although there are challenges related to the feeding of SISAB by health teams. To strengthen NFE actions in the PSE in Maceió, it is essential to expand PHC coverage in schools, ensure the adequate presence of nutrition professionals, and improve the registration and monitoring processes of activities.

Author Biography

Palloma Krishna Araujo Alves Costa, centro universitario Mario pontes juca

Nutricionista (CRN6: 25315), graduada pela Universidade Federal de Alagoas (2017);Mestra em Nutrição Humana, pelo Programa de Pós Graduação em Nutrição (PPGNUT) da Universidade Federal de Alagoas (2018-2020);Especialista em terapia Nutricional Enteral e Parenteral (2021); Nutricionista Clínica em Hospital Regional da Zona da Mata - HRM; Docente em Centro Universitário Mario Pontes Jucá - UMJ; Pró Reitora de Extensão e Pesquisa do Centro Universitário Mario Pontes Jucá - UMJ. 

References

ÁVILA, G. S. Difusão do Prontuário Eletrônico do Cidadão da Estratégia e-SUS AB em equipes de Saúde da Família. 2020. 109 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Escola de Enfermagem, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/38620. Acesso em: 03 jan. 2023.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar do Programa Nacional de Alimentação Escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica. Diário Oficial da União. 17 jun. 2009.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 13.666, de 16 de maio de 2018. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para incluir o tema transversal da educação alimentar e nutricional no currículo escolar. Diário Oficial da União. 17 maio 2018.

KOPS, N. L.; ZYS, J.; RAMOS, M. Educação alimentar e nutricional da teoria à prática: um relato de experiência. Revista Ciência & Saúde, Porto Alegre, v. 6, n. 2, 2013. p. 135-140. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1983-652X.2013.2.13817. Acesso em: 28 dez. 2024.

MAGALHÃES, Q. V. B.; CAVALCANTE, J. L. P. Educação alimentar e nutricional como intervenção em hábitos alimentares saudáveis no ambiente escolar. SANARE, Sobral, v. 18, n. 1, 2019. p. 59-67. Disponível em: https://doi.org/10.36925/sanare.v18i1.1306. Acesso em: 30 dez. 2024.

MATTOS, P. F.; NEVES, A. Dos S. A importância da atuação do nutricionista na atenção básica à saúde. Revista Práxis, v. 1, n. 2, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.47385/praxis.v1.n2.869. Acesso em: 30 dez. 2024.

MAYA, Ana. Nutricionista como promotor da saúde no ambiente escolar. [S. l.]: [s. n.], 2021.

OLIVEIRA, F. P. S. L. de et al. Integração das ações do Programa Saúde na Escola entre profissionais da saúde e da educação: um estudo de caso em Belo Horizonte, Minas Gerais. Saúde em Debate, v. 46, n. spe3, p. 72–86, nov. 2022.

OLIVEIRA JUNIOR, J. G. de. Subutilização, limites e potencialidades do Sistema de Informação em Saúde para a Atenção Básica (SISAB). Asklepion: Informação em Saúde, Rio de Janeiro, RJ, v. 2, n. 2, p. 52–70, 2023. DOI: https://doi.org/10.21728/asklepion.2023v2n2.p52-70. Disponível em: https://asklepionrevista.info/asklepion/article/view/79. Acesso em: 10 dez. 2024.

OLIVEIRA, T. P. de; TEIXEIRA, F. P. A importância do nutricionista para a promoção da saúde na atenção básica: uma revisão integrativa. Recima21 – Revista Científica Multidisciplinar, v. 4, n. 2, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2765. Acesso em: 31 dez. 2024.

PEREIRA, Isabela et al. Práticas educacionais de nutricionistas: perspectivas educativas manifestadas no PSE. Rio de Janeiro, RJ: Saúde Debate, 2022.

SANTOS, Tiago et al. Programa saúde na escola: contribuição e limite na perspectiva dos professores, Aracaju-SE. UNIT, 2016.

SOUSA, A. N.; CIELO, A. C.; GOMES, I. C.; OLIVEIRA JUNIOR, J. G.; COSTA, M. L. S. Estratégia e-SUS AB: Transformação Digital na Atenção Básica do Brasil. In: NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR. TIC domicílios 2018: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos estabelecimentos de saúde brasileiros. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20201123084414/tic_saude_2019_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 27 dez. 2024.

Published

2025-05-30

How to Cite

SILVA DE OLIVEIRA, A., Medeiros de Almeida, M. J., Krishna Araujo Alves Costa, P., Monteiro Marinho , J., & da Silva Alves, J. (2025). FOOD AND NUTRITION ACTIONS EDUCATION ACTIONS IN SCHOOLS ASSISTED BY THE SCHOOL HEALTH PROGRAM (PSE) IN THE MUNICIPALITY OF MACEIÓ. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 10(1), 1–11. https://doi.org/10.61164/rmnm.v10i1.4027