THE RELATIONSHIP BETWEEN FAMILY AND SCHOOL: INTERFERENCE IN CHILDREN'S ACADEMIC PERFORMANCE
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v8i1.3899Keywords:
Escola; Família; Interferência; Desempenho.Abstract
This article focuses on the relationship between family and school in the interference in the academic development of children, since it is observed that the roles involving education are being reversed. Families tend to excessively give up the right to educate and transmit values to their children, often leaving the responsibility to the school, which does not hold this right completely, and some behaviors are the family's obligation. Based on these precepts, this research aims to analyze how the relationship between family and school interferes in the academic performance of children. The methodology adopted is a qualitative bibliographic review and focuses on studies that discuss the theme of this research. In the results, it was possible to conclude that the relationship between family and school can significantly interfere in the academic development of children, and there are ways in which this relationship can impact, such as emotional support, effective communication, expectations and values, support for learning, development of skills and improvement of performance.
References
AQUINO, Julio. A desordem na relação professor-aluno. In: AQUINO, Júlio (Org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas escola: 2. ed. São Paulo: Summus, 1996b. p. 39-55.
ARIÉS, Philipe. A família. In: História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978. Cap. 3.
ASSIS, Nízia de. Revendo o meu fazer sob uma perspectiva teórico-prática. In: GRINSPUN, Mírian P. S. Zippin (Org.). A prática dos orientadores educacionais. São Paulo: Cortez, 1994. p. 125-141
BRASIL. Lei nº 8069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em:. Acesso em: 15 out. 2008
COLLETT, B. R., GIMPEL G. A., GREENSON, J. N., & GUNDERSON, T. L. (2002). Assessment of discipline styles among parents of preschool through school-age children. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23(3), 163-170.
DE, Y.; TAILLE, L. Moral e Ética: Uma Leitura Psicológica Moral e Etica: A Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ptp/a/q3bqSwJ3MYGgzm8LcckVW6K/?format=pdf&lang=>.
DUARTE, Sandra M. N. Moura. O emprego das mulheres e as estruturas de apoio às crianças. In: CONGRESSO PORTUGUÊS DE SOCIOLOGIA, 4., 2000, Lisboa. Actas... Lisboa: Associação Portuguesa de Sociologia, 2000. Disponível em:. Acesso em: 14 out. 2008
Lahire, B. (2004). Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática.
LIPPITZ, W., & LEVERING, B. (2002). And now you are getting a teacher with such a long name. Science, 18(2), 205-213.
MALAVAZI, Maria Márcia Sigrist. Os pais e a vida escolar dos filhos. 2000. 320 p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2000
PATTO, M.H.S. (1997). A família pobre e a escola pública: anotações sobre um desencontro. Introdução à Psicologia Escolar (3ª ed.): (pp. 281-296). São Paulo: Casa do Psicólogo.
RATHVON, Natalie.Crianças Desmotivadas. Nova York: Simon and Schuster, 1996. 239 p.
VENOSA, Sílvio de Salvo. Direito civil: direito da família. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2005. v. 6
Madureira, N. G. de B., & Candiani, G. (2025). CONECTANDO A ESCOLA BÁSICA AOS TEMAS SOCIOAMBIENTAIS VIA EDUCAÇÃO CIENTÍFICA. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 7(1), 1–17. https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3825
Araújo, L. F. de, Silva, A. B. da, Purificação, M. M., Filho, E. D. da S., Silva, R. A. da, & Guerra, A. de L. e R. (2025). IMPORTÂNCIA DA ENERGIA MAREMOTRIZ NA PRODUÇÃO DE ELETRICIDADE: VANTAGENS E DESVANTAGENS. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 5(1), 1–19. https://doi.org/10.61164/rmnm.v5i1.3664
ZAGO, N. (2000). Processos de escolarização nos meios populares: as contradições da obrigatoriedade escolar. In M.A. Nogueira, & G. Romanelli (Orgs.). Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares (pp. 17-43). Petrópolis: vozes
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.