IMPACTS OF ANATOMICAL REVIEW ON A CORPSE FROM THE PERSPECTIVE OF MEDICAL STUDENTS:

AN EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Maria Eugênia Hott Corrêa Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus do Mucuri
  • Eduarda Silva Rodrigues Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus do Mucuri
  • Rayssa Kelen Pinheiro Prates Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus do Mucuri
  • Ernani Aloysio Amaral Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus do Mucuri

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v12i5.3385

Keywords:

Human Anatomy, Corpse, Morphofunctional Sciences, Practical Learning

Abstract

This experience report discusses a short course entitled Anatomical Review in the Cadaver. The activity was carried out during the X Academic Week of Medicine at the Faculty of Medicine of Mucuri, at the Federal University of Vales Jequitinhonha and Mucuri in Teófilo Otoni-MG, under the organization of the League of Applied Morphofunctional Sciences. This mini-course aimed to provide participants with a practical review of clinically relevant anatomical structures through direct contact with cadavers, in addition to addressing ethical and technical aspects of the use of human bodies for study purposes. The objective of the report is to record and describe the impact of the experience on learning human anatomy from the perspective of the students who participated in the short course. Through the application of perception forms, the impressions of the students taking the course and the running team about the mini-course were collected. The analysis of the perception questionnaires highlighted the significant contribution of the mini-course to the evolution and consolidation of anatomical learning and to the ethical awareness of future medical professionals. Furthermore, the mini-course strengthened the understanding of the macroscopic morphology of the human body, it also allowed visualization of the anatomical relationships between body structures and the observation of anatomical variations in situ.

Author Biographies

Maria Eugênia Hott Corrêa, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus do Mucuri

Discente do curso de Medicina 

Eduarda Silva Rodrigues, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus do Mucuri

Discente do curso de Medicina 

Rayssa Kelen Pinheiro Prates, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus do Mucuri

Discente do cuso de Medicina 

 

Ernani Aloysio Amaral, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus do Mucuri

Doutor em Biologia Celular

References

ARAÚJO JÚNIOR, J. S. de et al. O ensino de anatomia humana no contexto da educação médica: uma retrospectiva histórica. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e958975173, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.5173. Acesso em: 30 de outubro de 2024. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.5173

BARRETO, J. E. F. O papel dos modelos impressos tridimensionais de peritônio e o ensino multimodal na educação médica. 2021. 87 f. Tese (Doutorado em Ciências Morfofuncionais) - Faculdade de Medicina, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64179 . Acesso em: 25 de setembro. 2024.

BRASIL. Lei Federal no 8.501 de 30 de novembro de 1992 - Dispõe sobre a utilização de cadáver não reclamado, para fins de estudo ou pesquisas científicas e dá outras providências. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil]. Brasília, DF, p. 016519, 01 de dez. 1992. Col. 1. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1992/lei-8501-30-novembro-1992-363726-publicacaooriginal-1-pl.html Acesso em: 23 de outubro de 2024

COSTA, G. B. F. da; COSTA, G. B. F. da; LINS, C. C. dos S. A. O cadáver no ensino da anatomia humana: uma visão metodológica e bioética. Revista Brasileira de Educacao Médica, v. 36, n. 3, p. 369–373, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000500011 Acesso em: 30 de outubro de 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000500011

MOORE, K. L.; DALLEY, A. F. Anatomia Orientada para Clínica. 5a ed. Rio de Janeiro: Guanabara. Koogan. Rio de. Janeiro: 2007.

SOUZA, J. P. N. de. Tendências investigativas contemporâneas no ensino-aprendizagem de anatomia humana no Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 48, n. 2, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v48.2-2023-0264. Acesso em: 23/10/2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v48.2-2023-0264

Published

2024-12-19

How to Cite

Hott Corrêa, M. E., Silva Rodrigues, E. ., Pinheiro Prates, R. K. . ., & Aloysio Amaral, E. . (2024). IMPACTS OF ANATOMICAL REVIEW ON A CORPSE FROM THE PERSPECTIVE OF MEDICAL STUDENTS: : AN EXPERIENCE REPORT. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 12(5), 1–13. https://doi.org/10.61164/rmnm.v12i5.3385