A INCLUSÃO DE JOGOS DIGITAIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA COMO POLÍTICA PÚBLICA
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v12i2.3013Keywords:
Digital games. Education. Public policy.Abstract
ABSTRACT
Games were fundamental to human development, being improved since ancient times, going through a period of prohibition called the Middle Ages to the so-called renaissance. Currently, from a pedagogical perspective, there are reports that it is possible to optimize learning through digital games. The methodology used in this research has a qualitative approach, using bibliographical research as a technical procedure. The database used was the Capes and Scielo Platform to survey academic productions, including articles and digital documents. It presents as a result the relevance of public policies for the inclusion of digital games as a tool in the transformation of basic education. Finally, it is suggested to extend research in the field of digital games and propose a comparative study in order to serve as a scope for the State in guiding modern and effective educational policies.
References
AVELAR, Michely Gomes; BARROS, Déborah Magalhães de. O ensino de línguas pelo viés funcional: Os usos de bug, buff, lag, e nerf nosjogos digitais. 2019. Disponível em https://doi.org/10.12957/cadsem.2019.42390. Acesso em: 25 de novembro de 2023.
BANNELL, Ralph Ings et al. Educação no século XXI: cognição, tecnologias e aprendizagens. Petrópolis: Vozes; Rio de Janeiro: PUC, 2016. 158 p.
BARRETO, Raquel Goulart. Uma análise do discurso hegemônico acerca das tecnologias na educação. Perspectiva, Florianópolis, v. 30, n. 1, p. 41-58, jan./abr. 2012.Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/24739> Acesso em: .» https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/24739>
BRASIL. Decreto nº 9.204, de 23 de novembro de 2017, que institui o Programa de Inovação Educação Conectada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2017a. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9204.htm>
BRASIL. Lei nº 13.005/2014, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional da Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2014a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa de Inovação Educação Conectada, Diretrizes. Brasília, DF: MEC, 2017b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/novembro-2017-pdf/77471-diretrizes-e-criterios-do- programa-de-inovacao-educacao-conectada-pdf/file>
BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024 [recurso eletrônico]. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. – Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2014b. 86 p. (Série legislação; n. 125).Disponível em
http://www.observatoriodopne.org.br/uploads/reference/file/439/documento- referencia.pdf
BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar! 3. ed. ren. Santos, SP: Projeto Cooperação, 1999.
BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e Cultura. 2ºed. São Paulo: Cortez, 1997.
CAMBI, F. História da Pedagogia. São Paulo: Fundação Editora Da UNESP (FEU), 1999.
COX, Kenia Kodel. Informática na Educação Escolar. Coleção Polêmicas do NossoTempo, 87. Campinas: Autores Associados, 2003.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 3ª edição, SP: Cortez, 1999.
LANES, D.V.C.; SANTOS, M.E.T. dos; SILVA, E.F.de S.J.; LANES, K.G.; PUNTEL, R.L.; FOLMER, V. Estratégias Lúdicas para a construção de hábitos alimentares saudáveis na Educação Infantil. Revista Ciências & Ideias. Volume 4, N.1 - Julho/2012, pp 1- 12.
Lei Federal nº 13.146, de 6 de julho de 2015; Lei Federal nº 14.533/2023;
Lei nº 13.709, de 14 de agosto de 2018 (Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais)
MACHADO (2020) Software educacional com realidade aumentada: para mediar o aprendizado de crianças surdas usuárias da libras e do português
MURCIA, Juan Antonio Moreno (Org). Aprendizagem através do jogo. Porto Alegre: Artmed, 2005.
WAJSKOP, Gisela. O brincar na educação infantil. Caderno de Pesquisa, São Paulo, n.92, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.