ATUAÇÃO DO PSICÓLOGO E A VIOLÊNCIA NAS ESCOLAS: Estratégias de Prevenção Ao Bullying
Estratégias de Prevenção Ao Bullying
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v9i1.2871Keywords:
Psicologia Escolar. Violência na Escola. Bullying. Estratégias de Prevenção.Abstract
This paper addresses the psychologist's role in relation to violence in schools, emphasizing bullying prevention strategies as essential for the mental health and development of students, in the identification of risk and protective factors, as well as possibilities for interventions that promote good - emotional and social well-being of those involved in the school community. The central objective of the research is to present the main contributions of school psychology to bullying prevention. As for the methodology used, we opted for bibliographical research, defined as descriptive in terms of purposes and with a qualitative approach. The study of the history of bullying in Brazil demonstrated that this aspect gained visibility, initially as a social concern and, later, as a public health problem. The contribution of school psychology to preventing bullying is fundamental, as it addresses the problem in a systemic and humanized way. Therefore, school psychologists must position themselves to promote safer and more secure school environments. Action must go beyond treating trauma caused by school violence, working to create an environment that prevents the emergence of new conflict situations.
References
BRITO, Mara Dalila Leandro de Sousa et al. Comportamento suicida e estratégias de prevenção sob a ótica de professores. Escola Anna Nery, v. 24, n. 4, p. e20200109, 2020.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Nota técnica CFP nº 8/2023: A psicologia na prevenção e enfrentamento à violência nas escolas. Brasília: CFP, 2023.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. Brasília, 1ª Edição, 2013.
FERNANDES, Elisabete et al. Bullying: conhecer para prevenir. Millenium-Journal of Education, Technologies, and Health, n. 49, p. 77-89, 2016.
FERREIRA, Emerson Benedito; NEVES, Fernando Frachone. O Problema do Bullying no Brasil. Nucleus (16786602), v. 14, n. 1, 2017.
FERREIRA, Romário Machado; ALVES, George Luiz. O bullying no ambiente escolar. In: Vol IV, 2019.
FRANCISCO, Marcos Vinicius; COIMBRA, Renata Maria. Análise do bullying escolar sob o enfoque da psicologia histórico-cultural. Estudos de psicologia (Natal), v. 20, p. 184-195, 2015.
FRICK, Loriane Trombini. Estratégias de prevenção e contenção do bullying nas escolas: as propostas governamentais e de pesquisa no Brasil e na Espanha. 2016.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. São Paulo: Editora Atlas, 2017.
GOMES, Francisco Vinicius Ferreira. Ações de prevenção ao bullying escolar no ensino fundamental: um relato de experiência em psicologia escolar/educacional. Research, Society and Development, v. 11, n. 15, 2022.
IKUMA, Daniel; COSTA, Priscila. A Psicologia Escolar Na Era Digital: Do Bullying Ao Cyberbullying. In: ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM EDUCAÇÃO: TENSÕES E DESAFIOS. Editora Científica Digital, 2023. p. 8-36.
MARQUES, Walter Rodrigues; ALVES, Luziane Bezerra Moreira. A psicologia da educação e a prevenção/intervenção ao bullying no ambiente escolar: revisão da literatura por meio de etnografia virtual. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 3, n. 12,2022.
MOURA, Viviane Andrade; HERNANDES, Linccon Fricks. PSICOLOGIA ESCOLAR: CONTEXTUALIZAÇÃO. Anais do Seminário Científico do UNIFACIG, n. 7, 2021.
RIBEIRO, Ananda Costa. A contribuição do psicólogo escolar na prevenção e no enfrentamento do Bullying. 2021.
SILVA, Karita Mariana Ribeiro et al. Contribuições da psicologia para compreensão e intervenção do bullying na escola. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.