ACTIVE SEARCH AT SCHOOL: STRATEGIES AND CHALLENGES IN STATE SCHOOLS OF ESPÍRITO SANTO

Authors

  • Márcia Garcia deFreitas FACELI
  • Dr. Alex FACELI

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v12i3.3297

Keywords:

Active school search. School dropout. Espírito Santo.

Abstract

Abstract

Active school search is a crucial strategy to combat exclusion and dropout, ensuring that students remain in school and receive quality education. In Espírito Santo, this practice faces historical and structural challenges but shows promising results when there is community involvement and intersectoral support, especially

in adverse socioeconomic contexts. In view of the above, the study aims to analyze active school search practices in state schools in Espírito Santo and their impact on reducing school dropout. The methodology of this study is bibliographic in nature. To this end, the initial process involved the selection of academic and documentary sources that addressed the topic. The research was based on a survey of diverse materials, including scientific articles, institutional reports, publications in specialized journals and manuals for guiding educational practices. Thus, it is understood that the study reinforces that active school search is more than a monitoring tool; it is a comprehensive approach that promotes inclusion and ensures the right to education in an equitable and effective manner. Strengthening these practices, combined with consistent public policies and community engagement, is essential to consolidate a fairer educational system that is prepared to face future challenges.

Author Biography

Dr. Alex, FACELI

Alex Roberto Machado Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo, Mestre em Psicologia pela mesma instituição (2008) e graduado em Psicologia pela Universidade Vale do Rio Doce (2005). Dedica-se, atualmente, à docência, pesquisa e extensão, atuando principalmente nos seguintes temas: Psicologia; Análise Funcional do Comportamento Criativo Musical, Comportamento Verbal, Transtornos Psicológicos.

References

AZEVEDO, Joaquim. Organização da escola e promoção do sucesso escolar. 2016.

BAE. Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo. Documento Orientador: Políticas de Apoio à Permanência e Busca Ativa Escolar. Vitória, janeiro de 2024.

BARBOSA, Mardem Ribeiro Rocha et al. Produção de um manual orientativo à nova política de acompanhamento de egressos no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. 2023.

DEWEY, John. Experiência e educação. Editora vozes, 2023.

ES360. Espírito Santo avança e tem um dos melhores ensinos públicos do país. ES360, 2024. Disponível em: https://es360.com.br/tv-capixaba/espirito-santo-avanca-e-tem-um-dos-melhores-ensinos-publicos-do-pais. Acesso em: 09 nov. 2024.

FERREIRA, Eliza Bartolozzi; CYPRIANO, Alessandra Martins Constantino. O Novo Ensino Médio no Espírito Santo: os desafios de diretores/as escolares. Retratos da Escola, v. 16, n. 35, p. 443-461, 2022.

G1. Governos apostam em bolsas merenda até busca ativa de alunos para evitar evasão escolar. O Globo, 2023. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/educacao/governos-apostam-em-bolsas-merenda-ate-busca-ativa-de-alunos-para-evitar-evasao-escolar-1-25135006. Acesso em: 09 nov. 2024.

MONTEIRO, Mirella de Carvalho Bauzys. Direito à permanência escolar: contribuição para políticas públicas. 2021. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

MONTEIRO, Mirella de Carvalho Bauzys. Direito à permanência escolar: contribuição para políticas públicas. 2021. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

NASCIMENTO, Eduardo do. A formação docente e o impacto da busca ativa na permanência e êxito da educação profissional e tecnológica. 2019.

NOLASCO, Isabela. A atuação do UNICEF na educação pública brasileira. 2017.

NOVAIS, Edcleide da Silva Pereira; MENDONÇA, Daelcio Ferreira Campos. Fora da escola não pode! busca ativa escolar na pandemia. Revista latino-americana de estudos científicos, p. 190-200, 2021.

ROSSI, Mayara et al. Os desafios da gestão escolar em escolas públicas. Revista foco, v. 17, n. 7, p. e5606-e5606, 2024.

SILVA, Juliana Dias da. Constituição de conselhos escolares na rede estadual do Espírito Santo: desafios enfrentados para efetivação de suas atribuições. 2023.

SILVA, Luciene Rocha et al. O ensino remoto no contexto da pandemia: desafios, possibilidades e permanência do aluno na escola. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, p. 159-175, 2021.

ZANDOMINGUE, Micheli Cavalini. PRÁTICAS E DESAFIOS NA ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA:: RELATOS DE PROFESSORES DA REGIÃO SUL DO ESPÍRITO SANTO. Revista Eletrônica Debate em Educação Científica e Tecnológica, v. 12, n. 1, 2022.

Published

2024-11-29

How to Cite

Garcia deFreitas, M., & Machado, A. R. (2024). ACTIVE SEARCH AT SCHOOL: STRATEGIES AND CHALLENGES IN STATE SCHOOLS OF ESPÍRITO SANTO. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 12(3), 1–18. https://doi.org/10.61164/rmnm.v12i3.3297

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.