THE IMPORTANCE OF RESCUING TRADITIONAL AND CULTURAL DANCES AT SCHOOL

A FOCUS ON AFRO-BRAZILIAN CULTURE

Authors

  • Glenda Bárbara Duque da Silva Instituto Federal de Minas Gerais - campus Bambuí
  • Júlio Cesar dos Santos Instituto Federal de Minas Gerais
  • Karen Cristine Rodrigues Alves Instituto Federal de Minas Gerais
  • Marcela de Melo Fernandes Instituto Federal de Minas Gerais
  • Regiane Maria Soares Ramos Instituto Federal de Minas Gerais - campus Bambuí

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3785

Keywords:

Afro-Brazilian Culture; Traditional Dances; Education; Cultural Diversity.

Abstract

This article analyzes the importance of reviving traditional and cultural dances in the school context, with an emphasis on Afro-Brazilian culture. The proposal aims to understand how traditional dances contribute to the appreciation and preservation of cultural manifestations, promoting diversity and respect for the different cultural origins present in Brazil. The research is based on a bibliographic, exploratory and documentary study, addressing legislation that highlights the relevance of teaching Afro-Brazilian culture in schools. The results show that dance is an effective pedagogical tool to promote citizenship, strengthen identities and preserve cultural traditions. It was observed that the inclusion of Afro-Brazilian dances in schools contributes to the appreciation of culture, combating prejudice and building a more inclusive society. The studies point to the need to expand the use of cultural dances in schools, respecting cultural diversity and valuing Afro-Brazilian culture.

Author Biographies

Glenda Bárbara Duque da Silva , Instituto Federal de Minas Gerais - campus Bambuí

Graduanda em Educação F´ísica - Instituto Federal de Minas Gerais Campus Bambuí

Júlio Cesar dos Santos, Instituto Federal de Minas Gerais

Mestre em Educação. Professor EBTT Instituto Federal de Minas Gerais - campus Bambui

Karen Cristine Rodrigues Alves, Instituto Federal de Minas Gerais

Mestre em Ciências do Movimento. Professor EBTT no Instituto Federal de Minas Gerais - campus Bambuí

Regiane Maria Soares Ramos , Instituto Federal de Minas Gerais - campus Bambuí

Mestre em Educação F´ísica - Professora Ebtt - Instituto Federal de Minas Gerais  campus Bambuí

References

ALMEIDA, R. Dança na escola: inclusão e identidade cultural. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 20, n. 3, p. 45-60, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbefe. Acesso em: 29 fev. 2025.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira". Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 30 mar. 2025.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir no currículo oficial das redes de ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena". Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 30 mar. 2025.

CARDOSO, A. A dança cultural no currículo escolar. Revista de Educação Cultural, v. 15, n. 2, p. 22-35, 2021. Disponível em: https://www.revistaeducacaoecultura.unb.br. Acesso em: 20 mar. 2025.

COSTA, E. Práticas pedagógicas e dança cultural. Revista de Cultura e Educação, v. 12, n. 1, p. 10-20, 2014. Disponível em: https://www.refc.com.br. Acesso em: 29 mar. 2025

DARIDO, S. C. Educação Física na escola: questões e reflexões. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 17, n. 4, p. 89-102, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2002.

GONÇALVES, C. M. A importância da dança na educação escolar: uma abordagem cultural. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 24, n. 3, p. 317-332, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbefe. Acesso em: 29 mar. 2025.

LIMA, V. Dança e diversidade cultural na escola. Revista Brasileira de Cultura e Educação, Recife, v. 11, n. 2, p. 97-111, 2013. Disponível em: https://www.rbce.ufpe.br. Acesso em: 29 mar. 2025.

MENDES, T. Cultura e dança na educação básica. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 39, n. 4, p. 843-859, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es. Acesso em: 29 mar. 2025.

SANTOS, M. Educação e cultura: a dança afro-brasileira. Revista Científica de Educação e Cultura, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 45-58, 2017. Disponível em: https://www.revistacientifica.com.br. Acesso em: 29 mar. 2025.

SILVA, A. A dança na escola: um caminho para a cidadania. Revista de Educação, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 89-102, 2018. Disponível em: https://www.revistaeducacao.com.br. Acesso em: 29 mar. 2025.

SALOMÃO, P. E. A. .; LEONARDE, G. S. S. . METODOLOGIA HÍBRIDA DE APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS E EQUIPES (HPBE – HYBRID PROBLEM AND TEAM-BASED LEARNING). Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 1–10, 2024. DOI: 10.61164/rmnm.v6i1.3534

OLIVEIRA, J. A dança e a valorização cultural. Revista Brasileira de Artes e Educação, Salvador, v. 22, n. 4, p. 134-148, 2016. Disponível em: https://www.rbae.ufba.br. Acesso em: 29 mar. 2025.

ROCHA, P. A cultura afro-brasileira e a dança escolar. Revista de Estudos Culturais, Brasília, v. 15, n. 3, p. 78-92, 2020. Disponível em: https://www.revistaestudosculturais.unb.br. Acesso em: 29 mar. 2025.

Published

2025-04-15

How to Cite

Bárbara Duque da Silva , G., Cesar dos Santos, J., Cristine Rodrigues Alves, K., de Melo Fernandes, M., & Maria Soares Ramos , R. (2025). THE IMPORTANCE OF RESCUING TRADITIONAL AND CULTURAL DANCES AT SCHOOL: A FOCUS ON AFRO-BRAZILIAN CULTURE. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3785