PROFESSIONAL EDUCATION IN BRAZIL: HISTORICAL OVERVIEW, TRANSFORMATIONS, AND THE ROLE OF FEDERAL INSTITUTES OF TECHNOLOGICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3786Keywords:
Professional education, Federal Institutes, Educational policies, History of education, Technical trainingAbstract
This article conducts a literature review on the historical trajectory of professional education in Brazil, with an emphasis on the role of the Federal Institutes of Education, Science, and Technology (IFs). The central objective is to analyze the historical panorama and transformations of vocational education in Brazil, highlighting the evolution of professional education and the role of the Federal Institutes of Education, Science, and Technology in consolidating this educational modality. The methodology is based on a literature review, encompassing legislation, academic studies, and historical documents.The results show that Brazilian professional education has been marked by decisive moments, such as the creation of SENAI and SENAC (1940s), the technicist reform during the military regime (Law No. 5.692/71), and the redemocratization, which culminated in the integration of technical education with basic education through the LDB of 1996. Law No. 11.892/08, which established the IFs, represented a milestone by integrating technical training, undergraduate, and graduate education into a free and widespread model. However, challenges remain, such as the need for curriculum updates to meet the demands of the Fourth Industrial Revolution and the reduction of regional inequalities in access.It is concluded that IFs are fundamental for the democratization of professional education, but they require sustainable public policies that ensure funding, articulation with local productive arrangements, and a balance between humanistic and technicist education. The study reinforces the relevance of future research on the impact of IFs on regional socioeconomic development.
References
ARAUJO, B. M. O ensino agrícola e a educação: A formação do trabalhador rural. 2013. In: Simpósio Nacional de História. 27. Natal, RN. 2013.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 1, de 5 de janeiro de 2021. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Diário Oficial da União, Brasília, ed. 3, seção 1, p. 19, 06 jan. 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-5-de-janeiro-de-2021- 297767578. Acesso em: 15 jan. 2025.
BRASIL. Decreto nº 7.566, de 23 de setembro de 1909. Cria nas capitais dos Estados da Republica Escolas de Aprendizes Artífices para o ensino profissional primário e gratuito. Diário Oficial, Brasília, p. 6975, 26 set. 1909. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909- 525411-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 15 jun. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases (LDB) da Educação Nacional. Brasília: Ministério da Educação, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 12 ago. 2024.
CANALI, H. H. B. A trajetória da educação profissional no Brasil e os desafios da construção de um ensino médio integrado à educação profissional. In: SIMPÓSIO SOBRE TRABALHO E EDUCAÇÃO, 5., 2009, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2009.
CARLOS, N. L. S. D.; MENESES, R. M. D.; NETA, O. M. D. M. A Lei nº 5.692 de 1971 e a Lei de Diretrizes e Bases da Educação nº 9.394 de 1996: aproximações e distanciamentos na organização do ensino na educação básica. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. e6679109181-e6679109181, 2020.
CARLOS, N. L.; CAVALCANTE, I.; NETA, O. A educação no período da ditadura militar: o ensino técnico profissionalizante e suas contradições (1964-1985). Revista Trabalho Necessário, v. 16, n. 30, p. 83-108, 2018.
COELHO, F. S.; DELGADO, D. M. A. Educação técnico profissionalizante no brasil, entre o fordismo/taylorismo e o pós-fordismo: evolução, características e desafios. In: Encontro Nacional de Administração (EnANPAD), 2000, Florianópolis. Anais do XXIV EnANPAD, p. 1-15. 2000.
COPATTI, C.; ANDREIS, A. M. Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?. Geopauta, v. 4, n. 1, p. 69-91, 2020.
COSTA, E. V. Da Monarquia a República – momentos decisivos. 9º Ed. São Paulo: Unesp, 2010.
CRISCOLO, C. F. D. A visão dos professores do IFMG Campus Bambuí sobre a mudança no técnico subsequente em agropecuária partir da LEI Nº 11.788/2008. 2022. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
CUNHA, L. A. O ensino de ofícios artesanais e manufatureiros no Brasil escravocrata. São Paulo: Brasília: Flacso, 2000.
ESCOTT, C. M.; MORAES, M. A. C. História da educação profissional no brasil: as políticas públicas e o Novo cenário de formação de professores nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. In: IX Seminário nacional de estudos e pesquisas “História, sociedade e educação no Brasil, 2012, João Pessoa. Anais eletrônicos. p. 1492-1508, 2012.
ESCOTT, C. M.; MORAES, M. A. C. História da educação profissional no brasil: as políticas públicas e o Novo cenário de formação de professores nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. In: IX Seminário nacional de estudos e pesquisas “História, sociedade e educação no Brasil, 2012, João Pessoa. Anais eletrônicos. p. 1492-1508, 2012.
FEITOSA, T. S. As “Reformas” do ensino profissionalizante de 1996 a 2006 na Escola Agrotécnica Federal de Crato Ceará: Acomodação à legislação ou consciência da prática? 2010. 103f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) - Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica - RJ, 2010.
FEITOSA, T. S. As “Reformas” do ensino profissionalizante de 1996 a 2006 na Escola Agrotécnica Federal de Crato Ceará: Acomodação à legislação ou consciência da prática? 2010. 103f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) - Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica - RJ, 2010.
FRIGOTTO, G. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema. Revista do Centro de Educação e Letras da Unioeste, Foz de Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 41-62, 2008.
LOPES, M. W. V. Educação Profissional entre os anos 30 e 90: uma história de subordinação aos processos produtivos no contexto brasileiro. Research, Society and Development, v. 8, n. 10, p. 6, 2019.
MANACORDA, M. A. O princípio educativo em Gramsci. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1990.
MANFREDI, S. M. Educação profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
MÜLLER, M. T. O SENAI e a educação profissionalizante no Brasil. Revista HISTEDBR On-line, v. 10, n. 40, p. 189-211, 2010.
OTRANTO, C. R. Criação e implantação dos institutos federais de educação, ciência e tecnologia–IFETS. Revista Retta, v. 1, n. 1, p. 89-110, 2010.
PACHECO, E. Desvendando os Institutos Federais: identidade e objetivos. Educação Profissional e Tecnológica em revista, v. 4, n. 1, p. 4-22, 2020.
RIBEIRO, R. T. A criação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia e o contexto do IFBA. 2018. 173 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2018.
RODRIGUES, M. R. S. L.; FREITAS, M. C. S. Formar-se para ensinar: experiência de um Instituto Federal. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 2, n. 11, p. 51-70, 2016.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
SILVA, L. M.; CIASCA, M. História da Educação Profissional no Brasil: do período colonial ao governo Michel Temer (1500-2018). Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, v. 5, n. 1, p. 73-101, 2021.
SOARES, A. M. D.; TAVARES, M. G. Formação Profissional em Ciências Agrárias: as transformações no ensino técnico e seus impactos no ensino superior. Revista Educação Agrícola Superior, Brasília, v. 17, n. 1, p. 18-29, 1999.
SOUZA NETO, S. et al. A formação do profissional de Educação Física no Brasil: uma história sob a perspectiva da legislação federal no século XX. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 25, n. 2, 2004.
VIAMONTE, P. F. V. S. Ensino profissionalizante e ensino médio: novas análises a partir da LDB 9394/96. Educação em Perspectiva, v. 2, n. 1, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.