SCIENCE COMMUNICATION AND THE ANIME DUNGEON MESHI: THE USE OF AUDIOVISUAL MEDIA IN SCIENCE EDUCATION

Authors

  • Lino Manoel do Nascimento Filho Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL
  • Jhonatan Ferreira Silva Universidade Estadual de Alagoas
  • José Valdemilson dos Santos Silva Universidade Estadual de Alagoas
  • Camila Chagas Correia Universidade Estadual de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v10i1.4021

Keywords:

Science Communication, Science Education, Anime.

Abstract

The objective of this study is to analyze the content present in the work Dungeon Meshi and discuss the references to scientific concepts and science observed in the animation, evaluating its pedagogical potential as a tool for science communication. A qualitative study was conducted on the animation, documenting the moments in which scientific terms were mentioned, either through a character's speech or visually. These data were extracted and organized into a table according to the content, to be discussed with the references. In total, 18 excerpts were taken from the episodes, containing plot events that addressed the following topics: Ecology (5), Scientific Methodology (3), Cellular Biology (3), Taxonomy (2), Zoology (2), and Biotechnology (1). Therefore, it is concluded that the analyzed work presents a range of scientific concepts in its plot, which can be connected to the curriculum taught in the classroom and, as such, serve as a teaching resource. However, it is important to consider that, even though it is potentially a revolutionary technology for education, the technology itself should not overshadow the specific content.

References

ANA, W. P. S.; LEMOS, G. C. Metodologia científica: a pesquisa qualitativa nas visões de Lüdke e André. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 4, n. 12, p. 531-541, 2018.

BUENO, A. J. A.; SILVA, S. L. R. O cinema como linguagem no ensino de ciências. Actio, v. 3, n. 2, p. 154-172, 2018. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio.

CYSNEIROS, P. G. Interação, tecnologias e educação. Recife: UFPE, 2010. Disponível em: http://www.nre.seed.gov.br/ibaiti/arquivos/File/Cysneiros.pdf.

DIAS, C. P.; CHAGAS, I. Multimédia como recurso didático no ensino da biologia. Interacções, n. 39, p. 393-404, 2015.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HIDI, S. K.; RENNIGER, A. The four-phase model of interest development. Educational Psychologist, v. 41, n. 2, p. 111-127, 2006.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MORÁN, J. M. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, n. 2, p. 27-35, 1995. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i2p27-35.

ONTELL, V. Science fiction: popular culture as reading and learning motivation. San Antonio, TX: San Diego Mesa College, 1997. p. 1-21.

PINHEIRO, P. Dungeon Meshi une monstros e comida em anime imperdível. Jovem Nerd, 2024. Disponível em: https://jovemnerd.com.br/noticias/animes-e-mangas/dungeon-meshi-anime-1a-temporada-critica.

REIS, P. Desafios à educação em Ciências em tempos conturbados. Ciência & Educação (Bauru), v. 27, p. 1-9, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320210000.

RICKLEFS, R.; RELYEA, R. A economia da natureza. 5. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016.

RIBEIRO, R. A.; KAWAMURA, M. R. D. Divulgação científica e ensino de Física: intenções, funções e vertentes. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 10., 2006, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, 2006. p. 1-11. Disponível em: http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/epef/x/programa/resumo.asp?insId=77&traId=1.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2012.

RODRIGUES, A. S.; FRANCISCO JÚNIOR, W. E. Relações entre o anime Pokemon e a construção da alfabetização científica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 13., 2021, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande, PB: ABRAPEC, 2021. p. 1-8. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/76014.

SOUSA, L. A.; OLIVEIRA, P. F. de; SALES, G. P. Análise do anime Dr. Stone como recurso didático no ensino de Química. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2021, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande, PB: Realize, 2021.

TANCREDI, R. M. S. P. Globalização, qualidade de ensino e formação docente. Ciência & Educação (Bauru), v. 5, p. 71-79, 1998.

TORRES, C. I. O. et al. Uso do anime Hataraku Saibou (Cells at Work!) numa proposta metodológica para o ensino de biologia. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, v. 5, n. 1, p. 65-79, 2021.

VICTOR, C.; CALDAS, G.; BORTOLIERO, S. Jornalismo científico e desenvolvimento sustentável. São Paulo: All Print, 2009. p. 157-178.

Published

2025-05-30

How to Cite

Manoel do Nascimento Filho, L., Ferreira Silva, J., Valdemilson dos Santos Silva, J., & Chagas Correia, C. (2025). SCIENCE COMMUNICATION AND THE ANIME DUNGEON MESHI: THE USE OF AUDIOVISUAL MEDIA IN SCIENCE EDUCATION. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 10(1), 1–13. https://doi.org/10.61164/rmnm.v10i1.4021