O THE ROLE OF AFFECTIVITY IN THE LEARNING PROCESS OF STUDENTS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3826Keywords:
Keywords: Affection; Learning; Development.Abstract
This article is the result of a final work for a degree in Pedagogy, with the objective of analyzing the role of affection in the context of teaching and learning nowadays, based on the reports of teachers and the experiences of students in the 3rd year of Elementary School in a school in the municipal education network of Linhares-ES. The relationship between teacher and student is fundamental to promote meaningful learning, in which affection acts as an important ally, considering that the entire teaching and learning process must be permeated by affection, enhancing the engagement and development of students. From this perspective, we adopted as a methodological basis the qualitative research of a descriptive nature where the data were found through interviews with two classroom teachers from the same school. Soon after, a focus group was held with five students from the classes of the interviewed teachers. A field research was carried out in a school in the municipal education network of Linhares-ES. The results obtained showed that affection plays a crucial role in learning, as it strengthens the bond between teacher and student, creating an environment conducive to academic and emotional development. In addition, it was possible to observe that challenges such as lack of family support and emotional difficulties can impact school performance, reinforcing the need for a more empathetic and individualized approach to the educational process.
References
ALMEIDA, Ana Rita Silva. A emoção na sala de aula. Campinas: Papirus, 1999.
BOSCARATO, Rosinéia Arneiro. A importância da afetividade no ensino aprendizagem. Monografia. Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Medianeira, 2014. Disponível em: <https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/20883/2/MD_EDUMTE_2014_2_76.pdf>. Acesso em: 02 dez. 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf>. Acesso em: 03 dez. 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf>. Acesso em: 02 dez. 2024.
BRASIL. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Manual de Implementação Escolar: Estratégia de Desenvolvimento Socioemocional. Brasília: MEC, 2022. Disponível em: <https://www.gov.br/mec/pt-br/brasil-na-escola/manual_de_implementacao_socioemocional.pdf>. Acesso em: 02 dez. 2024.
BRASIL. Resolução Nº 7, de 14 de dezembro de 2010. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb007_10.pdf>. Acesso em: 03 dez. 2024.
CANTANHÊDE, Flor de Liz Marques. A contribuição da afetividade no ensino fundamental. Anais III CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2016. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/19712>. Acesso em: 02 dez. 2024.
COLPO, Jorgeana Andréia. A influência da afetividade no fracasso escolar. Trabalho de Conclusão de Curso de Pedagogia. Departamento de Ciências Humanas da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. Erechim, 2008. Disponível em: <https://www.uricer.edu.br/cursos/arq_trabalhos_usuario/915.pdf>. Acesso em 26 mar. 2025.
DÉR, Leila Christina Simões. A constituição da pessoa: a dimensão afetiva. In: MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. (Orgs.). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2004.
FERNANDÉZ, Alicia. A inteligência aprisionada: abordagem psicopedagógica clínica da criança e sua família. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
GALVÃO, Izabel. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
GAZZOTTI, Daniele. Afetividade, emoção e vínculo nas relações escolares - Uma perspectiva histórico cultural. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano. Instituto de Psicologia. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2019. Disponível em: <https://www.researchgate.net/profile/Daniele-Gazzotti/publication/373718515_AFETIVIDADE_EMOCAO_E_VINCULO_NAS_RELACOES_ESCOLARES_UMA_PERSPECTIVA_HISTORICO-CULTURAL/links/64f985318ea93c20d224251e/AFETIVIDADE-EMOCAO-E-VINCULO-NAS-RELACOES-ESCOLARES-UMA-PERSPECTIVA-HISTORICO-CULTURAL.pdf>. Acesso em: 02 dez. 2024.
HASHIMOTO, Paula Satie. A importância da afetividade no contexto escolar. Ensina Brasil, 3 dez. 2021. Disponível em: <https://www.ensinabrasil.org.br/post/a-import%C3%A2ncia-da-afetividade-no-contexto-escolar>. Acesso em: 26 mar. 2025.
MARTINS, João Carlos. Vygotsky e o papel das interações sociais na sala de aula: reconhecer e desvendar o mundo. São Paulo: FDE, 1997.
MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Editora Melhoramentos, 2025. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=afetividade>. Acesso em: 7 mar. 2025.
OLIVEIRA, Bianca Alves de. A importância da afetividade no processo de ensino e aprendizagem. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Pedagogia. Escola de Formação de Professores e Humanidades. Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Goiânia, 2021. Disponível em: <https://repositorio.pucgoias.edu.br/jspui/bitstream/123456789/3392/1/BIANCA%20ALVES%20DE%20OLIVEIRA.pdf>. Acesso em: 02 dez. 2024.
PASSOS. Lázara Anaciberte da Silva; CANTERO, Alba Maria Mensonza. A importância da afetividade no processo de ensino-aprendizagem: uma análise integrada das teorias de Henri Wallon e Lev Vygotsky. Humanidades & Tecnologia (FINOM). vol. 34, abr./jun 2022. Disponível em: <https://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/viewFile/5558/3188>. Acesso em: 7 mar. 2025.
REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 13. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
ROSA, Ana Paula Marques da; GOI, Mara Elisângela Jappe. Teoria socioconstrutivista de Lev Vygotsky: aprendizagem por meio das relações e interações sociais. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 24, nº 10, 26 mar. 2024. Disponível em: <https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/24/10/teoria-socioconstrutivista-de-lev-vygotsky-aprendizagem-por-meio-das-relacoes-e-interacoes-sociais#:~:text=A%20teoria%20da%20aprendizagem%20de,as%20quais%20ele%20se%20relaciona>. Acesso em: 16 nov. 2024.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1985.
SANTOS, Anderson Oramisio; JUNQUEIRA, Adriana Mariano Rodrigues; SILVA, Graciela Nunes da. A afetividade no processo de ensino e aprendizagem: diálogos em Wallon e Vygotsky. Perspectivas em Psicologia. Uberlândia, vol. 20, n. 1, pp. 86 - 101, jan./jun. 2016.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Psicologia Pedagógica. 3. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
WADSWORTH, Barry. Inteligência e afetividade da criança na teoria de Piaget. 5.ed. São Paulo. Pioneira Thomson Learning, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.